AstReam Postat 11 juni 2005 Postat 11 juni 2005 Hej jag skulle vara mkt glad över att fĂ„ lite hjĂ€lp angĂ„ende köp av studiomonitorer. Har sökt men inte funnit riktigt de svar jag velat ha. FrĂ„gorna Ă€r: Vad Ă€r skillnaden mellan passiva och aktiva monitorer? Vad Ă€r bĂ€st till vad? Behöver man köpa en förstĂ€rkare och vad fyller den för funktion? RĂ€cker det inte med bara högtalarna/monitorerna? Vad finns det för tips till den fattige? ( lĂ€ste nĂ„got om budgetklassiker som Alesis M1 och Tannoy Reveal) Bör man Ă€ven ha ett slutsteg till detta? Hur fungerar det och vad ska jag kolla pĂ„ för modeller? Hoppas att nĂ„gon orkar beta av nĂ„gra av mina funderingar iaf đł sjĂ€lvklart vill jag ha det sĂ„ billigt som möjligt men Ă€ndĂ„ fĂ„ det att lĂ„ta sĂ„ brasom möjligt. som alltid đ tack pĂ„ förhand
Jazzman Postat 11 juni 2005 Postat 11 juni 2005 https://www.studio.se/index.php?showtopic=2108&hl= đ
lavrell Postat 11 juni 2005 Postat 11 juni 2005 Hejjag skulle vara mkt glad över att fĂ„ lite hjĂ€lp angĂ„ende köp av studiomonitorer. Har sökt men inte funnit riktigt de svar jag velat ha. FrĂ„gorna Ă€r: Vad Ă€r skillnaden mellan passiva och aktiva monitorer? Vad Ă€r bĂ€st till vad? Behöver man köpa en förstĂ€rkare och vad fyller den för funktion? RĂ€cker det inte med bara högtalarna/monitorerna? Vad finns det för tips till den fattige? ( lĂ€ste nĂ„got om budgetklassiker som Alesis M1 och Tannoy Reveal) Bör man Ă€ven ha ett slutsteg till detta? Hur fungerar det och vad ska jag kolla pĂ„ för modeller? Hoppas att nĂ„gon orkar beta av nĂ„gra av mina funderingar iaf đł sjĂ€lvklart vill jag ha det sĂ„ billigt som möjligt men Ă€ndĂ„ fĂ„ det att lĂ„ta sĂ„ brasom möjligt. som alltid đ tack pĂ„ förhand Ja det Ă€r inte lĂ€tt i början đČ ska försöka reda ut begreppen. Aktiva monitorer: FörstĂ€rkaren Ă€r inbyggd i högtalarlĂ„dan. Med andra ord slipper du slutsteg separat. De aktiva högtalarna Ă€r dyrare eftersom det just Ă€r inbyggd förstĂ€rkare som Ă€r optimerad för högtalarens koner. Aktiva Ă€r att föredra om man vill ah det sĂ„ enkelt som möjligt eftersom det enda du kopplar Ă€r en strömkabel till varje högtalare sen Ă€r det klart. Passiva monitorer: KrĂ€ver slutsteg och Ă€r bara högtalare i en lĂ„da utan förstĂ€rkare. Kan köpas om du redan har ett slutsteg hemma som du Ă€ndĂ„ inte anvĂ€nder och som passar till högtalarna. Dock Ă€r det svĂ„rt att veta exakt vilka man ska vĂ€lja eftersom Ă€ven slutstegen kan fĂ€rga ljudet. NĂ€r det gĂ€ller billiga monitorer med bra ljud sĂ„ kan jag faktiskt sĂ€lja mina aktiva (du behöver alltsĂ„ inte köpa slutsteg) Behringer Truth 2031A för endast 2800:- för ett par (kostar 3800:- nya). Har nĂ€mligen köpt ett par nya idag faktiskt đ Skicka ivĂ€g ett PM om du Ă€r intresserad đ Hoppas detta gav nĂ„gra svar iaf. Mvh Micke
AstReam Postat 11 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 11 juni 2005 ooops đ tack jazzman! kanske skulle letat lite noggrannare đł micke: tack sĂ„ mkt för hjĂ€lpen! det skulle sĂ€kert vara jĂ€ttefint. tĂ€nkte dock kolla runt lite först, men utesluter ingenting. Ă€r ju helt obevandrad Ă€nnu. jag lĂ€ste nĂ„got om att de passiva kunde lĂ„ta bĂ€ttre. men dĂ„ borde det ju hĂ€nga pĂ„ vilket slutsteg o sĂ„dant man har?
