Jump to content
Annons

Köpte en cd med naturljud

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag köpte en cd med olika ljud, såsom tandläkarborr, fåglar, lejonvrål, regn, kassaapparat etc. Läste nånstans (STIMs hemsida tror jag det var) att det krävs tillstånd att använda ljud som någon gett ut på skiva. På 2 av mina/våra 13 låtar används ljud från denna cd. Fick ett tillstånd från utgivaren av cd:n att använda de 2 ljuden i begränsad upplaga och under begränsad cd-tillverkningsperiod.

Däremot krävdes inget tillstånd från "kompositör" hehe... Det handlar normalt annars om ett dubbelt tillstånd man söker (kontaktade ifpi, SAMI och STIM bl.a.)

Hur är detta egentligen möjligt? Vad blev vitsen med att köpa och använda en cd med diverse ljud i sin egen cd-produktion om man inte fick det?? Vidare fick jag reda på att man egentligen inte får sampla nånting! Eehhh....efterlevs det? Söker alla tillstånd så fort något medvetet "ljud" (från en cd med ljud) är med på inspelningen eller om ett externt ljud råkat komma med. Jag undrar vad tanken egentligen är med att sälja cd:s med ljudklipp, som i detta fall, om de inte får användas!!!

🙂

:musik

Annons
Postat

Hepp,

Den som gjort skivan äger ju inspelningen och det är ju klart som korvspad att dom vill ha pröjs om du använder det vidare i kommersiellt syfte.

Om du är sugen på ljudeffekter och annat ska du ju köpa speciella sådana skivor. Dom brukar oftast kosta lite mer men å andra sidan får du använda dom i princip hur du vill när du väl köpt dom.

exempelvis finns det en sjysst serie som heter Digiffects som ligger runt 500 kr plattan.

Du kan oxå köpa ljudeffekter på styckepris via nätet. BMG har en grym sajt för sånt.

http://www.sfxonline.se/

Och här är en annan sajt;

http://www.sfxhouse.se/

köp dig lycklig 😉

/E

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag köpte faktiskt tre stycken speciella sådana där ljudeffektskivor, en LP från BBC records och två cd från KMP Inc. Holland. Det hjälpte liksom inte. Betalade väl 100 SEK styck, men det var ju 15 år sen...

Tack för sajttipsen. Har lärt mig att ska jag ha med regnljud, så spelar jag in det naturellt nästa gång.

🥰

Postat

Regnljud finns förövrigt på www.mi7-libraries.com ..Dem får man väll använda som man vill? Man betalar ju för de ljud man vill ha..

/David

• 4 veckor senare...
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Illvasen: det får man säkert inte! Det är ju samma sak som när jag köpte ett par cd med naturljud som skulle få användas i cd-produktionen. Då skulle jag ändå betala producenten av de två cd-skivorna. Det spelar säkert ingen roll om ljuden ligger klara för nedladdning eller ligger på skiva.

Det är lite sjukt hursomhelst att ha "rättigheten" till ett naturljud, som en hackspett eller en sandstorm. Iofs är det ju inte rättigheten till själva naturljudet de har, dvs. det är ju inte frågan om en komposition, men de har ju ändå rättigheten till naturljudet indirekt (även om det gäller en producenträttighet av den fysiska skivan). Det är lite samma sak som att ha rättigheten till ett visst instrumentljud. Ponera att ens band köper ett Pearl trumset, en Rickenbacker bas, en Strata och en Gibson Les Paul. Och sedan tvingas betala extra till dessa företag för att man använder deras ljud...vid en kommande inspelning.

😳

Redigerat av musik
Postat

Det är lite komplicerat, det där.

Du köper skivan - men materialet får inte användas utan tillstånd.

Det beror på att den som har gjort samplingarna och gett ut skivan äger rättigheterna till den unika inspelningen som du vill använda. Själva ljudet som samplas är det ju hackspetten som är upphov till, men den bryr sig nog inte så mycket om det, eftersom den liksom låter så där - och så är det ju en hackspett, så den kan inte hävda sin upphovsrätt... 😄

Du får alltså inte tillstånd att använda ljudet, utan tillstånd att använda just den unika inspelningen. Det kanske upplevs som en hårfin skillnad, men det är egentligen glasklart om man funderar lite... 😆

Det är skillnad när du jämför med instrument, eftersom det är instrument som tillverkaren förväntar sig att folk ska spela på - men alla inspelningar omfattas av upphovsrätt, så det är därför tillstånd kan behövas.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ja Claes, jo jag vrängde till det lite med flit där beträffande musikinstrumenten. Dem köper man ju för att spela på och därmed basta!

Inom sinom kommer jag nu att kontakta den där cd-producenten igen (även om den svenske mellanhanden/förmedlaren till rättigheterna gått i pension tydligen), skaffa detta med EAN-kod, greja både PQ-kodning och ISRQ-kod (eller vad det hette), som det debatterats lite om i forumet, samt skaffa skriftligt från STIM om att jag inte behöver ha tillstånd från kompositör när det gäller naturljuden (detta rekommenderade producenträttighetförmedlaren), bränna x antal cdr i egen regi. Mitt efterlängtade ljudkort har nämligen anlänt Sverige nu äntligen!

En del att tänka på.

😄

Trevlig helg!/:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.