Jump to content
Annons

Balanserat eller obalanserat

Recommended Posts

awt (oregistrerad)
Postat

Haj, jag har precis tagit studenten! och det resulterade i att jag fick lite "gratis pengar" och en laptop.

Så nu är det dags att skaffa ett externt ljudkort, jag har tittat en del på edirols kort (fa 101, ua 101) och även m-audio's firewire kort (410 och 1814.)

M-audio's firewire kort är ju ganska mycket billigare än edirol's, de har en massa "smått och gott" som tex 2 hörlurs uttag, vilket jag tycker är extremt lockande.

Problemet med m-audio's kort är dock att ingångarna är obalanserade, jag har ingen 100 koll på hur lätt eller svårt det är att få störningar osv med obalanserat/balanserat men jag har hört att det är rekommenderat att ha balanserade I/O och balanserade kablar vid inspelning med "långa" kablar vid live frammträdande etc där det förekommer mycket ljus effekter och andra störningsmoment under ljudets långa resa.

Hade det varit så att jag bara skulle sitta hemma och spela in "små saker" så att säga så antar jag att balanserat/obalansertat inte hade haft lika stor betydelse men nu vet jag att jag kommer behöva ta mig ut, spela in och praktist tagit sköta allt audio jobb för en pjäs till vintern och då vill jag inte sitta där med massa sprak och bajs.

Jag kommer att behöva spela in både sång och diverse "ljud" med mic i vinter och jag kommer antagligen behöva spela in en del instrument också, jag kommer då ha ett ganska hyfsat avstånd emellan praktist tagit alltid och där är gott om ljus effekter och liknande i lokalen.

Borde jag betala lite extra (+ missa "smått och gott") för att få balanserade i/o ? eller kan man på något sätt fixa det med obalanserat ?, jag har ingen aning om hur mycket obalanserat påverkar ljudet, jag har bara läst om det och har aldrig upplevt det. Tänkte att jag skulle försöka slippa uppleva det med hjälp av er kunskap =D!

Vad säges ?, jag kanske borde titta på några andra kort ? jag har max 7000 att slänga på ett extern ljudkort men blir det pengar över till lördags godis också så blir jag glad.

god dag

/Anders

Annons
Postat (redigerat)

Kör balanserat. Det är säkrast. Ingen nokiashuffle och mindre strul.

edit: felstavat

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)

Hej awt,

och välkommen till inspelningens fantastiska värld.

Det är bättre med balanserat för att det ger större marginal till störningar. Men i de allra flesta fall spelar det ingen roll, det är så mycket annat som stör så att det tillskottet inte märks.

Skall du spela in med mikar behöver du vilket fall som helst en mikrofonförstärkare och den kan du ha alldeles intill ljudkortet (ljudkorten har väl två inbyggda mikrofonförstärkare men det verkar som du behöver fler). Den obalanserade kabeln blir då kort så problemet blir litet. Signalen från mikrofonen till mikrofonförstärkaren är balanserad (nå, undantag kan man ju hitta). Om du använder kondensatormikrofoner med fantommatning så bör även kablar på 100 meter inte innebära någon större försämring i ljudet (från miken till ljudkortet).

Men, som sagt, den dagen kommer när det spelar skillnad. Frågan är om just nu är rätt tillfälle att ta höjd för det. Ett alternativ kan ju vara att för den där väldigt speciella kvällen hyra ljudkort. Det är oftast förvånansvärt billigt att hyra mikar och annat för en enstaka helg.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
awt (oregistrerad)
Postat

tack så mycket för infon, jag har grubblat satan på det här och inser nu att det kanske inte var riktigt nödvändigt, nu ska jag återgå till att försöka bestämma mig vilket ljudkort jag ska ha, men inte oroa mig över balanserat/obalanserat lika MYCKET. Att komma fram till hur många i/o + vilka typer av i/o jag behöver är ett tufft jobb i sig.

Någon som har några åsikter om m-audio's firewire kort i jämförelse med edirol's ? av någon anledning så osar edirol mer kvalite... och jag börjar nu inse att det är dags att börja vandra mot "ljudkort" delen av forumet.

Min första post var kanske lite felplacerad, har precis registrerat mig på forument så jag var lite snurrig (har alltid sugit på att browsa websidor och liknande.)

Jag ber om ursäkt om inlägget hammnade lite fel.

god dag!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.