jack pocket Postat 28 maj 2005 Postat 28 maj 2005 (redigerat) Tjena. Jag och en kompis håller på o spelar in en poplåt och har nu kommit till den stålsträngade gitarren. Skulle behöva lite enkla tips på hur ja ska göra för att få det att låta bra. Sånt man ska tänka på för att förbättra sina förutsättningar. Att tillgå har jag en TSM mic (den ur senaste nummret), Phonic MM1202 (mixer) M-Audio Audiophile 2496. Alla tips är varmt välkommna. Hur man ska mica, osv. Behöver inte vara allt för avancerade grejer. Tack på förhand Redigerat 28 maj 2005 av jack pocket
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 28 maj 2005 Postat 28 maj 2005 Jag brukar uppleva att det är för basigt framför hålet. Trots det logiska iochmed att ljudet kommer därifrån 🙁 Någon här på forumet tipsade om att man kunde rikta mikrofonen mot tolfte bandet på guran, snett ovanifrån. Kanske 10-20 cm ifrån. Det skulle tydligen vara en schysst mickning. Annars, testa runt lite? Det blir säkert bra det där. 🙂
Itzhak Postat 28 maj 2005 Postat 28 maj 2005 dämpa. det finns några trådar skrivna om det redan och kontentan är ungefär... om du inte har en dedikerad studio, sätt dig med ryggen mot en rejält dämpat hörn och micka in mot dig i hörnet. det är speciellt viktigt om du bara använder en mick (inte är ute efter att micka upp rummets akustik i stereo). ha gärna en tjock dämpad matta under dig också. dämpa lite till. lite till... så ja. sen gör du som maxmaxmasdföo sdhiföaoewharöwefuhaö säger.
B4mse Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 12:e bandet är OFTA den bästa till stålgura! det kör jag alltid med!!
Neosus Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 jag brukar ha mot 14:nde bandet 10-15 cm ifrån. Men som sagt, prova dig.
lavrell Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 Ja allt beror ju på hur din gitarr låter från början. Vill du ha ett basigare och varmare ljud (om du tex bara ska ha gitarr och sång i arret) så placerar du mikrofonen närmare hålet. Vill du ha lite tunnare och mer strängljud så kan du rikta mikrofonen från hålet och uppåt mot exempelvis 10-12 band. Val av plektrum har även stor betydelse. Tjockt plektrum = mer bas och attack Tunnt plektrum = mer diskant och mer plektrumljud. Jag själv föredrar oftast det senare, spelar själv med Fenders "thin-modell" på en Takamine EF341SC och använder en ADK Vienna mikrofon. Ifall du vill att gitarren ska låta så naturtroget som möjligt får du testa dig fram ett bra tag innan du kommer hitta rätt mickning. Precis som Itzhak skrev så är dämpning väldigt viktigt för att få en lättmixad inspelning. Good luck!
illvaesen Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 Personligen använder jag alltid low cut/high pass på akustiska gitarrer.. kanske något av en smaksak.. men jag gillar det.. /David
Magnuz Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 "Ifall du vill att gitarren ska låta så naturtroget som möjligt får du testa dig fram ett bra tag innan du kommer hitta rätt mickning." Just naturtroget ljud är nog lättare än man kan tro om man har en hygglig mik, det är bara att inte micka så sabla nära. Om det däremot kommer att funka i en mix är en annan femma, som någon annan skrev här ovan måste man tänka på vad man är ute efter. Vilka övriga instrument ska ingå, vad är det för stil o.s.v.
Piccazzo Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 Beror på hur gitarren låter i sig. Men mellan 3 - 12 bandet brukar funka bra. Sedan gör valet av mic & Preamp mer för ljudet än själva gitarren i sig. Bra mick , dålig gitarr = Bra ändock Dålig mick , Bra gitarr = Blir inte riktigt bra.Fungerar men inte riktigt toppklass. Är det dock andra intruments med kan man oftast maskera ett halvdant akustiskt ljud.I vissa fall låter Gitarren i sig sk_t men fungerar utmärkt i Arret.
frelin Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 Piccazzo, vad menar du med att ljudet på gitarren inte skulle påverkar resultatet nämnvärt!?!? Är ju stor skillnad på hur det låter. Det pluss hur nya strängarna är. Låter gitarren skit från början så lär den ju inte bli bättre av en bra mic. Micen fångar ju bara hur guran låter. Sen är det ju mycket lättare att få fram ett tajt ljud utan felspel och halvdanna toner om man har en schysst gura. /Oskar
Piccazzo Postat 10 juni 2005 Postat 10 juni 2005 (redigerat) Vissa gitarrer låter helt enkelt inte bra med dåliga mickar eller egentligen bra överhuvudtaget. Vi har en Martin D28 , som låter skit när man spelar in den men underbart annars.Har i och för sig inte prövat att spela in den med C12 men med en U47 så låter den helt enkelt inte bra. Har även spelat in två olika Gibson ( 66 - 68 ) och den ena lät OK medans den andra låter fenomenalt. Samma mickning , Samma position , Samma Preamp. Men nu är jag petigt när det gäller ljudet och beroende på produktionen så fungerar halvdanna mickar i dom flesta fall. Men vid tex Singer/Songwriter musik så är det så övertydligt hur gitarren låter så där lönar det sig att spela in med bra Mickar , Bra preamps. " Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet "-Farbro Barbro PS. För att förtydliga det lite mera. Om du tar en bra och dålig gitarr och spelar in den genom en dålig mic/preamp så kommer resultatet inte skilja sig så nämnvärt. Om du tar samma gitarrer och spelar in genom Bra mic/preamp så kommer du mycket tydligare höra skillnaderna på gitarrerna. Ungefär som att jämföra en Linad och Mickad gitarr. Givetvis påverkar rummet , gitaristen oxå ljudet. En bra gitarist med en dåligt gitarr = OK En dåligt gitarist med en bra gitarr = ? DS.. Redigerat 10 juni 2005 av Piccazzo
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.