Meatballz Postat Måndag kl 21:00 Postat Måndag kl 21:00 Precis: är det bra eller dåligt? Jag tycker det skulle vara lysande. Håkan Ström kom med detta i mitt tycke lysande förslag: Mix - Gilla - Ogilla Arr - Gilla - Ogilla Energi - Gilla - Ogilla Låten - Gilla - Ogilla
0 Meatballz Postat Måndag kl 21:01 Trådstartare Postat Måndag kl 21:01 Kom på att man svara i denna tråden enligt hissa och dissa systemet: alltså, gillar du skriver du hissa. Ogillar du skriver du dissa. Duh.
0 Valle Postat igår kl 15:58 Postat igår kl 15:58 On 2025-11-03 at 22:00 sa Meatballz: Precis: är det bra eller dåligt? Jag tycker det skulle vara lysande. Håkan Ström kom med detta i mitt tycke lysande förslag: Mix - Gilla - Ogilla Arr - Gilla - Ogilla Energi - Gilla - Ogilla Låten - Gilla - Ogilla Om funktionen samtidigt (på något okringgångbart vis) gör det obligatoriskt för den som ska "gilla/dissa" att också skriva en tydlig motivering (konstruktiv kritik), så är idén OK, om än fortfarande lite "Facebook". I annat fall finner i alla fall jag ingen som helst nytta med idén. Jag tror till och med att det skulle dra ner varumärket Studio:s anseende. Jag blir fortfarande förbluffad över att en del kreativa människor dels inte inser vikten av att få/lämna kritik som också lättare kan vägleda till förbättring, dels inte klarar ta kritik utan att tjura ihop. Jag ställer frågan igen: Vad exakt får "du" (inte nödvändigt TS, alltså) ut av att ladda upp en produktion där du får tio "dissar" och en "gilla" utan någon som helst motivering? (Frågan är retorisk) 1
0 Håkan Ström Postat igår kl 17:33 Postat igår kl 17:33 Med all respekt, ”varumärket Studio:s anseende”. Det är anledningen till att jag tog upp ämnet. Om man har typ 200 visningar men 0 feedback, då är kanske det dags att tänka om? Men jag är enig, fritext, konstruktiv kritik, enligt traditionell forum , kommunikativ metod, det är att föredra. Men om man får svaren på snabba karaktärsmarkörer / indikationer från samtliga visningar som lyssnar men har inte tid eller lust att skriva, tycker jag nog det har ett visst värde också. Det kan även finnas ett argument för anonymitet , men primärt, snabbare att ge indikation på låten. Man skulle ju kunna ha det som val att göra innan man skapar tråden initialt. Sätt helt enkelt med förhandsval av checkboxar vad man önskar feedback på, där kan fritext såklart inkluderas.
0 Valle Postat 12 timmar sedan Postat 12 timmar sedan 15 timmar sedan sa Håkan Ström: Om man har typ 200 visningar men 0 feedback, då är kanske det dags att tänka om? Givetvis ligger det ett ansvar på att den som laddar upp en låt i "Feedback" att ge en liten beskrivning om låten (genre, innehåll, etc) samt avsikten med uppladdningen och vilken feedback som önskas. Trixet ligger i att "sälja in" sin låt och få lyssnaren att känna sig uppmanad att lämna ett omdöme. De flesta (av dagens medlemmar) som laddar upp ger en mer eller mindre OK beskrivning (jag gjorde stickprov på exempelvis dina, och de lever upp till OK beskrivning). Men där finns vissa förkastliga exempel där man laddar upp en fil med en hastig one-liner som inte säger ett skit. Dessa får finna sig i att nyfikna klickar på play, inser att det de lyssnar på är rent löjeväckande och lämnar tråden helt utan avseende. Men i grund och botten: Det är inte "din" rätt att kräva att få respons. Inte ens en "tumme upp". "Du" ska förtjäna den.
