Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest musik
Posted

Hej!

Jag står i valet och kvalet om vilken front min kommande akustiska gitarr ska ha:

gran eller ceder (är ju de två vanligaste alternativen).

Men egentligen kanske jag föredrar lönn faktiskt, men det finns så få lönngitarrer.

Vet någon någon modell i lönn?

🙂

:musik

Annons
Guest Stinkey
Posted

Landola har visst en lönngitarr. Jag testade den för fem sex år sen, men kommer inte ihåg hur den lät.

Posted

Det finns en anledning till att gitarrlock inte tillverkas i lönn - det har för hög densitet. Det absolut bästa och ännu oöverträffade materialet för ett gitarrlock är gran, som är en makalös kombination av låg densitet och ändå bibehållen styvhet.

Har för mig att kanske Ibanez tillverkar gitarrer med lönnlock. Dock inte solida utan som plywoodfanér, eftersom ett solitt lönnlock förmodligen bara skulle vara slöseri med pengar.

Posted (edited)

Gran är annars som du sa kanske det vanligaste, även flyglars resonansbotten görs av gran...men bra granvirke börjar det bli ont om... inom pianoindustrin börjar man alltmer importera från Canada som inte är lika bra som den mellaneuropeiska granen men den börjar ta slut så man får nöja sig med Canadensisk gran som enligt expertisen då inte har riktigt samma gedigna klangegenskaper som den europeiska.Var gitarrindustrin tar sin gran ifrån vet jag inte men man får väl vara extra uppmärksam om man köper nytt 😄

Edited by karl
Guest Stinkey
Posted

Annars har jag en Fender Newporter med mahogny kropp, hals och lock. Den både ser vacker ut och låter jävligt bra.

Posted
Hej!

Jag står i valet och kvalet om vilken front min kommande akustiska gitarr ska ha:

gran eller ceder (är ju de två vanligaste alternativen).

Men egentligen kanske jag föredrar lönn faktiskt, men det finns så få lönngitarrer.

Vet någon någon modell i lönn?

🙂

:musik

Jag köpte en Simon&Patrick pga att jag vill kunna ha bra ljud när jag spelar ute eftersom detta blivit aktuellt senaste tiden... Tycker dock inte att den ringer ut speciellt bra unplugged tyvärr.. Men i livesyfte är B-band micken+eqn jävligt go att ha helt klart..

Den är då alltså i Ceder... Dessutom olackad för att träet skall kunna röra sig lite under åren, ingen plastlack som många tillverkare målar på sina guror som hämmar tonen... Men som sagt, min klingar ju inte heller riktigt bra...

Skulle nog satsa på gran!

Posted

Min Takamine EF341SC som används av massor av kända band/artister har front i solid Ceder. Själv har jag aldrig spelat på en skönare eller hört en gitarr med skönare ton än denna. Det som sticker ut med EF341SC är att den är så linjär i frekvenserna, inte sådär bumlig som många gitarrer är (tycker faktiskt inte Martins låter sådär fruktansvärt bra, klart överskattat iaf i min spelstil) och har en fin och krispig diskant.

Skulle rekomendera den gitarren i alla väder.

Är ingen träslagsexpert men eftersom min drömgura är i Ceder så säger jag det 🙂

/Micke