Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sedan jag nyinstallerade cubase efter det att datorn gick sönder händer det ibland att cubase kraschar. Finns det ett sätt att upptäcka om det är en särskild plugg som gör det och kan en sådan plugg som är dåligt installerad i så fall krascha cubase även om den inte används?

Annons
Postat

Prova med att installera en plugg i taget, då kan man utesluta vilken plugg som krånglar 😄

mvh-Jack

Postat (redigerat)

Kan man inte gå in under plug-in information och avbocka de pluggar man tror gör att progget kraschar? iofs svårt om programmet inte startar öht. 🙂

Annars kan du klippa ut **.dll filen som ligger i plug-ins katalogen och sedan klistra tillbaka det om det inte blev någon skillnad... göres då givetvis innan du startar Cubase..

Var försiktig med Waves och Native instruments pluggar eftersom de har en liten annan registreringsrutin, vet inte hur de uppför sig när Cubase initieras och de inte ligger där de ska.

Redigerat av demoniqus
Postat (redigerat)

Tänkte på vad du sa att du nyinstallerat Cubase efter datorkrasch... Hmm.. Du har väl uppdaterat drivrutiner och laddat hem eventuella uppdateringar till Cubase som kommit sen det levererades? 🙂

Länk till Steinbergs uppdateringar

Lycka till!

edit:stevfal

Redigerat av hegobald
Postat
Prova med att installera en plugg i taget, då kan man utesluta vilken plugg som krånglar :rolleyes:

mvh-Jack

Hej och tack! Jag gjorde det men dessvärre kraschar inte Cubase vid programstarten utan när jag arbetar jag sparar varje gång jag gjort en liten grej i mitt projekt för att slippa förlora mina senaste ändringar men det är ju lite stressande att hålla reda på det hela tiden. Eftersom cubase bara kraschar ibland vet jag heller inte vilken det kan vara. Det kan ju vara något annat också. Jag tycker det verkar som om ljudkortet inte är riktigt pålitligt med sådana där rutiner som det heter väl för det är ett Waveterminal 192 och jag tycker ofta att det varit lite opålitligt men jag vet inte det heller.

Postat
Kan man inte gå in under plug-in information och avbocka de pluggar man tror gör att progget kraschar? iofs svårt om programmet inte startar öht. :rolleyes:

Annars kan du klippa ut **.dll filen som ligger i plug-ins katalogen och sedan klistra tillbaka det om det inte blev någon skillnad... göres då givetvis innan du startar Cubase..

Var försiktig med Waves och Native instruments pluggar eftersom de har en liten annan registreringsrutin, vet inte hur de uppför sig när Cubase initieras och de inte ligger där de ska.

Jo det startar varje gång.

Kanske kan en dålig plugg krascha programmen även om de inte är igång. Jag har ju en del gratisinstrumentplugar. Kanske är de ofta sämre än riktiga, dyra pluggar?

Postat

i fall det handlar om en enskild plugg så borde du hitta en "röd tråd", att programmet strejkar vid vissa åtgärder, ex. när du instansierar en viss plugg.

om inte, så är pluggteorin mindre trolig, utan det kan som du säger bero på ljudkortet.

försök hitta tråden, och installera om ljudkortet

Postat
Tänkte på vad du sa att du nyinstallerat Cubase efter datorkrasch... Hmm.. Du har väl uppdaterat drivrutiner och laddat hem eventuella uppdateringar till Cubase som kommit sen det levererades? :rolleyes:

Tackar för påminnelsen. Jag kollade upp uppdateringarna och jag har samma de har på sidan hos cubase.

Jag fick i o för sig hjälp med omstarten av datorn för det var så mycket konstigt som skulle återställas så jag vet ju faktiskt inte om det är något annat fel som skett eftersom jag inte är bra på sådant här datorgrejs. Jag vet att något som heter SSE inte fungerade efter omstarten och jag fick hjälp med att nyinstallera SSE-stödet. Jag vet inte vad det är men ett par pluggar fungerade inte utan det så jag fick ett program av en bekant som installerar stödet. Han sa att jag borde haft en Intellprocessor istället för den jag har så att inte datorn blir förvirrad för Intellprocessorn har bättre SSE vad det nu är för något.

