Richie76 Postat 2 mars Postat 2 mars Tanken är att denna är klar. Stemmastrad av en som kan bättre än jag. Tankar om den rent ljudmässigt? Lagt ut redan så inget går att ändra på i nuläget men kan bli klokare till nästa låt iallafall😅 Pieces of somebody Master 260202 (1).mp3 3
slejnard Postat 2 mars Postat 2 mars Feelgood låt! Låter väldigt bra! Snyggt sjunget och bra mix. Personligen kan jag tycka virveln kunde vara lite mindre dov och att nån gitarr kunde ha litet uns mer spräckt ljud men det är tycke och smak. Helheten får dock MVG. Bra jobbat! 👍
Neosus Postat 2 mars Postat 2 mars Trevlig låt! 👍 Jag hade nog sett till att inandningen sänks. Den ska finnas men upplever att den är lite hög i nivå till sången. Snyggt annars!
Richie76 Postat 3 mars Trådstartare Postat 3 mars 16 timmar sedan sa Neosus: Trevlig låt! 👍 Jag hade nog sett till att inandningen sänks. Den ska finnas men upplever att den är lite hög i nivå till sången. Snyggt annars! Tack! Ja, jag har även stört mig på detta men inandning, framförallt första versen. Lätt åtgärdat men nu när låten ligger ute är det svårare. Tack för feedback😊
Richie76 Postat 3 mars Trådstartare Postat 3 mars 16 timmar sedan sa slejnard: Feelgood låt! Låter väldigt bra! Snyggt sjunget och bra mix. Personligen kan jag tycka virveln kunde vara lite mindre dov och att nån gitarr kunde ha litet uns mer spräckt ljud men det är tycke och smak. Helheten får dock MVG. Bra jobbat! 👍 Tack så mycket för feedback Slejnard. Vet inte varför men har alltid gillat dova virvlar😂😅 2
Discipuli Postat 3 mars Postat 3 mars Hint, om man har möjlighet att lägga ut låten, så har man oftast möjlighet att via samma distributör byta ut filen ( som kontrolleras så det inte är en helt annan fil ) så länge man gör det med samma ID. Filerna byts då stegvis ut i hela distributionskedjan. Men jag vet inte om alla distributörer har den möjligheten. Så kanske värt att kolla upp det. Jag avser själv byta några av mina befintliga låtar, (utgivna via Distrokid) som varit ute flera år, men håller idag inte den mix kvalitet jag önskar och tror mig själv kunna leverera med den kunskap jag över tid tagit till mig och övat på. Ännu inte landat det lilla projektet, men pågår.
Richie76 Postat 4 mars Trådstartare Postat 4 mars 19 timmar sedan sa Discipuli: Hint, om man har möjlighet att lägga ut låten, så har man oftast möjlighet att via samma distributör byta ut filen ( som kontrolleras så det inte är en helt annan fil ) så länge man gör det med samma ID. Filerna byts då stegvis ut i hela distributionskedjan. Men jag vet inte om alla distributörer har den möjligheten. Så kanske värt att kolla upp det. Jag avser själv byta några av mina befintliga låtar, (utgivna via Distrokid) som varit ute flera år, men håller idag inte den mix kvalitet jag önskar och tror mig själv kunna leverera med den kunskap jag över tid tagit till mig och övat på. Ännu inte landat det lilla projektet, men pågår. Tack för tips! Jo, jag vet att det är möjligt men lite väl bökigt för inandning känner jag i nuläget😅Men stör jag mig för mycket i framtiden så får det bli så.
Richie76 Postat 4 mars Trådstartare Postat 4 mars 19 timmar sedan sa Discipuli: Bra låt! 🙏👍😁 Tack, Håkan!🙏🤠
Jonatan Lundin Postat 4 mars Postat 4 mars Kanonlåt! Något jag reagerade på är att sången ligger lite för högt, samt låter lite distad. Har du en Gullfoss på sången månntro som jobbar hårt? Då kan t ex sången låta lite distad (har jag märkt i egna låtar). Håller med tidigare talare att andningarna hörs bra, och kan med fördel dras ner ganska många dB. Men bra jobbat!
Valle Postat 5 mars Postat 5 mars Alltså, för helvete! Det här var ju skitbra! Tänkte direkt på Shania Twain som jag inte bara tycker är förbannat bra utan även är förälskad i … *host* 😁 Detta är en typ av låt där utomståendes åsikter egentligen borde sakna relevans. Tänker främst på inbördes instrumentnivåer, arrangemang och karaktär. Om den känns rätt för dig, så är den klar. Jag reagerade dock också på liknande sak som sign. Jonatan Lundin gjorde gällande den distade sången. Inte så mycket "mättnaden" överlag (nästan alla använder det, och särskilt Shania Twain 😁), men att det lät överstyrt @ 2:30-2:33 när du sjunger "ooh ooh ooh ooh". Men jag kunde inte avgöra huruvida det verkligen var ett resultat av att sjunger för starkt just där så att det slår över, eller om det var en kollision mellan frekvenserna i din leadsång och det som låg bakom. Mycket bra låt: MVG (så länge allt det kreativa kommer helt och hållet från din egen hjärna, annars blir det "bara G).