AstReam Postat 11 juni 2005 TrÄdstartare Postat 11 juni 2005 finns det förresten en liknande kontrollpanel pÄ aktiva monitorer som det finns pÄ slutstegen?
lavrell Postat 11 juni 2005 Postat 11 juni 2005 finns det förresten en liknande kontrollpanel pÄ aktiva monitorer som det finns pÄ slutstegen? Finns oftast en "gainkontroll" pÄ baksidan av de aktiva monitorerna. SÄ antingen sÄ styr du lyssningen via ditt mixerbord eller vid en extern volymkontroll. SjÀlv anvÀnder jag Samson C-control och det funkar skitsmidigt och man "slipper" mixerbord. Kostar ny 1695:-
AstReam Postat 11 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 11 juni 2005 okej! men kĂ€nns det inte som att man tappar mycket av kontrollen som man fĂ„r med ett slutsteg? förstĂ„r du hur jag menar? nu börjar du nĂ€rma dig ditt 1000:e inlĂ€gg lavrell đ
lavrell Postat 11 juni 2005 Postat 11 juni 2005 okej! men kĂ€nns det inte som att man tappar mycket av kontrollen som man fĂ„r med ett slutsteg? förstĂ„r du hur jag menar? nu börjar du nĂ€rma dig ditt 1000:e inlĂ€gg lavrell đł hehe, jag Ă€r nĂ€ra nu đ Slutsteget i den aktiva monitor stĂ„r ju alltid i samma lĂ€ge och med Samsom C-control Ă€ndrar jag bara volymen i högtalarna, inte hur mycket effekt. Men ja, vill du hellre ha ett stort slutsteg som stĂ„r och blir varmt och tar plats eller en liten volymkontroll som Ă€ven ger dig talkback samt möjlighet att koppla ihop flera olika högtalarsystem sĂ„ kan du göra pĂ„ de sĂ€ttet đČ jag tycker dock detta Ă€r mycket smidigare đ har planer pĂ„ att köpa ett Motu 896 HD sĂ„ jag helt slipper mixerbord och dĂ„ Ă€r det skönt att kunna styra lyssningen via en separat kontroll. /Micke
Jazzman Postat 11 juni 2005 Postat 11 juni 2005 Hur mycket vill du lĂ€gga ner pĂ„ monitorerna? Kan vĂ€ldigt varmt rekommendera Phonic p5a, mĂ„nga tycker Ă€ven att Tapco s5 lĂ„ter bra. Dom kostar ca 4000:- paret. PĂ„ phonicarna finns lite instĂ€llningar pĂ„ baksidan. Förutom en gainkontroll kan du Ă€ven stĂ€lla in diskant och basomfĂ„ng för att anpassa ljudet till rummet.. Men eftersom slutsteget i aktiva monitorer oftast Ă€r anpassade för just dom högtalarna sĂ„ kanske man inte behöver ha sĂ„ mĂ„nga kontrollpaneler? đ
Claes Holmerup Postat 11 juni 2005 Postat 11 juni 2005 Aktiva monitorer:FörstĂ€rkaren Ă€r inbyggd i högtalarlĂ„dan. Med andra ord slipper du slutsteg separat. De aktiva högtalarna Ă€r dyrare eftersom det just Ă€r inbyggd förstĂ€rkare som Ă€r optimerad för högtalarens koner. Aktiva Ă€r att föredra om man vill ah det sĂ„ enkelt som möjligt eftersom det enda du kopplar Ă€r en strömkabel till varje högtalare sen Ă€r det klart. Passiva monitorer: KrĂ€ver slutsteg och Ă€r bara högtalare i en lĂ„da utan förstĂ€rkare. Kan köpas om du redan har ett slutsteg hemma