Postat
i fall det handlar om en enskild plugg så borde du hitta en "röd tråd", att programmet strejkar vid vissa åtgärder, ex. när du instansierar en viss plugg.

om inte, så är pluggteorin mindre trolig, utan det kan som du säger bero på ljudkortet.

försök hitta tråden, och installera om ljudkortet

Ja tack då gör jag det jag menar installerar om ljudkortet. Jag tog inte bort kortet från datorn utan bara tog bort det i systemet. Hoppas att det räcker. Sedan installerade jag om det igen. Får se om det hjälper.

Postat

Kan det vara så att din ljudkort ligger och krockar med den internaljudkortet,

har du tagit bort den internaljud från biosen,en liten fundering bara 🙂

Mvh-Jack

Postat

Jag hade det problemet att cubase crashade. likaså datorn som startade om innan jag instalerat sp1 för XP. kan det vara något sånt kanske? Annars är det nog pluggarna som du sa... Prova annars att avaktivera de som du tror kan vara problemet som det sas nyss..

Postat

Mvh-Jack

Så här ser det ut i systemet: När jag skulle sätta in Windows igen och körde moderkortsskivan lät jag bli att installera ljudkortet som finns på. Heter AC '97 tror jag. När jag tittar bland sakerna i listan över saker som finns i datorn står det utropstecken på de ställena som annars skulle varit den ljudgrejen och så står det att det ej finns rutin för den så det verkar stämma.

Vad är internaljud från biosen för något? Om det är sådana där pip som piper när man startar datorn är svaret ja. Sladden som skulle sitta till högtalaren i datorlådan är av. Jag bad att få slippa pipljudet så killen som fixade datorn åt mig satte inte i den. Är den viktig? I så fall ska jag be att få den ditsatt igen. Tacksam för svar om detta.

Postat
Jag hade det problemet att cubase crashade. likaså datorn som startade om innan jag instalerat sp1 för XP. kan det vara något sånt kanske? Annars är det nog pluggarna som du sa... Prova annars att avaktivera de som du tror kan vara problemet som det sas nyss..

Jag har det där SP2. Innan datorn gick sönder gick den inte att stänga av. Nu stänger den av sig men bara när den ska. Fast en kille sa att det är inte bra med SP2 om man gör musik men jag fattade inte varför. Det är bra om jag kan ha SP2 kvar för jag trodde att det skyddar datorn mot virus och sånt och jag har ju inte två datorer som man tydligen ska ha hihi utan bara en för både musiken och internet.

Postat

Mvh-Jack

Så här ser det ut i systemet: När jag skulle sätta in Windows igen och körde moderkortsskivan lät jag bli att installera ljudkortet som finns på. Heter AC '97 tror jag. När jag tittar bland sakerna i listan över saker som finns i datorn står det utropstecken på de ställena som annars skulle varit den ljudgrejen och så står det att det ej finns rutin för den så det verkar stämma.

Vad är internaljud från biosen för något? Om det är sådana där pip som piper när man startar datorn är svaret ja. Sladden som skulle sitta till högtalaren i datorlådan är av. Jag bad att få slippa pipljudet så killen som fixade datorn åt mig satte inte i den. Är den viktig? I så fall ska jag be att få den ditsatt igen. Tacksam för svar om detta.

Tror Zando menar att man kan inaktivera ljudkortet på moderkortet i BIOS.

OBS! OBS! OBS!

(Brukar stå "Press DEL to enter BIOS" eller något liknande när man startar upp datorn. Detta är INTE ett ställe att leka runt i om man är ovan)

Hur som helst, där inne kan man välja om man vill att Windows skall "känna av" onboard ljudkortet eller inte... Enable/Disable.

Postat (redigerat)
Jag har det där SP2. Innan datorn gick sönder gick den inte att stänga av. Nu stänger den av sig men bara när den ska. Fast en kille sa att det är inte bra med SP2 om man gör musik men jag fattade inte varför. Det är bra om jag kan ha SP2 kvar för jag trodde att det skyddar datorn mot virus och sånt och jag har ju inte två datorer som man tydligen ska ha hihi utan bara en för både musiken och internet.

jo, det är sp2 kan ju ställa till det förståss. du bör alltid ha koll på vilka tjänster/program som körs i bakgrunden och som ligger i autostart. ju fler program, desto större risk för problem.

det är dessutom ofta bättre att du skaffar program från tredjepart när det gäller brandvägg och virusskydd. ofta har du bättre koll på hur de fungerar och när de är aktiva då.

du vill antagligen inte ha något virusprogram som ligger och kollar all trafik när du samtidigt jobbar med cubase.

mitt grovhuggna tips är att...

välj, start/kör... "msconfig" ->fliken autostart. plocka bort allt sådant som du inte behöver när du jobbar med ditt musikprogram (avmarkera typ allt).

se ser du till att starta din brandvägg/virusprogram etc. när du verkligen behöver dem.

