Jump to content
Annons

Mixa DFH-Superior?


Larsson

Recommended Posts

hej allihopa đŸ˜Č

jag har lÀnge sökt efter de trovÀrdigaste trummorna i plugin form..

och nu Àntligen hittat dem i DFH-Superior..

jag gillar verkligen soundet pÄ de obehandlade trummorna..

men nu stÄr jag inför ett problem..i vissa lÄtar vill jag ha tex. en virvel som trÀffar en i bröstet /dvs med punch)..eller till skillnad mot en som knackar en pÄ pannloben, som den gör utan till vridning..

och jag kan helt enkelt inte komma pÄ vad som ger virveln punch..

sÄ jag undrar dÄ..Àr det nÄgon hÀr som vet trixet..

jag antar att dfh-superior Àr relativt naturtroget upplagt..som med en övre & en undre mick pÄ virveln..

skulle gÀrna vilja fÄ ett mera hi-fi sound pÄ trummorna i helhet Äxo

hare bra!!

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Som Addic sÀger sÄ Àr en rÀjÀlt hÄrt pressad kompressor pÄ virveln ett bra sÀtt att fÄ den stark. AnvÀnd Àven EQ'n, det Àr ett mkt bra verktyg till att fÄ fram nyanser.

För att fÄ trumljudet att lÄta HiFi, finns mÄnga knep till. Lagom mkt Reverb, testa att EQ'a om o ta bort lite hÄrda freqvenser om du vill ha ett mjukare ljud. AnvÀnd din fantasi, testa knasiga saker som du egentligen aldrig skulle testa egentligen. Har du tur sÄ lyckas du, har du Ànnu mera tur sÄ fÄr du ett eget, speciellt men vÀldigt snyggt sound. Har du otur misslyckas du, men dÄ Àr det bara att pröva igen.

Hoppas jag gav dig lite idéer, Lycka till

.Viktor

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

ok..nu har jag lite att testa..Àven om jag inte Àr riktigt hajj pÄ compressor biten..

jag har fattat det som att det Àr viktigt att ha en snabb compressor pÄ trummor..

och den kompressor jag brukar anvÀnda Àr den i vst dynamics pluggen..

det rÄkar inte vara sÄ att ni kÀnner till nÄgon bra kompressor plugin..

samt har ett tips pÄ hur jag kan stÀlla in den..för jag har testat med dom jag har..och jag hör knappt nÄgon skillnad..hur jag en vrider..

hÀr har ni ett smakprov pÄ hur trummorna lÄter udag...vÀldigt tunna tycker jag:

HÄR

tack för tipsen alla btw..fast jag skippar nog reason..lite för plottrigt för mig & min dÄliga syn!!

😏

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan man lyssna pÄ Reasons trumset (de som addic nÀmnde) nÄgonstans?

Skicka ett PM till mig imorgon och pÄminn mig sÄ ska jag smÀlla ihop nÄgra komp till en mp3 sÄ du kan lyssna. De Àr helt oprocesserade.

LĂ€gg ut de pĂ„ forumet, jag vill ocksĂ„ höra... 🙂 (Men anvĂ€nd för guds skull inte uppladdnings-tjĂ€nsten 😏)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan man lyssna pÄ Reasons trumset (de som addic nÀmnde) nÄgonstans?

Skicka ett PM till mig imorgon och pÄminn mig sÄ ska jag smÀlla ihop nÄgra komp till en mp3 sÄ du kan lyssna. De Àr helt oprocesserade.

LĂ€gg ut de pĂ„ forumet, jag vill ocksĂ„ höra... 😆 (Men anvĂ€nd för guds skull inte uppladdnings-tjĂ€nsten 🙂)

Oke will do 😏

Du fÄr nog se över din browser lite =)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan man lyssna pÄ Reasons trumset (de som addic nÀmnde) nÄgonstans?

Skicka ett PM till mig imorgon och pÄminn mig sÄ ska jag smÀlla ihop nÄgra komp till en mp3 sÄ du kan lyssna. De Àr helt oprocesserade.

LĂ€gg ut de pĂ„ forumet, jag vill ocksĂ„ höra... 🙂 (Men anvĂ€nd för guds skull inte uppladdnings-tjĂ€nsten 😎)

Oke will do 😉

Du fÄr nog se över din browser lite =)

Maybe... men det Ă€r konstigt för inget annant krĂ„nglar... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du kör Cubase sÄ förstÄr jag inte hur du kan vilja anvÀnda Reasons trummor eller strÄkar. BÄda tvÄ lÄter ju helt lo-fi i jÀmförelse med East West Quantum Leap Symphonic Orchestra Silver Edition (puh) och Drumkit from Hell Superior. Tycker jag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du kör Cubase sÄ förstÄr jag inte hur du kan vilja anvÀnda Reasons trummor eller strÄkar. BÄda tvÄ lÄter ju helt lo-fi i jÀmförelse med East West Quantum Leap Symphonic Orchestra Silver Edition (puh) och Drumkit from Hell Superior. Tycker jag.

Har du hört Reason drumkits?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du kör Cubase sÄ förstÄr jag inte hur du kan vilja anvÀnda Reasons trummor eller strÄkar. BÄda tvÄ lÄter ju helt lo-fi i jÀmförelse med East West Quantum Leap Symphonic Orchestra Silver Edition (puh) och Drumkit from Hell Superior. Tycker jag.

jag anvÀnder inte reason..men jag har mÄnga gÄnger fÄtt tipset att olika instrument som jag söker finns i bra versioner i reason..

annars sÄ Àr jag asnöjd med dfh-superior..jag har bara inte fÄtt in hÀnget pÄ att mixa trummor Ànnu..och som jag ser det Àr det brar bra att ha tillgÄng tillsÄ mycket ljud som möjligt!!

men du sÀger att Symphonic Orchestra Silver Edition Àr bra??

sjÀlv anvÀnder jag personal Orchestra ..för strÀngar men den lÄter lite dassigt tycker jag..ska nog ta & kolla upp ditt tips!!

😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du kör Cubase sÄ förstÄr jag inte hur du kan vilja anvÀnda Reasons trummor eller strÄkar. BÄda tvÄ lÄter ju helt lo-fi i jÀmförelse med East West Quantum Leap Symphonic Orchestra Silver Edition (puh) och Drumkit from Hell Superior. Tycker jag.

Mmm... Kan bero pÄ att DFH Superior bygger pÄ 30 GB samplingar mer Àn Reason Drum Kits. Jag hÄller med om att Larsson inte behöver spana Ät nÄt annat hÄll. Han verkar ju nöjd med det ypperliga DFH och behöver bara hjÀlp med att mixa.

TrĂ„den handlar alltsĂ„ egentligen om mixning, sĂ„ jag förstĂ„r inte heller vad den gör under Komposition, arrangering. Och för att svara pĂ„ frĂ„gan: Punch i trumsoundet fixas med EQ:n och kompressorer. 😕

Tycker du att det Ă€r svĂ„rt att ratta trumljud finns det sĂ€kert nĂ„n som hĂ„ller kurs i detta... Orca eller nĂ„t studieförbund eller kanske rentav nĂ„n pĂ„ forumet som vill visa sina mixtips. Alternativt sĂ„ betalar du en ljudtekniker som mixar lĂ„ten Ă„t dig nĂ€r den Ă€r klar. Eller sĂ„ pillar du i mixern och försöker lĂ€ra dig sjĂ€lv. 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du fÄr nog se över din browser lite =)

Jag kan inte heller ladda ner nÀr nÄgon lagt upp grejer via detta forums uppladdningstjÀnst...

Funkar utan nÄgra som helst problem överallt annars pÄ planeten jorden, sÄ jag hÀvdar nog att nÄgot inte Àr riktigt 100% med kodningen hÀr... Konstigt vore det annars...?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har haft superior ett tag nu och mÄste sÀga att jag gillar det bra mycke bÀttre Àn resaons sound. Jag brukar mixa dom lite annorlunda, stÀll en bra nivÄ pÄ allt och som mixa ner det till ett stereo spÄr..alltsÄ hela kittet itsÀllet för att ha all separat...ta sen virvel-midit och skicka det genom en sampler med nÄgon annan snare som har mer klipp i, samma med kicken, kanske nÄgot med mer subb i...annars funkar waves R-bass rÀtt bra att lÀgga pÄ kick-mick-kanalen...ha den runt 50-70 hz beroende pÄ kick du valt...

Sen kopiera stereospĂ„ret till ett nytt par spĂ„r...lĂ€gg pĂ„ det nya spĂ„ret en extrem hĂ„rd kompressorplugg. sĂ„ det klipper bara, nĂ€stan ingen imellan. kör du logic sĂ„ testa envelop-pluggen... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hur menar du? eq blöder?

[Åfftopic]

Blöder= Blod = Mer gain Àn vad som Àr tekniskt möjligt..

Ur en humoristisk synvinkel menar jag att EQ'n Ă€r sĂ„ överanstrĂ€ngd att nĂ„got gĂ„r sönder... 😄

De "Bryan Adamsvirvlarna" jag tĂ€nker pĂ„ lĂ„ter som nedstĂ€mda 20" golvpukor med sejare 😆

[/Åfftopic]

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

De "Bryan Adamsvirvlarna" jag tĂ€nker pĂ„ lĂ„ter som nedstĂ€mda 20" golvpukor med sejare 😛

Ja, gĂ„ in pĂ„ Börsen och frĂ„ga om de har Bryan Adams virvlar som expansion till DFH. Hahaha! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, gĂ„ in pĂ„ Börsen och frĂ„ga om de har Bryan Adams virvlar som expansion till DFH. Hahaha! 😉

[O-T Igen]

🙂 Det skulle man göra... i en annan stad dĂ„ 😉 ..o sen ha nĂ„gon som stĂ„r o filmar det hela med ljudupptagning...

[/O-T Igen]

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har haft superior ett tag nu och mÄste sÀga att jag gillar det bra mycke bÀttre Àn resaons sound. Jag brukar mixa dom lite annorlunda, stÀll en bra nivÄ pÄ allt och som mixa ner det till ett stereo spÄr..alltsÄ hela kittet itsÀllet för att ha all separat...ta sen virvel-midit och skicka det genom en sampler med nÄgon annan snare som har mer klipp i, samma med kicken, kanske nÄgot med mer subb i...annars funkar waves R-bass rÀtt bra att lÀgga pÄ kick-mick-kanalen...ha den runt 50-70 hz beroende pÄ kick du valt...

Sen kopiera stereospĂ„ret till ett nytt par spĂ„r...lĂ€gg pĂ„ det nya spĂ„ret en extrem hĂ„rd kompressorplugg. sĂ„ det klipper bara, nĂ€stan ingen imellan. kör du logic sĂ„ testa envelop-pluggen... 😛

yes..ett konkret & bra tips..som lÄter logiskt..

skall genast testa!!

tack för den!!

đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...