Jump to content
Annons

Motif, Phantom, Triton?


david_gzon

Recommended Posts

Hej

Har nu sparat i, ja ganska länge, men vad väljer man.

Det står mellan ett Motif ES8, Phantom X8, Triton Extreme 88 och ett Roland RD700

Alla är stagepianon med mer eller mindre syntfunktioner.

Jag har varit i musikaffärer och fått deras uppfattning.

Jag har också pratat med polare och fått deras.

Nu är jag ute efter era.......

Pris är inte det mest relevanta.

När man tycker till, ska man ta hänsyn till följande... Jag är ingen techno-nisse eller dylikt som skapar data/dance musik. Jag spelar allt inom Afro-genren.

Jazz, rock, soul, r'n'b, funk, gospel, pop m.m.

Jag lägger vikt främst vid Piano-, Rhodes-, Orgel- och Stråkljud.

Skulle bli jätteglad för era tankar. 🙂:rolleyes:

Redigerat av david_gzon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det inte samma piano-ljud i rd700sx som i fantomX nämligen UltimateX... rd-700sx har även en annan flygel värd att titta på... Finns även för endast 15300kr på Musicians Gear om man klarar av (med betoning på vill) att beställa från tyskland...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Gjorde nyligen en liknande jämförelse där jag testade MotifES, PhantomX och TritonExtreme samtidigt under ett par timmar.

Själv är jag inte heller särskilt inne på elektronisk musik, så de ljuden brydde jag mig inte om att testa särskilt noga, och trummljuden i syntharna gick jag inte heller igenom eftersom jag hellre använder mig av trummor från annat håll.

Enligt mina öron så blev resultatet följande:

Piano: Motif som knapp favorit och Phantom strax därefter. Triton gick bort, speciellt om man tog bort effekterna på pianoljudet och körde det torrt.

Orgel: Tonhjuls/Hammondorglarna tyckte jag var bra på alla enheterna, men om jag skall vara hård så var Phantomen lite sämre än Tritonen och Motifen. Däremot så tyckte jag att Phantom hade bäst kyrkorglar.

Rhodes/Wurlitzer: Motifen satt som solklar vinnare här.

Stråkar: Här satt Phantomen riktigt bra, men de andra var inte långt efter.

Synthlead: Triton skötte dessa ljud bäst, Motifen kom strax efter. Phantomen kändes rätt tråkig och platt jämfört med de två andra.

Om jag inte redan hade haft en Motif Classic hade jag köpt en MotifES utan att blinka. Skulle jag köpa en till skulle det nog bli en PhantomX eftersom jag inte alls gillade pianot i Triton och redan har en Alesis ION som fixar analogsynthljud med bravur. (som annars var en av Tritons starka sidor)

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...