som du Ă€ndĂ„ inte anvĂ€nder och som passar till högtalarna. Dock Ă€r det svĂ„rt att veta exakt vilka man ska vĂ€lja eftersom Ă€ven slutstegen kan fĂ€rga ljudet. Ska kanske utveckla det dĂ€r med aktiva monitorer lite till... đ Det finns tvĂ„ huvudtyper av aktiva monitorer. "Powered" pĂ„ utrikiska, Ă€r monitorer som har passivt delningsfilter (alltsĂ„ precis samma filter som en passiv monitor), men slutsteget sitter inbyggt i högtalaren - eller i en av högtalarna. "Active", Ă€r monitorer som har elektroniskt delningsfilter och separata inbyggda slutsteg för varje högtalarelement. Sedan finns det andra varianter, dĂ€r man har slutsteget och det elektroniska filtret externt i rack, men det sĂ€ljs bara ihop som ett aktivt system. Det finns ocksĂ„ aktiva system som har passiv delning och slutsteget utanför - men eftersom det sĂ€ljs som ett system, betecknas det Ă€ndĂ„ som "aktivt". En sak som kan vara viktig i sammanhanget, Ă€r att billigare aktiva monitorer ofta har förhĂ„llandevis dĂ„liga elektroniska filter och slutsteg - och i sĂ„dana lĂ€gen kan det faktiskt bli betydligt bĂ€ttre med en motsvarande passiv monitor om man redan har ett hyfsat slutsteg tillgĂ€ngligt... It's a jungle out there...
AstReam Postat 11 juni 2005 TrÄdstartare Postat 11 juni 2005 Jazzman: Àr det dessa? http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=506597 phonic p5a fick ju inget bra omdöme i tidningen lÀste jag, men man kanske inte borde lita pÄ alla test? nÄgon som vet nÄt om behringer truth B2030A? Tack claes och jazzman för hjÀlpen!
lavrell Postat 11 juni 2005 Postat 11 juni 2005 Jazzman: Ă€r det dessa?http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=506597 phonic p5a fick ju inget bra omdöme i tidningen lĂ€ste jag, men man kanske inte borde lita pĂ„ alla test? nĂ„gon som vet nĂ„t om behringer truth B2030A? Tack claes och jazzman för hjĂ€lpen! <*host host*> tĂ€nkte bara pĂ„minna dig om att du fĂ„r mina 2031A för 2800:- medans 2030A kostar 3000:- nya đ </*host host*>
Elvlis (oregistrerad) Postat 11 juni 2005 Postat 11 juni 2005 (redigerat) Hej! Problemet Àr bara det att hyffsat bra aktiva monitorer blivit sÄ billiga att en hyffsat bra extern förstÀrkare kostar nÀstan lika mycket eller mer... ... fast detta kanske bara Àr ett "problem" för en hifinörd som jag ! Billiga 5"-monitorer som jag lyssnat pÄ och som enligt mig Àr helt okej Àr: Tapco S5, M-Audio BX5, Event TR5 men det finns sÀkert fler! Redigerat 11 juni 2005 av Elvlis
AstReam Postat 11 juni 2005 TrÄdstartare Postat 11 juni 2005 lavrell: jag lÀste testet som i studio angÄende monitorer och sÄg att dessa truth b2030a fick bra omdöme. de 2031a Àr de en nyare modell? snÀppet vassare ÀndÄ kanske? har absolut inte glömt bort att du sÀljer dem.
