Harman (oregistrerad) Postat 2 juni 2005 Postat 2 juni 2005 Tjoho! Ăr dags för en ny elgitarr i sommar efter sommarjobbet och har dĂ„ funderat pĂ„ att köpa en Gibson Les Paul Studio eller en Special. Ăr det stor skillnad pĂ„ dom? Vilka skillnad? Det lutar mer Ă„t en Studio i dagslĂ€get. Visst den Ă€r lite dyrare men jag tĂ€nkte att nu köper jag en gitarr som jag sedan kommer ha ett bra tag framöver. Specialmodellen jag kollat pĂ„ Ă€r Worn & Faded. Tacksam för tips och rĂ„d och Ă€ven om nĂ„gon har nĂ„gon av dessa gitarrer skulle jag vilja höra lite vad du tycker om den. Mvh Harman
joachime Postat 2 juni 2005 Postat 2 juni 2005 Den första skillnaden jag kommer att tÀnka pÄ Àr att det oftast sitter P90-mickar pÄ LP special, medan studio-serien har humbucker. P90 Àr en typ av singlecoil som Àr fett lindad och har ett ganska 'middigt' ljud. Sedan gissar jag att faded-varianterna kostar en extra slant för allt finnish-jobb plus att det antagligen Àr lite högre kvalitetskrav pÄ trÀet.
Harman (oregistrerad) Postat 2 juni 2005 Postat 2 juni 2005 Den första skillnaden jag kommer att tÀnka pÄ Àr att det oftast sitter P90-mickar pÄ LP special, medan studio-serien har humbucker. P90 Àr en typ av singlecoil som Àr fett lindad och har ett ganska 'middigt' ljud. Sedan gissar jag att faded-varianterna kostar en extra slant för allt finnish-jobb plus att det antagligen Àr lite högre kvalitetskrav pÄ trÀet. Ok. Anledningen med faded-varianterna var vÀl för att göra dom lite billigare eftersom man inte lÀgger ner sÄ mycket tid pÄ den finishen Àn man gör pÄ dom vanliga.
joachime Postat 2 juni 2005 Postat 2 juni 2005 Anledningen med faded-varianterna var vÀl för att göra dom lite billigare eftersom man inte lÀgger ner sÄ mycket tid pÄ den finishen Àn man gör pÄ dom vanliga. Ok. Jag missuppfattade nog dig. Trodde att det var den dyrare specialen du kollat pÄ (som ligger pÄ dryga 20 papp). Kan du lÀgga lÀnkar till gitarrerna du pratar om sÄ att man kan kolla in dom? Förresten, det finns ett svenskt gitarr-forum pÄ http://www.gmf.se/forum/ som det hÀnger en del kunnigt gitarrfolk. Kanske kan du fÄ mer/fler tips och info dÀr.
Harman (oregistrerad) Postat 2 juni 2005 Postat 2 juni 2005 Ok tack för tipset. HÀr kommer gitarrerna http://www.musikborsen.se/itm_img/big_105426.jpg Studio http://www.musikborsen.se/itm_img/big_123494.jpg Special (fel fÀrg pÄ bilden)
joachime Postat 2 juni 2005 Postat 2 juni 2005 Ok, dÄ tror jag att jag hÀnger med. Glöm det jag sa om P90. Det Àr humbucker pÄ bÄda. Specialen har dÀremot inte vÀlvd topp (vilket studio har). Prisskillnaden beror nog mest pÄ kvalitetsskillnader i trÀet, mekanik och finnish. Jag tror nog att specialen kan vara en sjysst gitarr. Men den kan lÄta ihÄligare Àn studion (frÀmst akustiskt). Du borde nog gÄ in i en affÀr och pröva dom. Jag tror inte att nÄgon av dom Àr en dÄlig affÀr, ifall du gillar soundet och spelkÀnslan.
Harman (oregistrerad) Postat 2 juni 2005 Postat 2 juni 2005 Ok, jo har haft möjligheten att testa specialen och den Àr riktigt schysst faktiskt. Tycker vÀl finishen Àr sÄdÀr. KÀnns som det Àr vÀldigt lÀtt att skada den nÀr den Àr matt. Man kan ju hitta beg. Studio till ett lite lÀgre pris Àn nya. FÄr kika runt och testa mig fram.
