Jump to content
Annons

Sunken ship-Under my skin


Sunkenship (oregistrerad)

Betyg  

21 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      7
    • 4
      6
    • 5
      4


Recommended Posts

Sunkenship (oregistrerad)

LÅTNAMN:UNDER MY SKIN

ARTIST/GRUPP:SUNKEN SHIP

GENRE:SINGER/SONGWRITER

LÅTLÄNGD:3min07s

KOMPOSITÖR:Joakim Ax

PRODUCENT:Joakim Ax

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 2,9 megabyte

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: http://www.digfi.com/audio.aspx?id=15787

:joakimax@telia.com

 

Kolla in fler låtar på digfi.com på demobanken under <sunken ship>

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snyggt som fan!

Bra lirat och sjunget! Snygg stämning i låten.

Men jag skulle önska ca 10 kg diskant till, det känns lite instängt nu.

Orgeln låter lite ostig kanske, och kunde gärna för min del vara lååångt bak i ljudbilden även om den inte är direkt dominerande nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den får en trea. Den är bra musikaliskt sett, gillar Sting-feelingen i låten. Rent inspelningstekniskt har du en bit kvar. T ex hade du kunnat klippa bort bruset (från en dator?) i början av låten. Det distar på ett par ställen. Kanske borde du jobba med en kompressor på sången också.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunkenship (oregistrerad)

Tack så hemskt mycket för era åsikter! Kan hålla med om att det dyker upp lite brus i början, vilket jag lämnat kvar av ren princip 🙁

Tackar så mycket för dom värmande orden, Jocke, ska test att lägga på lite diskant men är rädd att gitarren kan bli lite plinkig. Håller med om att orgeln är lite risig, vad har du för tips hur man lämpligen kan placera den?

David, jag har svårt att få till röstinställningarna och har använt endast lite reverb. Lyssna gärna på min andra låt som är inspelad betydligt senare, water into wine, och med en del fler pålägg. Skulle varit värdefullt att höra lite kritik, snälla bortse från basljudet,(där jag aldrig får tag på några bra VST-plugins för bas, tips kanske?)

http://www.digfi.com/audio.aspx?id=15790

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på låten du länkade till.

Fan vilken sucker jag är för såna här äkta tjejtjusarlåtar. 🙁

Låter skitgött. Ruggigt bra röst! Sångljudet kanske är skumt men tillför stämning.

Ang. orgeln hade jag nog först och främst bytt till nåt annat ljud. Sen för att få "bak" den lite så hade jag sänkt ordentligt, mosat på ett långt reverb och kanske dragit ner diskanten lite.

MVH Stolt Balladtorsk

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunkenship (oregistrerad)

Kul att du gillar den. Jag vet inte vad det är, men på ett eller annat sätt har det blivit en del såna låtar...För jävla svårt att skriva annat tycker jag. Min nisch helt enkelt. Medveten om att jag behöver lära mig lite mastering av låtarna!

Tjo!

Sunken

Link to comment
Dela på andra sajter

Den andra låten är riktigt bra! Snygg melodi i refrängen. Och basen stör jag mig inte på - jag gillar när den bara är där djupt nere utan att märkas alltför mycket.

Egentligen har jag inte så mycket konstruktiv kritik att ge om den andra låten, den är bra som den är! Kanske kan du leka lite med hur mycket av "botten" av rösten du vill ha med (sänk EQ på typ 200 Hz och neråt och se om det blir bättre).

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunkenship (oregistrerad)

Hej gott folk! Och tack så hjärtligt för den positiva kritiken och tipsen! Myrli, plattan finns för de som efterfrågar den, dock ej tillgänglig på det välkända nätet...

Peace /Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Sunkenship (oregistrerad)
Lät väldigt bra...

mycket bättre än din och min version av metallica på vårt logement 😉

/Börje

Tjena gamle Börje, jasså du hänger här i krokarna..

Peace! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Svinbra sångröst helt klart.. mixmässigt skulle man kunna göra det ett par snäpp bättre däremot.. tycker bl.a att proximitetsbasen i sången stör basen från i gitarrens resonanslåda.. får inte den där rysningen som reser rygghåren..