Elvlis (oregistrerad) Postat 11 juni 2005 Postat 11 juni 2005 Hej! 2031A har ett 8 Ÿ-tums bas/mid-högtalarelement medan 2030A har ett 6 Ÿ-tums bas/mid-högtalarelement! 2031A har Ă€ven kraftigare inbyggda förstĂ€rkare med 150 + 75W medan 2030A har 75 + 35W, kan finnas ytterligare skillnader(?) men mer Ă€n jag vet!
AstReam Postat 11 juni 2005 TrÄdstartare Postat 11 juni 2005 aah, det lÄter ju finfint! jag börjar bli sugen pÄ dina monitorer nu lavrell!
Claes Holmerup Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 Problemet Àr bara det att hyffsat bra aktiva monitorer blivit sÄ billiga att en hyffsat bra extern förstÀrkare kostar nÀstan lika mycket eller mer...... fast detta kanske bara Àr ett "problem" för en hifinörd som jag ! Visst har hyfsade aktiva monitorer Äkt ner i pris - men det Àr just det jag pratade om - och ser som ett problem... I mÄnga lÀgen kan man faktiskt fÄ bÀttre resultat med ett par passiva monitorer tillsammans med en ganska ordinÀr stereoförstÀrkare, eftersom de billiga monitorerna oftast har förstÀrkare och filter dÀr man har tummat pÄ kvaliteten...
ViktorDenStore Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 Jazzman: Ă€r det dessa?http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=506597 phonic p5a fick ju inget bra omdöme i tidningen lĂ€ste jag, men man kanske inte borde lita pĂ„ alla test? nĂ„gon som vet nĂ„t om behringer truth B2030A? Tack claes och jazzman för hjĂ€lpen! Nej, du hittade ett par Tapco S5 đ Om jag vore du skulle jag nog ta o kolla lite pĂ„ testet som var i Studio, 10 - 2004. DĂ€r hade de ett monitor test, och de tre som fick bĂ€st omdömme var: Event TR-5, Genelec 8030A & Behringer Truth B2030A. TR-5, kostar ungefĂ€r 4500-5000/paret. 8030A, kostar ca 10000:- Behringer Truth B2030A dĂ€remot, kostar endast 2.995:- nu pĂ„ musikbörsen, och de fick nĂ€stan lika höga poĂ€ng i testet som Genelec:arna fick. đ Om jag fick vĂ€lja pĂ„ ett par monitorer för 3000:- skulle jag garanterat gĂ„ o lyssna pĂ„ dem innan jag gjorde nĂ„got annat. Lycka till med ditt köp! .Viktor
AstReam Postat 12 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 12 juni 2005 Tack viktor the big one! jag sökte pĂ„ de tvĂ„ monitorerna jazzmnan tipsade om. de tapco hittade jag inget test pĂ„ men dĂ€remot sĂ„g jag att macotreket sĂ„lde dem, sĂ„ dĂ€rför lade jag upp lĂ€nken đ men de phonic p5a blev ju lite smutskastade i studiotestet. precis som du sĂ€ger blev jag sugen pĂ„ de behringer truth b2030a efter att ha lĂ€st testet, men min vĂ€n lavrell hĂ€r pĂ„ forumet erbjöd sig ju att sĂ€lja sina behringer truth 2031a för strax under 3000. kĂ€nns rĂ€tt hett isf va?
lavrell Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 aah, det lĂ„ter ju finfint! jag börjar bli sugen pĂ„ dina monitorer nu lavrell! đ bara att höra av dig đ jag paxar dom till dig Ă€n sĂ„lĂ€nge om jag fĂ„r mail frĂ„n vendolin pĂ„ dom (la ut dom igĂ„r) Mvh Micke
ViktorDenStore Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 min vĂ€n lavrell hĂ€r pĂ„ forumet erbjöd sig ju att sĂ€lja sina behringer truth 2031a för strax under 3000. kĂ€nns rĂ€tt hett isf va? Jo, jag har ingen koll pĂ„ hur de lĂ„ter, men det Ă€r sĂ€kert bra đČ Hur kommer det sig att mr Lavrell sĂ€ljer dem nĂ„ntro? đ
Martin Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 Jag VET! Jag VET!!! Han fick en asbra deal pĂ„ nĂ„gra som lĂ€t bĂ€ttre!! jÀÀ đ
Elvlis (oregistrerad) Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 Hej! Jupp, 1st par Event pÄ Estrad! (Jag hade brunt hÄr med rakat i nacken och satt o slog pÄ RolandTrummorna... eller hittar Evlvis bara pÄ igen?)
