Erik dP Postat 19 oktober Postat 19 oktober En låt jag skrev för flera år sedan som med dagens världshändelser verkar rätt aktuell. Men jag har polerat den med ny sång och instrument. Jag skrev den som en betraktelse snarare än ett politiskt ställningstagande om jag minns rätt. Då hette den "White Feather" i singular, men nu heter den "White Feathers" i plural, då det är det jag faktiskt sjunger (och delvis för att Wolfmother har en "White Feather" i sin repertoar).
Nbient Postat 30 oktober Postat 30 oktober Jag gillar melodin och soundet på elgitarren. Tycker pianot blir lite tjatigt och enformigt. breaket runt minuten där förväntade jag mig att låten skulle börja på riktigt, med tyngre trummor och bas och inget piano. men den fortsatte låta som ett intro. Summa summarum blir för mig, enformig, men med potential.
Meatballz Postat 30 oktober Postat 30 oktober Jag vet inte men jag tycker rimmen blir lite komiska efter ett tag nästan. Du kanske borde testa utan att allt ska rimma som en barnvisa?
Erik dP Postat 3 november Trådstartare Postat 3 november On 2025-10-30 at 20:12 sa Nbient: Jag gillar melodin och soundet på elgitarren. Tycker pianot blir lite tjatigt och enformigt. breaket runt minuten där förväntade jag mig att låten skulle börja på riktigt, med tyngre trummor och bas och inget piano. men den fortsatte låta som ett intro. Summa summarum blir för mig, enformig, men med potential. Kul att du i alla fall ser en potential trots det tjatiga pianot. Det är ju en rätt enkel pianolåt (Typ ett ackord i verserna) som i denna video kan höras i en mer avskalad variant med enbart flygel. Jag antar att jag blivit hemmablind och att låten skulle tjäna på att spelas in av någon med annat perspektiv. Kanske det är här den på senare tiden flitigt diskuterade ai-tjänsten SUNO skulle kunna spela en roll som bollplank för att ge ett annat perspektiv och göra nytta utan att generera melodi och lyrik. Jag avvaktar dock.
Erik dP Postat 3 november Trådstartare Postat 3 november On 2025-10-30 at 20:23 sa Meatballz: Jag vet inte men jag tycker rimmen blir lite komiska efter ett tag nästan. Du kanske borde testa utan att allt ska rimma som en barnvisa? Du har nog rätt i att flitiga rim i varje fras kan göra att en låt uppfattas som barnslig. Man kan ju också rimma varannan mening eller vara mer sparsam med rim. Kanske inte ha några alls. Jag tillhör nog dom som kan tycka att rim är en viktig del av en låt. Jag brukar roa mig med att ha textning på i musiksammanhang på tv, som tex Melodifestivalen. En låt som utan textning är bra kan kännas rätt barnslig när man läser texten samtidigt. Det är därför jag gör textvideor av mina låtar, så jag inte ska kunna gömma dålig lyrik bakom en ljudkuliss. ...Apropå rim. Jag lyssnade på ett par av dina låtar. Jag uppskattar sk äckelhumor, av tex Johnny Bode, Eddie Meduza, Onkel Kånkel, och Lilla Lovis. Jag sträcklyssnar inte på det, men som humorinslag funkar dom på mig. Jag kanske har blivit gammal och tråkig, men dina rim "Valle, balle", "Inger, finger" utan någon humorknorr känns inte särskilt mogna. Försök gärna hitta en humoristisk, kanske självironisk, vinkel i lyriken. Att chocka någon till skratt genom att tex bara sjunga svordomar och snusk tror jag inte funkar så bra. Men allt är subjektivt. Har du kul själv så kör på. 1
Meatballz Postat 3 november Postat 3 november Vaken iakttagelse där, som jag tar till mig. Omoget av mig att rimma på Inger och finger osv. Jobbar vidare! Tackar. 1
