Jump to content
Annons

Recommended Posts

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

0 respons. 😂🤪

En bedrift i sig! Så intetsägande o så ointressant inlägg hahaha!

Eller så snälla människor som hellre säger inget, än vad dem tycker är dynga.🙂

Postat
2 timmar sedan sa slejnard:

Missat den här! Inte alls dåligt, kanske lite enformigt. Ändå bra jobbat Håkan! 👍 Fortsätt så. 

Tackar. 🙏 Enformigt vet jag tyvärr. Låten har några år på nacken. Jag var bara ute efter att producera något.. övning. Sen råkade jag då ha några kronor för att lägga ut den permanent, tror det den som vill, jag tänkte, alltid retar det någon… korkat jag vet…, men folk hade frågat var de kunde höra min musik. Så här i backspegeln, var det nog inte denna låten de ville höra.  

Jag håller på att mixa om de äldre låtarna jag har ute och skall helt sonika byta ut dem. I just denna hade originalet så mycket heta kanaler, rött… att det var hemskt. Pinsamt.

Nu hoppas jag som minimum åtminstone ha mer vettiga nivåer, bättre översättning och kanske efter master processen låter något mer åt pro, mindre amatör. 

Tacksam för all feedback!

• Gilla 1
Postat

Version 2 , nu gjord med en master/monitor kanal som har en avslutande COS EQ som har kalibrerats  med en mikrofon inspelning av pink noise i mitt rum. Tydligen skulle man göra det dag 1 när man köper sin COS, oh wlll några år senare.. bättre sent än aldrig. Kontakten med AYAIC var smidig och snabb. Tydligen har jag inte hängt med 🙂

"tuning speakers to one's room has always been a very simple/basic thing. Simply play noise through your speakers, use a measurement microphone to capture the spectrum curve, use an EQ to adjust the recorded noise spectrum back along the proper noise slope...simple. COS Pro already has the basic ingredients you need built into it...the ability to capture a spectrum curve, noise slopes, and a 31 band EQ that automatically "conforms" the EQ to the proper settings for you, followed by the ability to save the adjusted EQ curve to a preset...simple."

Här en första test, men nu monitor mix, helt och hållet. I ett obehandlat rum.

Postat

Yes! Version 2 är bättre! 👍

Annars så skulle jag nog har sänkt nivån lite på pianot, mixat fram alla sweep ljuden och crash cymbal lite mer. 

Tror jag! 

• Gilla 1
Postat
5 minuter sedan sa Neosus:

Yes! Version 2 är bättre! 👍

Annars så skulle jag nog har sänkt nivån lite på pianot, mixat fram alla sweep ljuden och crash cymbal lite mer. 

Tror jag! 

Tack för feedback! Enig, det finns mer att göra.

• Gilla 1
Postat
4 minuter sedan sa Neosus:

Och kanske något mer stereobreddning över hela mixen? 

Jag har inte lagt in några spatiala pluggar på låten än, men Lustigt du nämner det, som på beställning släpptes M-Imager från Techivation igår. Jag har deras full access så bara att ladda ner min licens och börja testa. Så den kommer jag troligen slutligen lägga in i låten. Ny teknologi, kul att testa o mono kompatibilitets säkert.

https://techivation.com/m-imager/

• Gilla 1
Postat

Version 2 låter bättre. Mer energi. Låter bra överlag tycker jag.

Håller med Neosus att pianot känns lite högt.

Det är något speciellt med pianoljudet. Det (tror jag) påminner mig om hur pianon i poplåtar lät på 90-talet. Det är ett speciellt ljud vilket är ganska härligt.

• Gilla 1
Postat (redigerat)
39 minuter sedan sa Jonatan Lundin:

Version 2 låter bättre. Mer energi. Låter bra överlag tycker jag.

Håller med Neosus att pianot känns lite högt.

Det är något speciellt med pianoljudet. Det (tror jag) påminner mig om hur pianon i poplåtar lät på 90-talet. Det är ett speciellt ljud vilket är ganska härligt.

Tackar för feedback! Jag skall se över låten med det i åtanke. 

Redigerat av Håkan Ström
Postat

Tredje version. Inkluderar stereo breddning och de andra kommentarerna. Viss nivå skillnad blir det pga av stereo breddningen tyckte jag. Låten är inte mastrad.  Jämför gärna med den mastrade release versionen som ligger ute nu också i först postens länk. Det är den jag skall ersätta med denna versionen när den är klar.
Tacksam för feedback.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.