ViktorDenStore Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 Hej! Jupp, 1st par Event pÄ Estrad! (Jag hade brunt hÄr med rakat i nacken och satt o slog pÄ RolandTrummorna... eller hittar Evlvis bara pÄ igen?)
lavrell Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 Hej! Jupp, 1st par Event pĂ„ Estrad! (Jag hade brunt hĂ„r med rakat i nacken och satt o slog pĂ„ RolandTrummorna... eller hittar Evlvis bara pĂ„ igen?) Det stĂ€mmer ju bra DĂ„ tror jag jag vet vem du va đ Viktor den store: Jag sĂ€ljer dom för jag hittade ett par bĂ€ttre till ett skitbra pris đ sĂ„ dĂ€rför sĂ€ljer jag dom, annars skulle jag ju ha dom kvar =)
ViktorDenStore Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 Viktor den store: Jag sĂ€ljer dom för jag hittade ett par bĂ€ttre till ett skitbra pris đ sĂ„ dĂ€rför sĂ€ljer jag dom, annars skulle jag ju ha dom kvar =) Ok đ SpĂ€nnande, de dĂ€r högtalarna vill jag ocksĂ„ ha! (TR-5:orna alltsĂ„ )
Jazzman Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 MEN, AstReam!! Om vi tar Phonic P5a som exempel.. Studios recensenter gillade inte phonicarna, i musikermagasinet fick dom tvÀrtom vÀldigt bra omdömme. Det Àr precis som med musiksmak eller sushi, alla tycker olika. Och alla lyssnar olika. Det bÀsta Àr dÀrför om du kan ta dej till nÄn affÀr och lyssna sjÀlv. Det avgjorde iaf mitt val av monitorer, har ett par phonicar och Àr grymt nöjd.. Jag jÀmförde phonic och tapco. Tyckte att phonic kÀndes mycket mer öppna och detaljrika jÀmfört med tapco som fick högsta betyg i Studio för ett tag sen. Musikgenre spelar ocksÄ roll, sÄ ta med dej en skiva med musik som du lyssnar pÄ och kan. Hitta nÄn tid med lite folk i affÀrn och lyssna..
Claes Holmerup Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 Studios test visar definitivt hur personligt valet av lyssning kan vara. ADAM P11A fick ett förvÄnansvÀrt dÄligt betyg - medan alla andra tidningstester runt om i vÀrlden, dÀr P11A har varit med har gett dem vÀldigt gott betyg...
AstReam Postat 17 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 17 juni 2005 Vet ni vad? jag tror jag följer rĂ„det att Ă„ka o lyssna sjĂ€lv, alla kommer med olika tips pĂ„ sĂ„ mkt bra grejer att det inte kĂ€nns vĂ€rt att chansa! Jag smyger inte med att jag Ă€r en riktig fĂ€rsking i omrĂ„det och att det lilla jag lĂ€st i studio har varit mitt riktmĂ€rke Ă€n sĂ„ lĂ€nge đ nu fĂ„r man ju hoppas att musikbörsen har nĂ„gra monitorer av de mĂ€rken vi pratat om. Har lite dĂ„ligt med andra affĂ€rer i det omrĂ„det jag kommer frĂ„n. Hur Ă€r synen pĂ„ musikbörsen? var brukar ni handla era grejor?
lavrell Postat 17 juni 2005 Postat 17 juni 2005 Ok đ SpĂ€nnande, de dĂ€r högtalarna vill jag ocksĂ„ ha! (TR-5:orna alltsĂ„ đ) Det va inte TR-5. Utan ett par 20/20 Bas đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.