Ibanezrocker Postat 2 juni 2005 Postat 2 juni 2005 SĂ„ hĂ€r sĂ€ger jag: Testa dem bĂ„da... mycket.... och vĂ€lj dĂ€refter.. đ SjĂ€lv har jag en en specialvariant av gibson les pual studio... största skillnaden mot den "vanliga" studion Ă€r att den har P-90 mickar (som jag dock bytat till P-100 för att minska brummet, men bibehĂ„lla ljudet). Jag Ă€lskar denna gitarren... helt underbar =) o alla som har testat den sĂ€ger det samma.. lycka till i sökandet đ //Peter
Emil Postat 2 juni 2005 Postat 2 juni 2005 Det hÀr kan ja, köp inte en faded. Dem kÀnns som dom blivit lackerade med tÀcklasyr. DÀremot sÄ tycker jag att Les Paul Special Àr en sjukt bra gitarr. Om du bor i sthlm sÄ ska du gÄ in pÄ Tip-Top vid Slussen och köpa en vanlig Special för 7995:-. Den har P-100 mickar som Àr sjukt bra. StallÀget Àr fett rivigt och bra för all typ av rock och punk. MittenlÀget har ett hÀrligt Àggljud som passar utmÀrkt för bÄde distade och rena lead och komp. HalslÀget har ett fruktansvÀrt mjukt och lent ljud som Àr fett och mysigt utan att som pÄ Studion bli för luddigt. Du ska inte köpa en risig Faded men om du kan fÄ tag pÄ en "riktig" Special sÄ Àr det en av dom bÀsta och mest allround gitarrer du kan fÄ tag pÄ. (jag har ingen Special sjÀlv sÄ det Àr ingen "hemmaglÀdje" frÄn min sida dÀremot har jag en ,massa Fender, Gibson, Rickenbacker, osv.
Pusa Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 Jag hĂ„ller helt klart med phobos.. Köp inte worn&faded.. De hĂ„ller inte Gibson-mĂ„tt, och du kommer bli besviken.. Skall du Ă€ndĂ„ lĂ€gga sĂ„ mycket pengar pĂ„ en gitarr bör du lĂ€gga det pĂ„ en som du kan ha lÀÀnge.. SĂ„ jag skulle nog satsa pĂ„ en studio som liksom du sĂ€ger inte har lika stor skaderisk.. Kolla Ă€ven upp en "riktig" special som phobos uttyckte det, för jag tror att det Ă€r precis vad det handlar om.. W&F Ă€r inte "riktig"... Se Ă€ven pĂ„ begagnatmarknaden i de musikaffĂ€rer som sĂ€ljer sĂ„dant.. DĂ€r kan du göra riktiga kap vad gĂ€ller spelglĂ€dje för pengar.. Dessutom fĂ„r du en redan inlirad gitarr.. Och behöver inte slita med det sjĂ€lv i 2 Ă„r.. đ
Emil Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 Summa sumarum: Köp en Special men inte en Faded. Den Àr billigare och bÀttre Àn en Studio i mina öron. Fadedserien dÀremot har jag inte mycket till övers för.
Harman (oregistrerad) Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 Ok, tack för alla tips. Har en musikaffÀr hÀr i stan som sÀljer en vanlig special för den Àr inte faded, alltsÄ matt i fÀrgen utan den Àr glansig och svart. En sÄn hÀr http://www.annonsdirekt.se/images/onlineAnn/3403837.jpg Àr det i affÀren. Kostar 7995 kr som en faded.
sounden Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 (redigerat) Annars Àr denna ganska frÀck http://195.149.144.113/images/92/92-92981961992.jpg 8999:- Redigerat 3 juni 2005 av sounden
Harman (oregistrerad) Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 Onej inte den. Finns det nÄgon fulare gitarr Àn den?
Harman (oregistrerad) Postat 17 juni 2005 Postat 17 juni 2005 Har lagt undan en Gibson LP Special nu. Icke worn & faded. Var den enda som butiken hade kvar och sÀljs för 7995 kr, alltsÄ lika mycket som en faded. Testade bÄda och det var skillnad i ljud. Mindre tryck i faded Àn den vanliga. Ska ta hem den imorgon och testa ordentligt. Bild pÄ den finns i inlÀgget över.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.