...eller så kan du installera en version med sp1 igen. jag vet inte hur olika tjänster är integrerade i sp2 och vilka du kan plocka bort.

Redigerat av Itzhak
Postat
[

Hur som helst, där inne kan man välja om man vill att Windows skall "känna av" onboard ljudkortet eller inte... Enable/Disable.

Ja...hehe...det är bara så himla pinsamt att vara tjej och inte klara det tekniska själv. Man faller liksom inom ramen för de vanliga åsikterna om tjejer. Men det är väl inte så mycket att göra något åt. Det finns ju faktiskt en massa killar som inte heller är så bra på datorer hihi... jag beböver ju inte bevisa nåt för någon egentligen.

Postat

Mvh-Jack

Tror Zando menar att man kan inaktivera ljudkortet på moderkortet i BIOS.

OBS! OBS! OBS!

(Brukar stå "Press DEL to enter BIOS" eller något liknande när man startar upp datorn. Detta är INTE ett ställe att leka runt i om man är ovan)

Det var precis det jag menade 🙂 men som pico säger är bios inget man leker med,

Fredrika du kan höra med killen som fixade din dator om han har inaktiverat ljudkortet för moderkortet om inte om han kan fixa det åt dig. 🙂

Postat (redigerat)

Okay! Tror du att sse-stödinstallationsprogrammet som ligger i autostart kan vara problemet? Körs inte programmet bara när datorn startar? Körs det lite då och då?

I autostart har jag också Adobe Reader Speed Launch och Adobe Gamma. Jag vet inte vad det är. Ska jag flytta bort dem också från autostarten?

Ja jag har ju Norton som tydligen är ett vanligt program har jag fattat. Mot virus alltså. Det är alltid på och förnyar sig själv ibland utan att lyfter ett finger. Är lite rädd för att stoppa Nortonprogrammet. Min mamma och pappa har jättemycket problem med sina datorer för de har sämre virusskydd.

Redigerat av Fredrika
Postat
Det var precis det jag menade 🙂 men som pico säger är bios inget man leker med,

Fredrika du kan höra med killen som fixade din dator om han har inaktiverat ljudkortet för moderkortet om inte om han kan fixa det åt dig. 🙂

Okay...jag ska be honom kolla bion vid tillfälle. Tack så mycket.

Postat (redigerat)
mitt grovhuggna tips är att...

välj, start/kör... "msconfig" ->fliken autostart. plocka bort allt sådant som du inte behöver när du jobbar med ditt musikprogram (avmarkera typ allt).

se ser du till att starta din brandvägg/virusprogram etc. när du verkligen behöver dem.

Oj jisses! Jag kollade med msconfig som du sa. Jättemycket saker! Jag ska avmarkera så mycket jag vågar. Jättetack för det tipset!

tillägg: Skenström:! Jag såg i listan att jag hade tre drivrutiner för ljudkortet i autostart!!! Jag kladdade till det vid installationen av ljudkortet och la in en gammal rutin sedan en felaktig jag hade laddat ned från ESI och sedan den rätta. Men jag hade avinstallerat de gamla och felaktiga innan jag installerade den slutliga trodde jag! Ändå låg det tre stycke i autostart. Hur kan det komma sig? Blir det inte avinstallerat när man avistallerar (tar bort) i kontrollpanelen-->system? I alla fall har jag frtfarande ljud i datorn och nu ska jag äntligen jobba vidare med min låt en stund innan jag lägger mig... får se om det funkar...spännande. God natt alla 🙂

Redigerat av Fredrika
Postat

Jag vill bara tacka ala för konstruktiva tips. Nu funkar cubase som det skall utan krascher. Moderkortets ljudkort är bortkopplat i bion och med msconfig är några funktioner urkopplade också. Puss och tack allihop! 🙂

Postat
Jag vill bara tacka ala för konstruktiva tips. Nu funkar cubase som det skall utan krascher. Moderkortets ljudkort är bortkopplat i bion och med msconfig är några funktioner urkopplade också. Puss och tack allihop! 😆

Gött att det funkar!

Då kan vi spika fast att det inte var SP2 som var problemet, utan förmodligen några autostart-program i msconfig som välte Windows? 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.