Jump to content
Annons

Gibson 25000;- eller Epiphone 5000;-


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tänkte köpa en Gibson Les Paul Std Prem Plus för ett tag sedan, men färgnyansen Desert Burst jag ville ha fanns inte inne i Sverige och finns inte nu heller. Just för den typen av modell jag ville ha finns den faktiskt inte i något annat land heller verkar det som! Inte ens i USA. Antingen är det en Classic, en Supreme, en begagnad eller nåt annat som inte stämmer in med mina önskemål.

Därför har jag återigen fått tid att fundera över detta på nytt: Ska jag istället köpa en Epiphone Les Paul Standard i Honey burst eller Heritage Cherry Sunburst som för Epiphone är så mörka att de nästan ser ut som den Desert Burst jag ville ha en Gibson i. Prisskillnaden är 20000;- de bägge gitarrerna emellan. Jag har sett en test av nämnda Epiphone som säger att den lät väldigt likt en Gibson Les Paul, men något ljusare om man maxar treble-läget. Det står t.o.m. Gibson på huvet och på mikarna på den Epiphone Les Paul Standard jag såg i en affär.

Så...har någon annan 1-1-testat en Gibson Les Paul mot en Epiphone Les Paul och kommit fram till att skillnaden är obefintlig, liten, stor eller enorm??

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nä det är verkligen inte värt skillnaden, men epiphone görs med sämre specs för att inte konkurera med gibson så satsa hellre på Tokai eller Ibanez ...

Det är konstigt, japanerna har åkt ifrån Usa inom alla områden:bilar, motorcyklar...men när det kommer till gitarrer så skulle USA fortfarande göra de bästa gitarrerna....det är naturligtvis bullshit...fender japan fick visa fender usa hur man bygger kvalitetsinstrument...

Men är då folk idioter? Nä, det är bara så att det som chimpanser, gorillor och människor vill ha mer än något annat är social status...

Om du verkligen vill ha råd skall du gå in på www.harmony-central.com och läsa synpunkter och rewievs från 1000-tals människor: Här kommer den överväldigande majoriteten bara att motivera sina egna köp, snarare att hjälpa dig att hitta rätt gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burny (Fernandes) är också j-vligt bra LP kopior såsom tidigare

80-90tals Tokai typ Love Rockkopior.

Jag har haft både Burny och ett flertal Tokai.

Jag skulle satsa på en 70-80tals Japan kopia för mest kvalitet för pengarna.

Ebay Burny

 

ps. AKTA DIG FÖR NYTILLVERKADE EPIPHONE

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dålig erfarenhet av epiphone, samtidigt som jag känner folk som trivs jättebra med epi. Dock känns det lite som att gambla med tusenlapparna om det visar sig att ens nyinförskaffade gitarr inte var så bra som man tänkt sig - kvalitén kan variera ngt otroligt. Jag tyckte min sg var helskön i affären, dock visade det sig att träet var av dålig standard - vilket resulterade i att jag fick justera halsen en gång i månaden. Bör påpeka att brorsan köpte en likadan och hans var helt problemfri.

Som föregående talare påpekat så får du otroligt mycket mer för pengarna om du vågar dig på lite mer udda märken, jag köpte en godin för fem tusen för några år sedan och fick hem en kanadensisk handbyggd gitarr. Inte supersnygg kanske men av yppersta kvalitet. Det skönaste man kan spela på.

Jag skulle, som fg talare föreslog, spana in Burny och Tokai. Bra skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vad du ska ha den till, ska du sitta hemma o leka så räcker en Epi länge men är du mer seriös och avancerad gitarrist som åker på gig kors o tvärs så kan du gott skaffa en Gibson.

Dom stora skillnaderna är ljudet i mickar och kvalitet på övrig elektronik samt finish på tex hals, detaljer m.m.

Som sagt så är en -70 tals Les Paul kopia från Japan i regel ett mycket bra köp. Exempel på detta är "Gunson" som gjorde en mer eller mindre identisk gitarr med gibsons. T.o.m. teckensnittet var samma på "Gunson" som på Gibson. Jag har spelat på en sånn och det känns riktigt bra. Ibanez gjorde även kopior på den tiden som ska vara riktigt bra. Men alla dessa gammla guror är svåra att hitta.

EDIT: Det är även skillnader i träslag mellan Epi och Gibson. Dyrare gitarrer har ofta "lagrat" trä om man kan säga så. Dom har fabriker som bara låter träet ligga i ett speciellt klimat för att det ska "dra och vrida sig" där och inte efteråt när gitarren är byggd. Då får man mindre vridning på hals m.m. Detta är ännu viktigare på akustiska gitarrer. Man kan jämföra detta med en billig fenderkopia från Taiwan eller liknande land med mycket hög luftfuktighet. Dom sågar ner trädet, bygger gitarren och slänger en hel conteiner på ett fartyg rakt upp till skandinavien där dom packas upp och säljs. När den då kommer i kontakt med sveriges kalla och torra luft så torkar träet ut och kan anta i princip vilken form som helst 🙂

Redigerat av Fritzon
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så är en -70 tals Les Paul kopia från Japan i regel ett mycket bra köp. Exempel på detta är "Gunson" som gjorde en mer eller mindre identisk gitarr med gibsons. T.o.m. teckensnittet var samma på "Gunson" som på Gibson. Jag har spelat på en sånn och det känns riktigt bra. Ibanez gjorde även kopior på den tiden som ska vara riktigt bra. Men alla dessa gammla guror är svåra att hitta.

Jag antar att du menar Ganson. Jag hade ett par sådana i tonåren och de var definitivt inte roliga. Inget jag skulle rekommendera till någon över 13 år.

Om du är beredd att dunka iväg 25 lax för en LP så tycker jag att du ska kolla beggade Gibson. Borde kunna hitta ett bra ex från sent 60 tidigt 70-tal för de pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganson heter den kanske ja, och den som en släktning till mig har är bra, RIKTIGT BRA. Men det kanske skiljer på dom då. Du är det första jag har hört säga så om en Ganson, jag menar kolla bara resultatet på harmony-central.

Redigerat av Fritzon
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med t ex japantillverkade fenderinstrument är ju att det är lite av ett lotteri när man handlar. Vissa pjäser är kanon, vissa sämre. En usa-tillverkad fender är ett säkert kort, en japantillverkad är det inte. Samma sak gäller kinamikrofoner, billiga monitorer osv osv osv osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

HJÄLP!

Du kan ju inte hoppa att köpa en Gibson för FÄRGENS skull?!?!?! 😉

Om du har pengarna och ändå hade tänkt lägga dom på en Gibson så är det ju bara att slå till.

Skulle du köpa en bil och hade att välja mellan en vanlig svart ny Merca S500 och en VW Polo som hade den där tuffa färgen du vill ha, vilken skulle du välja? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Lavrell: Korrekt. Alternativet är faktiskt en vanlig Std svart, eller ebony som de kallar det, och den ligger 6 tusen lägre.

Bil? Skulle välja en Jaguar XKR. Bara den inte var orange, betonggrå, nougatbrun, rosa, ljuslila, svart eller ljusgrön.

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...