Jump to content
Annons

? Bra instrument och sång kurser?


k9 (oregistrerad)

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Undrag om någon vet några bra och prisvärda sådanna?

Kan ju passapå att nämna:

Vocal Coach

(som jag haft som mp3:or)

En heltäckande songkurs som tar upp allt ifrån hålning/andning till upvärmning och hur man hittar sitt tonalaomfång samnt expanderar det.

Och

Primavista

(bok/cd/övningshäfte)

Som har som mål att lära ut att sjunga sånger direckt från noter.

Går man igenom den kurs får man inte bara möjligheten att plocka ut sånger man inte tidigare hört, eller är osäker på, utan också får man goda möjligheter att träna sitt tonalagehör.

samnt eg god insikt i allehanda skalor och deras funktioner.

Kanske inte direkt en kurs för nybörjen (som jag är innom sång), men även dessa kan ha nytta av den.

(är ganska dyr dock prisvärd enligt mig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mitt tips är att om man vill lära sig antingen sång eller ett instrument är att gå till en riktig lärare. Böcker i all ära, men om man vill bli riktigt bra på nånting så går det mkt snabbare o ger finare resultat om man har en personlig coatch.

Lycka till o tänk över saken

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan spela vanlig gitarr hjälpligt (grundackorden) så helt ute och simmar är jag inte. En bok med kända/häftiga låtar och tips på hur man spelar dom hade varit kul.

Ett tips på datorprogram är Perfect Pitch och EarMasterPro som hjälper till att förbättra gehöret genom ständiga upprepningar. Inte helt dumt 🙁 Det är bra att kunna intervall när man ska sjunga eller ta ut låtar på gehör!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Viktor. Kan ta mig själv som ett exempel:

Jag åkte ner till Kristianstad för ett par år sedan, strax innan vi (Dogpound) skulle spela in vårt första album, där jag tog 4 sånglektioner av Ingvar Bengtsson. Det som jag lärde mig under de 2 dagarna är mer än vad jag hade kunnat åstadkomma under flera år innan jag träffade Ingvar.

Så, böcker i all ära, men att ha någon som verkligen kan lyssna och ge tips och råd är oumbärligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se.... Jag kan rekommendera 2 stycken sångkurser på CD.

En på svenska:

http://www.mindvoice.com/

Det är ovannämnda Ingvar Bengtsson som släppt denna.

Och en på engelska (amerikanska om man ska vara petig 😳 ):

http://www.singingsuccess.com/

Brett Manning heter killen som gjort denna kurs. Helt outstanding! Enda kruxet är man får beställa den direkt från USA, och att den är betydligt dyrare än Ingvars kurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju alltid Berklee shares där finns det en massa Pdf:er med bifogat ljud till flera olika instrument som man får ladda hem.

Vet inte om det är sådär superbra. Men det är ju gratis så du kan ju alltid kolla upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...