Jump to content
Annons

Ett förslag...


Tilly

Recommended Posts

Hallå alla!

Satt och tänkte så här lite för mig själv på fredags kvällen då jag sitter själv hemma för flickvännen är ute och festar ( ja tyck synd om mig 😎 ) neh då..

Men till saken.

Jag har märkt en del saker med detta forum.

Jag har vart med ända från starten, dock inte postat så mkt men besökt nästan varje dag och vi har en bred trupp av människor här.

Många som är rutinerade, många som är på medel nivå, och många som är nybörjare.

Man märker ju klart och tydligt vilka det är som är i varje klass. Jag tycker så iallafall.

Märker även att folk kan svara lite kasst på inlägg ibland ( Jag själv gjorde detta i denna tråd tryck här vilket var väldigt dumt gjort av mig när jag själv inte när ngt underbarn, ber om ursäkt för det. )

Men nu till frågan..

Skulle man inte kunna göra ett forum, för enbart nybörjare, eller kanske iallafall på "jag har kommit igång nivå? Eller ett sådant forum där folk kan ställa vilka frågor som helst? Ang instrument, pluggar, hårdvara, mjukvara, ord, vad saker betyder osv osv..

Så kan resten av alla folk som vet vad sakerna betyder, svara där.

Då tror jag det slipper bli sådant tjaffs, som det ibland kan bli, vilket är helt klart naturligt.

För då vet alla, att frågorna där inne i det forumet, är på en rookie nivå.

Vill eller orkar jag inte bry mig, så behöver jag inte gå in där och kika.

Kanske en dum ideé i och för sig, men kanske värt att testa? Se om det funkar..

Va tycker ni andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ogillar den typen av elitism som säkerligen kommer uppstå. Många av de som kan och har något att bidra med kommer troligen inte hänga på en nybörjardel, utan hålla sig mer till de som de känner, mao, den delen av forumet där de som varit med ett tag hänger. Sålunda skulle kvalitén på inläggen i det forumet sjunka drastiskt. Tycker hellre vi har det som vi har det, ibland biter någon till, men man kanske får leva med det då man faktiskt ibland kan få riktiga guldkorn till svar? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir väl svårt att avgöra vad som är nybörjare eller inte.

Sen ser jag personligen inget fel i systemet som det är nu eftersom jag försöker vara så snäll och tillmötesgående som möjligt.

Sen är det faktiskt jättebra för "nybörjare" att få svara på frågor som dom själva fått svar på. Då har man ju uppnått det man vill när man svarar på frågor.

Det enda jag kan reagera på är att folk i allmänhet inte söker ordentligt innan dom ställer en fråga eftersom det är såna trådar som vissa blir lite irriterade på.

Men jag säger hellre att strunta i att svara än att slänga ur sig nåt spydigt helt klart.

Ifall det gick att införa en funktion som automatiskt sökte i forumet på den rubriken man nyss postade innan man lägger ut den så vore det ju klockrent.

Fast det går säkert inte ...

Nåja, försök va mer trevlig i allmänhet och skit hellre i att svara istället för att vara otrevlig så löser sig det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo iof..

Det skulle nog blivit en stor splittring.

för jag vet ju själv att det ibland kan vara pinsamt att fråga nånting som är klockrent för andra. Man letar och letar men hittar inget svar så tillslut måste man fråga.

Oftast så får man ju ett ganska shysst och bra svar tillbaka.

Och nu när jag tänker på det så är la det dom svaren som väger upp mest..

Jo att folk inte söker innan dom frågar nånting tror jag folk kan störa sig rätt så rejält på. Men jag tror att det kommer nog alltid vara så även om det står att man ska söka innan man postar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt så kan man säga så man frågar får man svar. Är frågan:

Jag får inte ljud i Cubase, vad är fel?

Kan man ju räkna med att svaren kommer vara därefter. Om man istället skriver en lite mer detaljerad fråga, vad man har testat, vad man har för utrustning, bakgrund, info, vad man vill kunna göra etc etc etc så får man i regel mycket bättre svar. Detaljerade frågor med mycket bakgrund känns mer seriösa och det visar att personen som har ställt frågan är intresserad och "inte bara orkar kolla manualen" (ta åt er om ni känner er träffade, annars låt bli). 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla förslag måste inte vara bra, man kan föra en diskussion även om ett förslag i sig inte var så lysande. Denna fråga du tog upp t.ex. kan fler suttit och klurat på, men inte orkat ta upp. Nu tar du upp det, och vi diskuterar och resonerar kring saken. Det kanske utmynnar i ingenting alls, men då kan ju de som delat din tanke se: aha, ok, det är så det ligger till. 😉

