Jump to content
Annons

Reason fördröjning


Krokodilen123 (oregistrerad)

Recommended Posts

Krokodilen123 (oregistrerad)

Jag har precis skaffat reason, men har ett problem. När jag kör med mitt MIDI-keayboard så blir fördröjningarna allt för stora, vilket gör det omöjligt att spela in "live" samtidigt som man spelar upp låten.

Har en PC med mycked god prestanda. Dock ett ganska dåligt ljudkort, SB Live 5.1. Det borde dock räcka tycker man.

Vad behöver jag för utrustning för att kunna använda reason som mjukvarusynth på samma sätt som en extern? Hur ska jag praktiskt bära mig åt för att slippa köpa någon dyr hårdvarusampler?

/Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
...

När jag kör med mitt MIDI-keayboard så blir fördröjningarna allt för stora, vilket gör det omöjligt att spela in "live"

...

Jag skyndar mig att svara innan nån forumpolis kommer med nåt syrligt om sökfunktionen...

Försäkra dig om att du kör ASIO-drivrutiner.

Gå till Preferences - Audio

I Audio Card Driver ska det stå ASIO Creative Emu..nånting.

Det borde funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Reason på MME via mitt überkassa ljudkort som sitter i min übderkassa burk och får ändå inte helt oävna 92 ms latency. Det är svårt att spela på, men det går. Du borde isf, förutsatt att "mycket god prestanda" innebär mer än 1 GHz, få en ganska schysst latency, speciellt med tanke på att ditt SB ivf bräcker mitt AC'97 med hästlängder.

Hade jag ett bättre kort skulle jag dock satsa på ASIO, men det bästa är att pröva sig fram...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Nej nej, du ska ha antingen Dx Rutinerna eller MME.

Då går latancyn ner till runt 46, drar du ner den mer

klickar ljudet. 😉

Men.. ASIO-emuleringen ger ju bara 4 ms.

Eller är det samples du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Vad är ASIO-drivrutiner för något, och hur installerar jag dessa?

Dom sänker den sk latencyn.

Du borde ha fått ASIO-drivrutiner med ditt live-kort, annars kan du nog hämta på Creatives hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du går in på Edit,, sen Preferences..Och så väljer du AUDIO..

Så sänker du latencyn genom att dra i *BUFFER SIZE* saken...dra den neråt...jag har ett Sb Live och när min *output latency* står på 50,, då kan jag spela i realtid konstigt nog... Så testa det 😉

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Krokodilen123 (oregistrerad)

Så om jag skaffar ett Audigy-ljudkort (vilket som helst) så borde jag alltså kunna få betydligt mindre fördröjning?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror faktiskt med stor säkerhet att det funkar med ditt kort. Det är nånting som är fel med drivisarna eller inställningarna. Har du tankat de senaste på creatives hemsida?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Om man har ett ljudkort som saknar ASIO drivrutiner, så kan man även testa ASIO4ALL.

Bye 😉

Finns det inget omvänt program? Så man kan få WDM-stöd utav ASIO-drivrutinerna? =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...