Richie76 Postat 22 augusti Postat 22 augusti Hallåj! Efter övergång från garageband till logic tänkte jag efter nån månad att jag ska prova lägga lite mer krut på en låt och försöka göra alla aspekter så nogranna som möjligt, fast försöka spela in med känsla. Svår balansgång men tycker den blev ok. Detta var i höstas. Höll på 2 månader att spela in och jobba med den. Vet inte om det är länge eller inte för er men för mig är det väldigt länge iallafall😂 Har låtit en gammal kompis, som är ljudtekniker, stem-mastra den i klasar. Alltså parat ihop alla synthar, all sång mm i typ 15 ”klungor”. Det här är första mix/master. Jag har några synpunkter på denna men skulle vara intressant att höra om ni har några. Jag inbillar mig exempelvis två missljud i denna version och undrar om ni hör dem?😂 All feedback är välkommen men gärna på mixen.. All the lights AN Master 250821.mp3 1
slejnard Postat 23 augusti Postat 23 augusti Låter bra i mina öron. Hittade inga missljud vad jag kunde höra. Snygg mix!
Richie76 Postat 25 augusti Trådstartare Postat 25 augusti On 2025-08-23 at 07:53 sa slejnard: Låter bra i mina öron. Hittade inga missljud vad jag kunde höra. Snygg mix! Tusen tack slejnard. Kul att mixen verkar funka då. Har kollat olika system och är överlag nöjd också👍 1
Neosus Postat 25 augusti Postat 25 augusti Bra proddat och mixat och trevlig låt! Inga anmärkningar här inte!
Pär Nord Postat 25 augusti Postat 25 augusti (redigerat) Det imponerar på denne "iskalle kille" att du kan (ensam antar jag) jobba på en låt i två månader och sen sjunga den som om du i ögonblicket bestämt dig för det som måste uttryckas. Inlevelse - om på riktigt spelar egentlgen ingen roll-det som spelar roll är viljan och förmågan till ett konsistent uttryck i vilken situation som helst. Du har det, helt enkelt ett proffs Richie. På sång--- vilket i min värld av pop är det viktigaste instrumentet. Redigerat 25 augusti av Pär Nord komma behövdes
Richie76 Postat 27 augusti Trådstartare Postat 27 augusti On 2025-08-25 at 15:45 sa Neosus: Bra proddat och mixat och trevlig låt! Inga anmärkningar här inte! Tack för feedback Neosus. Gött att du inte hade några anmärkningar😊
Richie76 Postat 27 augusti Trådstartare Postat 27 augusti On 2025-08-25 at 17:53 sa Pär Nord: Det imponerar på denne "iskalle kille" att du kan (ensam antar jag) jobba på en låt i två månader och sen sjunga den som om du i ögonblicket bestämt dig för det som måste uttryckas. Inlevelse - om på riktigt spelar egentlgen ingen roll-det som spelar roll är viljan och förmågan till ett konsistent uttryck i vilken situation som helst. Du har det, helt enkelt ett proffs Richie. På sång--- vilket i min värld av pop är det viktigaste instrumentet. Tusen tack för de fina orden Pär. Ja det där med att komma in i rätt känsla är nog avgörande för slutresultatet tänker jag även. Uppskattar verkligen din feedback🙏
Jonatan Lundin Postat 29 augusti Postat 29 augusti Mycket bra hantverk! Mycket som är kanon här. Du har ett eget signum, så man känner igen dina låtar ganska fort. Det enda jag reagerade på är att mixen är väldigt dov. Jag får känslan av att jag har en tjock matta ovanpå högtalarna. De höga frekvenserna är dämpade. Jag skulle vilja riva bort denna matta o släppa fram dem. Vore därför intressant med en mix där du skär runt, höftar till med 200/300 Hz till runt 1kHz. Kanske t o m kör en tilt-eq på hela mixen, med skärningspunkten runt 1-2 kHz (boosta high o sänka low). Detta är ju tycke o smak förstås. Får man önska, kanske lite mer transienter i virveln skulle fram. Lite mer ”snapp” för att förstärka rytmen. Jag hör inga missljud. Några tankar som kanske kommer till nytta en nykter fredagkväll. 1
Håkan Ström Postat 30 augusti Postat 30 augusti ”Du har det, helt enkelt” Kan bara instämma. Vad gäller mixen. Tycke och smak. Kan vara dov, kan vara transparent. Stilistiskt val. Balansen sitter o känslan i sången sitter. Översätter oavsett ok på allt jag lyssnat på. Men om ”filten” egentligen inte är ett stilistiskt val. Kika på Lundins tips. Tilt eq. Men jag tror personligen du vet hur du vill att det skall låta och det är medvetna mix val. Men annars kanske bara testa en version med tilt o cuts på mudd frekvenserna och lägg upp för jämförelse och få lite feedback från lyssnare? Sången sitter oavsett. Bra låt.
Richie76 Postat Måndag kl 22:15 Trådstartare Postat Måndag kl 22:15 On 2025-08-29 at 20:15 sa Jonatan Lundin: Mycket bra hantverk! Mycket som är kanon här. Du har ett eget signum, så man känner igen dina låtar ganska fort. Det enda jag reagerade på är att mixen är väldigt dov. Jag får känslan av att jag har en tjock matta ovanpå högtalarna. De höga frekvenserna är dämpade. Jag skulle vilja riva bort denna matta o släppa fram dem. Vore därför intressant med en mix där du skär runt, höftar till med 200/300 Hz till runt 1kHz. Kanske t o m kör en tilt-eq på hela mixen, med skärningspunkten runt 1-2 kHz (boosta high o sänka low). Detta är ju tycke o smak förstås. Får man önska, kanske lite mer transienter i virveln skulle fram. Lite mer ”snapp” för att förstärka rytmen. Jag hör inga missljud. Några tankar som kanske kommer till nytta en nykter fredagkväll. Tusen tack för feedback Jonatan! Har varit mitt i en flytt och lite kaos så därav sent svar. Jo tanken är att den ska vara lite dov men hör vad du säger ang eq och virvel. Väldigt kul att du hör ett signum. Jag tänker att jag ofta rör mig mellan olika genrer men fint att du hittar en gemensam nämnare😊
Richie76 Postat Måndag kl 22:19 Trådstartare Postat Måndag kl 22:19 On 2025-08-30 at 14:03 sa Håkan Ström: ”Du har det, helt enkelt” Kan bara instämma. Vad gäller mixen. Tycke och smak. Kan vara dov, kan vara transparent. Stilistiskt val. Balansen sitter o känslan i sången sitter. Översätter oavsett ok på allt jag lyssnat på. Men om ”filten” egentligen inte är ett stilistiskt val. Kika på Lundins tips. Tilt eq. Men jag tror personligen du vet hur du vill att det skall låta och det är medvetna mix val. Men annars kanske bara testa en version med tilt o cuts på mudd frekvenserna och lägg upp för jämförelse och få lite feedback från lyssnare? Sången sitter oavsett. Bra låt. Fina ord Håkan. Tar verkligen till mig och ska se över detta en gång till. Kul att du gillar låten😊 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.