..men det är bra nära stundtals 😉

Tror du har chans att gå långt med en sån sångröst.

Kör hårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! Detta gillade jag. Förstagitarren och sången är klockren. Vill _tacka_ för att du inte skruvat på massa diskant. Skönt med det mjuka.

Och så gnäll:

Sångreverbet är hemskt. Ta bort! Är övertygad om att det funkar bäst helt torrt. Du sjunger så pass bra! Kommer kännas mycket ärligare och närmre om du håller torrt.

Andragitarren.. Varför? Den stör mest.

Du har en liten resonansfrekvens på gitarren som du kunde ta ner några få db. Chansar på att den ligger runt 120hz eller strax över nånstans. Lundin är inne på proximityn där på sången. Ska du pilla med det så passa dig för att skära för mycket. Jag tror att om du stänger av det hemska reverbet så löser det sig av sig självt..

orgeln.. Den blir för stark. Håll tillbaka.. Nån var inne på att byta ljud. Jag vet inte.. Kanske! 😱

Men lätt 4 av 5.. Vem fan bryr sig om mix o sånt löjligt när det är bra musik 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Sunkenship 😱 ..det här var inget sjunekt skepp-det här är en riktigt bra låt..engelsk melankolisk gitarrpop..runt midnatt med gänget samlat runt elden på stranden o de existentiella tankarna ges utrymme iaf i tankarna...bra! 😄 ..det är väl "bara" att ge ut den på cd 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

David, jag har svårt att få till röstinställningarna och har använt endast lite reverb. Lyssna gärna på min andra låt som är inspelad betydligt senare, water into wine, och med en del fler pålägg. Skulle varit värdefullt att höra lite kritik, snälla bortse från basljudet,(där jag aldrig får tag på några bra VST-plugins för bas, tips kanske?)

http://www.digfi.com/audio.aspx?id=15790

Vad är det för reverb du använder egentligen? Låter som ett gammalt felinställt alesis midiverb... 😱

Basljudet är skitskönt! Men varför dubbade gitarrer? Känns helt fel i genren, och det rör bara till när allt annat håller på samtidigt. Annars bra, speciellt refrängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fy fan vad bra det här är! Det är bra med gamla lumparpolare som bumpar upp halvårsgamla trådar ibland. 😎 Tack för det.

Min första diagnos ang. diskanten var nog något förhastad. Det är säkert reverbet som får det att låta "instängt".

Edit: Men det är ju faktiskt coolt! 😱 Med burkiga reverbet alltså...

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bra låt...

Du är en riktigt bra låtskrivare och sjunger med känsla.

Jag tycker att allting är väl torrt i mixen. Skulle gärna vilja ha lite delay på elgitarren. Sen någon mer ton emellan ackorden på elgitarren. Det blir aningen uppstyltat nu.

Lite mer krisp (läs diskant) och reverb på accguran också.

Men ack så bra låt...

Jag skulle gärna vilja skriva en låt med dig... 😉

Jag blir riktigt inspirerad av den här låten

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå det där med att dra upp diskanten...

Alldeles innan sången kommer in så tyckte jag att jag hörde ett tv-pip komma in i ljudbilden, och när jag sedan prövade att dra upp diskanten på hela materialet sås besannades mina farhågor!

Men, jag håller med... Ett brightare sound skulle inte skada! Dra upp mellanregister och diskant! 😉

Sen har jag en liten kommentar på orgeln... Är det en farfisa eller nåt sånt? Det är inte en hammond väl? Om det hade varit en hammond så hade jag sagt åt dig att jobba med lesliet - det blir lätt tråkigt och statiskt när man kör på samma snurrhastighet hela tiden! Växla lite då och då (läs ganska ofta) om det nu är möjligt.

Annars en kanonskön låt! Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra bra bra!!!