Richie76 Postat 5 mars Trådstartare Postat 5 mars 13 timmar sedan sa Jonatan Lundin: Kanonlåt! Något jag reagerade på är att sången ligger lite för högt, samt låter lite distad. Har du en Gullfoss på sången månntro som jobbar hårt? Då kan t ex sången låta lite distad (har jag märkt i egna låtar). Håller med tidigare talare att andningarna hörs bra, och kan med fördel dras ner ganska många dB. Men bra jobbat! Stort tack för feedback! Jag har lite pluggar på för rörljud som förmodligen skapar disten. Håller med om andningen och även sångnivån.. får se om jag tar tag i detta och gör om. Nästa gång forumet innan jag lägger ut😅
Richie76 Postat 5 mars Trådstartare Postat 5 mars 2 timmar sedan sa Valle: Alltså, för helvete! Det här var ju skitbra! Tänkte direkt på Shania Twain som jag inte bara tycker är förbannat bra utan även är förälskad i … *host* 😁 Detta är en typ av låt där utomståendes åsikter egentligen borde sakna relevans. Tänker främst på inbördes instrumentnivåer, arrangemang och karaktär. Om den känns rätt för dig, så är den klar. Jag reagerade dock också på liknande sak som sign. Jonatan Lundin gjorde gällande den distade sången. Inte så mycket "mättnaden" överlag (nästan alla använder det, och särskilt Shania Twain 😁), men att det lät överstyrt @ 2:30-2:33 när du sjunger "ooh ooh ooh ooh". Men jag kunde inte avgöra huruvida det verkligen var ett resultat av att sjunger för starkt just där så att det slår över, eller om det var en kollision mellan frekvenserna i din leadsång och det som låg bakom. Mycket bra låt: MVG (så länge allt det kreativa kommer helt och hållet från din egen hjärna, annars blir det "bara G). Nu gjorde du min dag Valle. Har själv varit nöjd med låten men man blir ju lite partisk😅 Ja allt kommer från min kreativa hjärna och gjort det själv förutom stemmastring. Har i efterhand även tyckt att basen kan ökas lite i nivå. Hade den högre innan mastringen så vande mig men kan tycka att den skulle kunna bli lite mer framträdande. Tackar ödmjukast för att du tog dig tiden och jag ska se över denna igen och ta tag i detaljerna😊
Stonefunk Postat 5 mars Postat 5 mars Bra låt. 🙂 Lite för mycket saturation på sången och den känns överdriven runt 3,2 khz tillsammans med att den är snudd på lite nasal vilket stör upplevelsen en del. Instrumenten i country bör ha en mer framträdande roll och basen skall vara med från start tycker jag. Baskaggen och virvel är lite väl framträdande och baskaggen skall kanske skall mixas lite tunnare i denna genren. Sammantaget kommer det nog att göra att gunget kommer bättre fram i låten. Lyssna på Eagles, Love Will Keep Us Alive tex. Vill du att det skall låta svensk pop 2026 så låter den mer in your face och med lite vassare sång så egentligen finns det ju inga rätt eller fel utan bara folk som tycker saker 😉
Richie76 Postat 6 mars Trådstartare Postat 6 mars 20 timmar sedan sa Stonefunk: Bra låt. 🙂 Lite för mycket saturation på sången och den känns överdriven runt 3,2 khz tillsammans med att den är snudd på lite nasal vilket stör upplevelsen en del. Instrumenten i country bör ha en mer framträdande roll och basen skall vara med från start tycker jag. Baskaggen och virvel är lite väl framträdande och baskaggen skall kanske skall mixas lite tunnare i denna genren. Sammantaget kommer det nog att göra att gunget kommer bättre fram i låten. Lyssna på Eagles, Love Will Keep Us Alive tex. Vill du att det skall låta svensk pop 2026 så låter den mer in your face och med lite vassare sång så egentligen finns det ju inga rätt eller fel utan bara folk som tycker saker 😉 Tack för feedback! Ja det ska väl kanske inte låta svensk pop 2026 men håller med om att soundet isåfall skulle vara mer in your face som du säger. Blir galen på sångljud och dess eq, blir aldrig nöjd. Förmodligen för att det sällan blir rätt rattat men ska kolla över dessa frekvenser och prova😊
Valle Postat 6 mars Postat 6 mars On 2026-03-05 at 13:40 sa Stonefunk: Instrumenten i country bör ha en mer framträdande roll och basen skall vara med från start tycker jag. Baskaggen och virvel är lite väl framträdande och baskaggen skall kanske skall mixas lite tunnare i denna genren. Blev tvungen att lyssna på Shania Twain - Honey, I'm Home ... 😁
Richie76 Postat 8 mars Trådstartare Postat 8 mars On 2026-03-06 at 14:05 sa Valle: Blev tvungen att lyssna på Shania Twain - Honey, I'm Home ... 😁 Gött att jag inspirerade dig till lite egentid med Shania då🤩
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.