Finns inga dumma frågor, men en del är bra roliga. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är inte att det skulle vara dåligt med extra hjälp för nybörjare, utan att ingen vill spendera tid på att "söka" efter nybörjare som vill bli hjälpta.. vilket blir den praktiska slutsatsen när man ska få en veteran att gå in på "nybörjar-forum".. För att ta ett fånigt exempel så kan jag avslöja att jag alltid bläddrade till de sista sidorna i mina gitarrböcker, om jag satte prylarna som fanns där så kunde jag snabbt klara hela boken.. nästan.. Bättre förklarat: Om en nybörjare hänger på "veteran-forum" så får han eller hon ut mer av det än en veteran på "nybörjar-forum".. dock kvarstår ju de små praktiska sakerna som skalor och annat basic.. eller "komma igång i cubase" som det kanske skulle hetat om det gällde studio..

Hoppas poängen gick fram.. jag mena alltså typ vad alla andra före mig sa 🙂

Obs: Ber om ursäkt för att jag postar saker i fyllan.. om någon inte förstod så är det inte så konstigt.. detta borde vara förbjudet.. men det är svårt att hålla sig härifrån när det är startsida på internet 😕

Edit: Stavfel och: Poängen var att kompetensen på "nybörjar-forum" snabbt skulle sjunka.. osv.

/David

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är inte att det skulle vara dåligt med extra hjälp för nybörjare, utan att ingen vill spendera tid på att "söka" efter nybörjare som vill bli hjälpta.. vilket blir den praktiska slutsatsen när man ska få en veteran att gå in på "nybörjar-forum".. För att ta ett fånigt exempel så kan jag avslöja att jag alltid bläddrade till de sista sidorna i mina gitarrböcker, om jag satte prylarna som fanns där så kunde jag snabbt klara hela boken.. nästan.. Bättre förklarat: Om en nybörjare hänger på "veteran-forum" så får han eller hon ut mer av det än en veteran på "nybörjar-forum".. dock kvarstår ju de små praktiska sakerna som skalor och annat basic.. eller "komma igång i cubase" som det kanske skulle hetat om det gällde studio..

Hoppas poängen gick fram.. jag mena alltså typ vad alla andra före mig sa 🙂

Obs: Ber om ursäkt för att jag postar saker i fyllan.. om någon inte förstod så är det inte så konstigt.. detta borde vara förbjudet.. men det är svårt att hålla sig härifrån när det är startsida på internet 😕

Edit: Stavfel och: Poängen var att kompetensen på "nybörjar-forum" snabbt skulle sjunka.. osv.

/David

Ungefär det jag ville säga i mitt första svar, men här var det bättre förklarat, trots att det var på fyllan. 🙂 Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tror Roha har en viss poäng faktiskt...

Idag ÄR det en viss elitism på samtliga avdelningar, om

en person går in och ställer en fråga som " Vad är Cubase för nått "

så kan jag slå mig den på att det kommer drösvis med "fåniga" svar.

Så varför inte göra en Rookieavdelning, där fåniga svar är bannlysta.

Ska man svara där ska det vara konkreta svar, informativt och vänligt.

Men vem som helst får ställa frågor där, inte bara rookies alltså.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, elitismen finns redan, men varför göra den värre? Men som jag tidigare påpekat, och illvaesen gjorde väldigt bra, så finns ju risken att kvalitetsnivån sjunker drastiskt. Om jag inte blev moderator för ett dylikt nybörjarforum, är jag nästan tveksam på att jag skulle kolla där särskilt ofta. Jag tycker om att läsa och lära mig, även om jag stundtals hjälper till ibland. Poängen är den att startar man en nybörjarsektion finns risken att bara nybörjare hänger där. De får halvdana svar från andra nybörjare och vissa frågor är kanske inte så enkla som de först verkar. Kanske behövs det experthjälp?

Varför inte utnyttja de som faktiskt kan sina saker? Det är ju därför vi är här ellerhur? Ska vi utestänga de som inte kan från ett forum vars huvudsyfte är att hjälpa de som inte kan? Forumet finns ju till för att hjälpa, proffs som amatör.

För att undvika få spydiga svar så tycker jag man bör tänka på hur man skriver sin fråga. Som jag skrev ovan. Specifierar så mycket det går vad det är som är problemet, beskriver sin bakgrund etc sjunker antalet spydiga svar. Ju kortare frågor, desto spydigare svar tror jag kan ha en viss sanning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kanske kan vi alla istället anstränga oss för att hålla tonen så pass trevlig att man kan posta noob-frågor utan att känna sig dum?

Word

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan vi alla istället anstränga oss för att hålla tonen så pass trevlig att man kan posta noob-frågor utan att känna sig dum?