Jag skulle vilja ha lite brightare sångljud. Den aktustiska är svinbra spelat men rycker till i tempot lite på ett par ställen. Det är det enda. Men det är inget som jag inte kan leva med så mitt betyg blir ändå 5/5.

EDIT: Många bra grejer på forumet den senaste tiden 😆

Redigerat av nossbokaj
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk om man kunde sjunga så. Oh ajaj ajaj buff vad härligt.

Låten är svinskön och får en 4+ av mig. det som hindrar 5 är väl en inte helt bäst inspelning/mixning eller vad det heter. (kan inte mycket om det). Men framför allt den andra gitarren. Den som ligger panorerat till höger.

När den först kommer in är det helt ok. Det låter bra den förstärker/färgar. Dock är det flera anslag som tar överhanden över sången. Den kunde ligga lägre.

Sedan tycker jag att det omgående blir för mycket av den. Den är inte bara något som kommer in och färgar utan en del av ackompanjemanget. Hade gärna sett att den bara var med bitvis och inte i varje takt.

En annan sak är själva sättet som andra gitarren spelas. För många strängar som slås an varje gång. Ok ibland men jag tycker att det blir en slags tung stoppeffekt pga det. Varför inte mindre antal toner?

Själv hade jag hellre lagt ett soft lite mörkt Rhodes eller ett vanligt piano istället för ytterligare en stålsträngad gitarr. Men det är väl mer en smakfråga.

ps. Jag kan endast lyssna i lurar för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! Detta gillade jag. Förstagitarren och sången är klockren. Vill _tacka_ för att du inte skruvat på massa diskant. Skönt med det mjuka.

Och så gnäll:

Sångreverbet är hemskt. Ta bort! Är övertygad om att det funkar bäst helt torrt. Du sjunger så pass bra! Kommer kännas mycket ärligare och närmre om du håller torrt.

Men lätt 4 av 5.. Vem fan bryr sig om mix o sånt löjligt när det är bra musik 🙂

jag håller med vaccum; vem bryr sig om mix när det är så här bra musik? bra att du inte krämat på med för mycket diskant, och din röst kunde inte passa bättre.

men jag tycker däremot att andragitarren faktiskt fungerar bra med sitt burkiga ljud. -inte perfekt men en skön kontrast.

visst, sångreverbet lämnar lite att önska och det finns några tekniska missar på andragitarren, något knäpp, och ett avhugget slut.

det här är jävligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunkenship (oregistrerad)

Tack så mycket alla för enormt användbart feedback! Det var ju allt ett tag sen man la in låten också! Gillar inte själv orgeln, en sunk gratis och även plug-insen. Har testat rösten utan reverb men tycker den blir lite livlös, troligen för att reverbet är risigt..

Peace!

/Sunken

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunkenship (oregistrerad)
Jag skulle gärna vilja skriva en låt med dig... :rolleyes:

Pennudd, har du något material att lyssna på kanske du kunde skicka en länk?

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. gillar detta oxå.. väldans mycket..

Men hade velat ha en tamburin eller något som ytterligare sätter fart på det.. och bygger upp låten lite efter det att den andra gitarren kommit in för att göra detsamma.. Den gitarren är dock som tidigare påpekats lite burkig.. ett bra tips är att läsa inspelningstipsen som kommit med tidningen.. där behandlas akustisk gitarr oxå.. För sången är ju fin och klar, så jag betvivlar att det är micken som strular.. Vad jag dessutom saknar är lite compressor på sången.. den är lite väl dynamisk, och skulle kunna tajtas till ngt enl mina öron sett.. vidare är reverbet illa illa.. men det är ju två sådana saker som är väldigt enkelt att ändra med datorn.. Och du eftersökte ett orgelljud.. jag brukar rekommendera Sampletank.. IK multimedia .. det är ju en mjukvarusynt och det finns en hel del graitljud att testa på deras hemsida.. sen har de budgetversioner för en rätt billig slant om man blir mer sugen..

Annars tycker jag att detta är jävligt bra.. det finns att jobba på.. men vilken potential.. Grymt bra låt.. och riktigt snyggt gitarrplock!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...