0 Fidden Postat 12 timmar sedan Postat 12 timmar sedan Många visningar kommer från "folk" som inte är inloggade. Tror en stor del av dessa är indexeringsrobotar som sällan har något konstruktivt att säga.
0 Håkan Ström Postat 11 timmar sedan Postat 11 timmar sedan 15 minuter sedan sa Fidden: Många visningar kommer från "folk" som inte är inloggade. Tror en stor del av dessa är indexeringsrobotar som sällan har något konstruktivt att säga. Data för detta torde rimligen finnas inom systemet? Det.kan ju då hjälpa dem som eventuellt tar ställning till en funktion?
0 Håkan Ström Postat 11 timmar sedan Postat 11 timmar sedan 44 minuter sedan sa Valle: Givetvis ligger det ett ansvar på att den som laddar upp en låt i "Feedback" att ge en liten beskrivning om låten (genre, innehåll, etc) samt avsikten med uppladdningen och vilken feedback som önskas. Trixet ligger i att "sälja in" sin låt och få lyssnaren att känna sig uppmanad att lämna ett omdöme. De flesta (av dagens medlemmar) som laddar upp ger en mer eller mindre OK beskrivning (jag gjorde stickprov på exempelvis dina, och de lever upp till OK beskrivning). Men där finns vissa förkastliga exempel där man laddar upp en fil med en hastig one-liner som inte säger ett skit. Dessa får finna sig i att nyfikna klickar på play, inser att det de lyssnar på är rent löjeväckande och lämnar tråden helt utan avseende. Men i grund och botten: Det är inte "din" rätt att kräva att få respons. Inte ens en "tumme upp". "Du" ska förtjäna den. Helt enig, beskrivning är viktig, Syftet med att jag tog upp detta ämne var inte att någon förtjänar feedback eller inte, det var för att göra det lättare att kunna ge indikativ feedback , även för dem som inte orkar/ kan / vill skriva. Det var enda syftet. Att förtjäna feedback? I en tråd där det står "feeback på demolåtar". Ja möjligen är det så för dig, men om jag går in i en tråd medvetet, där det står feedback på demolåtar, då tänker jag att det liksom är trådens syfte. Oavsett vad musikens kvalitet är. Jo jag har sett dåliga exempel med oneliners också, och har själv inte svarat. Men i grunden är det väl just feedback man som musik skapare är ute efter om man postar i den tråden? Inte på förhand dömande om huruvida man förtjänar feedback eller inte. Min take på det hela. Men jag satt ett bra tag och gick igenom demolåtar tråden långt tillbaka och det jag reagerade på förutom att det var mycket mer aktivitet förr, var att väldigt få följt upp och postat en länk till sitt resultat, om/ var låten släpptes. men kanske jag missat en dedikerad tråd där de har en länk till vad de släppte? Oavsett, det fanns väldigt mycket bra musik. Även om det var mycket bortplockat också.
0 Valle Postat 6 timmar sedan Postat 6 timmar sedan 4 timmar sedan sa Håkan Ström: Att förtjäna feedback? I en tråd där det står "feeback på demolåtar". Ja möjligen är det så för dig Givetvis! Postar du en demo och skriver "Hej! Här är en låt som jag har skrivit. Jag vill ha feedback. Amatörer göre sig icke besvär!", så kan du lugnt räkna med att du kommer att få feedback som inte nödvändigtvis har med din demo att göra. Dessutom, det finns "Feedback"-trådar vars syften inte lika mycket är att få kritik som det är att skapa en önskad "effekt". Sådana trådar tar bara upp utrymme och inget annat. 1
Fråga
Meatballz
Precis: är det bra eller dåligt? Jag tycker det skulle vara lysande.
Håkan Ström kom med detta i mitt tycke lysande förslag:
Mix - Gilla - Ogilla
Arr - Gilla - Ogilla
Energi - Gilla - Ogilla
Låten - Gilla - Ogilla
8 svar på denna fråga
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.