Enklaste och bästa lösningen, även om vissa ibland har svårt att förstå detta. Jag står dock fast vid att ju mer info man ger, desto tydligare svar får man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan vi alla istället anstränga oss för att hålla tonen så pass trevlig att man kan posta noob-frågor utan att känna sig dum?

Jo sant.. Bra skrivet..

Och det du Itzhak skrev var oxå bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan vi alla istället anstränga oss för att hålla tonen så pass trevlig att man kan posta noob-frågor utan att känna sig dum?

Jo sant.. Bra skrivet..

Och det du Itzhak skrev var oxå bra

vad du är snäll.

jag blir nästan sugen på att köpa en synth till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Studioforum är och borde förbli ett öppet forum för alla.

Jag tycker det hela låter som ett i-landsproblem med att

sortera folk och fä. Är det någon som är "nybörjare" som

ställer en basic-fråga om "vilket ljudkort ska jag köpa ?"

så är det väl ok för den som tycker sig vara ett halvproffs

att strunta i att svara, eller ens öppna inlägget.

Det är väl inte så konstigt att nybörjare söker sig till

studioforum, eller ? Vart skulle du vända dig om du var nybörjare

och hade "nybörjarfrågor" på webben ?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte om du förstod fel eller om du tog det rätt..

du lät lite irriterad i ditt svar 😉

Jag menar absolut inget illa.

självklart ska nybörjare vara här, jag är själv nybörjare egentligen.

Men min idee var bara att det finns så mkt blandat folk.

Och om jag ska vara ärlig så förstår inte jag hälften ibland av vad folk pratar om.

Det tror jag kan skrämma iväg en många nybörjare.

Men självklart är det roligt med blandat folk.

Jag bara hade en ideé 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte om du förstod fel eller om du tog det rätt..

du lät lite irriterad i ditt svar 😉

Jag menar absolut inget illa.

självklart ska nybörjare vara här, jag är själv nybörjare egentligen.

Men min idee var bara att det finns så mkt blandat folk.

Och om jag ska vara ärlig så förstår inte jag hälften ibland av vad folk pratar om.

Det tror jag kan skrämma iväg en många nybörjare.

Men självklart är det roligt med blandat folk.

Jag bara hade en ideé 🙂

Jag är inte förbannad, men upprörd. När forumet kom till så var det mera

entusiasm och nybyggarkänsla i forumet. Med tiden så har det blivit strömmningar av att man ska sortera in folk efter kompetensnivå och erfarenhet och där nybörjare ej göra sig till besvär.

Samma rertorik förekommer i inlägget om att det kommer in för mycket demos till forumet. Vem ska bestämma vad som är rätt och vad som är fel i ett forum som är öppet för alla ?

Jag tror på demokrati och inte på något system där man ska lägga folk i olika fack eller i regelsystem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jag håller med på mycket i det du säger..

Men samtidigt så får du förstå mitt förslag på rätt sätt.

Jag eller nån aldrig har aldrig sagt att nybörjare inte är välkomna..

Självklart så menade jag inte att man ska "dela upp" folk efter deras kompetens nivå.

Men å andra sidan så kan det säkert bli så om det skulle vara så som jag föreslog.

Men efter som det kommer folk titt som sätt och bara frågar 1 fråga, och aldrig besöker forumet igen, så kanske det inte hade vart som dum idee...

Jag tror även på att om det nu hade funnits ett sådant forum, så hade det säkert funnits en massa frågor där som det inte finns i dom vanliga forumen, och som säkert aldrig hade kommit på tal heller.

Och som jag skrev så tror jag att det är många nybörjare som blir skrämda när dom ser all kompetens vi har här.

Jag har själv en polare som jag sa skulle regga sig, men sen fick jag höra "ni är alldeles för proffesionella på det forumet, jag bör hänga på ejay's forum"

han reggade sig inte.

Men som jag sa så var det bara ett förslag och kommer förmodligen aldrig att hända.

Utan vi får göra som folk ovan skrev i stället, att använda vårt sunda förnuft och vara så trevliga som möjligt.

Redigerat av Roha
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tycker jag väl att vi pratar lite väl ofta om dom "taskiga svar" som några har gett på rookie-frågor. Jag tycker snarare tvärtom att det finns otroligt många här på forumet som tar sig tid att gå igenom basic-frågor från a till ö.

Kolla själva, sök upp en tråd som handlar om "vad ska jag ha för ljudkort" eller "hur får jag ljud ur min studio" eller nåt. Med några få undantag är folk otroligt hjälpsamma, inte minst luttrade veteraner som Demoniqus och Neko (och det var dom även INNAN dom var moderatorer 😉 ) Låt oss vara glada för det istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Neko och Dumb Dan har redan på ett bra sätt formulerat vad många av oss anser( i alla fall jag).

Have a nice day, all!! 😉

Redigerat av Stinkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...