Nbient Postat 3 november Postat 3 november 7 timmar sedan sa Erik dP: Kul att du i alla fall ser en potential trots det tjatiga pianot. Det är ju en rätt enkel pianolåt (Typ ett ackord i verserna) som i denna video kan höras i en mer avskalad variant med enbart flygel. Jag antar att jag blivit hemmablind och att låten skulle tjäna på att spelas in av någon med annat perspektiv. Kanske det är här den på senare tiden flitigt diskuterade ai-tjänsten SUNO skulle kunna spela en roll som bollplank för att ge ett annat perspektiv och göra nytta utan att generera melodi och lyrik. Jag avvaktar dock. Lustigt att du nämner Suno. Tänkte nämligen på det när jag hörde den. 🙂. Du borde testa, om inte annat så för testets skull. Jag gillar den här versionen bättre. Den känns mer rätt i den nakna miljön med bara dig och pianot. Men jag tror en råare indie-rock version skulle funka bra på den här. Hoppas du hittar rätt med den. Den är intressant. 1
Nbient Postat 3 november Postat 3 november (redigerat) Kan ju påpeka det bara att ifall du vill testa den i Suno så är det viktigt att den är tydlig. I synnerhet sångmelodin och sättet du sjunger den på. Texten är inte hela världen för den kan du bara copy pasta och gruppera i vers, chorus etc inom hakparenteser. Gärna också färdigställa om du vill ha ett speciellt ”stuk” i låten, rytm..det hjälper Suno. Jag råder dig också att göra detta som PRO-medlem så att du får fulla rättigheter till låten, samt tillgång till stems så du kan ladda ner dem och tex lägga på egen sång och mixa den själv eller göra mer instrumentering etc. kostar 11-12 euro för en månad. För det får du då 2500 krediter att jobba med. En låt kostar 5 krediter att generera. Den genererar alltid två versioner, så 10 krediter per knapptryck. Redigerat 3 november av Nbient 1
Erik dP Postat 3 november Trådstartare Postat 3 november 3 minuter sedan sa Nbient: ...kostar 11-12 euro för en månad. Jag som är så fattig...snyft. 1
Håkan Ström Postat 4 november Postat 4 november Absolut testa SUNO. Det är ju inga långa låsta abb. Det kan det vara värt för inspiration? Jag har inte testat V5 men jag provade de redan äldre versionerna och man ser redan då potentialen. Det jag sagt innan är att vid version 10 är det schack matt. Fick det mer eller mindre bekräftat 🙂 genom Elon Musk senaste Joe rogan avsnitt, 5-6 år så är AI en del av vår värld, oavsett vad vi tycker. Mycket intressant intervju. Flygande bilar inom nära framtid? SUNO och dess olika konkurrenter, tror jag kommer att bli en del av "demokratisering" av att få ut det som finns i huvudet i melodier och kreativitet. Jag ser framför mig en helt ny typ av människor som tar till sig att göra musik. På deras sätt. Det tror jag i förlängningen kommer att ge större musikinstrument spridning. En tröskel till musik blir lägre. Har man provat akustiskt, så finns det inget bättre än det. Det händer något kroppen, själen 🙂 För AI är än så länge bara slutresultatet, inte resan, själva spelandet, upplevelsen att skapa något av ingenting mer än instrumentet och du. Men mixning och mastring enligt en bästa praxis, det kommer att göras mer eller mindre automatiskt, upp till en viss nivå, kreativa val av människan tillkommer alltid. Jag tappade lite tråden här, sorry, Som vanligt har du bra musik, tänkvärd men också lätt att lyssna på. Testa SUNO. 1
Flizzaff Postat 4 november Postat 4 november Omröstnig genom 3 personer: Dennis: Betyg 3,7 (av 5). KB: 3,5. MH : 3 Låten behöver bli mer händelserik. Alltför monoton. Ett bredare arr. krävs. Röstläget bör ändras en bit in i låten... 1
Jamen Postat 4 november Postat 4 november Gillar nya versionen 👍 Bra melodi, gillar upprepningarna tillsammans med soundet (instrument/prod), del av låtens styrka tycker jag. Kanske en synpunkt på mix/prod, som ovan nämnts om pianot, förutom aningen stark volym så kanske inte ha med hela tiden, och hade också önskat lite fix med timing på vissa ord/ställen senare i sången, så den är lika övertygande som i början. 1
slejnard Postat 5 november Postat 5 november Lyssnade på den avskalade varianten. Låter bra Erik! 👍 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.