Jump to content
Annons

Kräma på som Mnemic? *nytt ljudklipp*


Gogg

Recommended Posts

Tjenaa! 😄

Jag har exprimenterat ett tag nu för att få ett riktigt fet gitarr sound.

Alltså tryck!

Har läst din guide addic, den va mkt bra! 🙂

Lyssna på Mnemic - Liquid så fattar ni vad jag menar! 🙂

Jag kan spela så men när jag har spelat in det, dubbat, panorerat, EQ Osv...

Det blir inte bra... 😳 Fattigt ljud med lågt tryck...

Jag mickar upp med en Shure Sm57, Har en Valvestate100V, och en bc.rich gura...

Help me plese... 🙁

Redigerat av Gogg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja!

Prova med att ställa in en sjysst Gate som kniper åt hårt när du inte spelar! Ställer man in den rätt får man ett jävligt tight sound! Smacka på en kompressor efter det så att allt blir jämt! Fixa panoreringen å Eq:n sen! Ha inte 400 dubbar heller...kommer låta grymt oklart! Räcker med 2 tycker jag fan! Prova en lätt highpass på kanske 6-12Db upp till runt 120-200hz om du har bas på låten annars kommer det sjunga bas utav helvete i mixen! Behövs inte göras så mkt mer om du har sjysst sound i ingången!

Med uppmickningen kan du prova att ha micken "on axis" eller "off axis" Dvs. rakt in mot konen på lådan (On) eller vinklat ett par grader (Off)! Ger olika karaktärer! 57:an e ett bra val då den inte tar upp så mkt trams i diskantregistret! 😄

Själva förstärkarinställningen är juh också viktig! Har inte läst artikeln du surra om och vet därför inte vad som sagts där! Hur man får det att inte låta grummligt å skit: Ha så lite Gain på som möjligt, utan att torska trycket, å balansera Countouren på Valvestaten, annars finns risken att det låter geting om den (har en själv i studion) vilket jag tycker låter kasst!

Vet inte så mkt om hur BcRichen låter men jag antar att det är ett distmonster! Så än en gång..tare lugnt med Gainen! Känns det svårare att spela så, vilket det kan kännas då man torskar en del sustain, så ere bara å öva på! 😄

Lycka till mannen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsimpelt. Kör nästan minimal dist och skär diskanten en aning. Höj sedan mellan 500-1000hz och kör en ganska bestämd komprimerng. Och likadant där så är panorerig och dubbning AO.

Kort sammanfattat men det ska inte vara mycet svårare än så. Mycket hänger iof på grundljud och resurser men prova och släng ut ett ljudexempel.

MVH//Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hola!

Jag gjorde som ni skrev... 🙂

Just nu har jag en skit kompressor mm....

Här har ni ljud filen förrästen...

Gå in på:

http:/www.freewebs.com/metal_tester

Och tryck på Metal test som är där...

Thnx folks... 🥰

Redigerat av Gogg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en Les paul gitarr, in i en BOSS GT6 pedal. Fick, efter lite trixande och pillande med ljuden, fram ett bra grundljud.

Detta är ganska tjockt utan att vara så farligt distat.

Jag spelar in två spår med halsmicken, som jag panorerar ut höger-vänster.

Sedan spelar jag in ytterligare två spår med samma ljud, fast denna gång med stallmicken. Dessa gitarrer panoreras också höger-vänster.

Detta blir grymt bra ihop med trummor och bas.

Vad man inte får glömma är att varje enskild gitarr inte behöver vara tung som bly och överdistad. Det är summan och slutresultatet som är viktigt.

Anledningen till att jag använder många mindre distade gitarrer, istället för färre gitarrer med mer dist, är att jag vill ha tyngden från superdistade gitarrer utan att förlora definition. Med för mycket dist tycker jag att gitarrerna blir för komprimerade och bummliga.

Ett annat sätt, som jag använt i studio flera gånger, är att först lägga ett par gitarrer ganska odistade, men med väldigt tydlig diskant och med tydlig attack.

För att sedan lägga ett par mer distade och mer basiga gitarrer.

Jag mixar de första, brighta gittarerna så att jag får bra definition och bra attack i ljudet. Och fyller sedan på med de tunga gitarrerna i mixen tills jag känner att jag har en bra blandning av definition och tyngd.

Jag har ofta använt två sm57or på valvestate stärkare med lyckat resultat. Micka en snett in mot högtalaren och en annan rakt in mot den. Låt spetsarna av mickarna nästan nudda varandra så att de är lika långt från högtalaren(för att undvika fasfel).

Testa sedan att dra upp de båda mickarna en åt gången och testa att blanda dem för att hitta en bra balans.

Sedan har jag ofta upplelvt att "Contour" knappen är väldigt avgörande på valvestate stärkarna. Har ofta upplevt att det finns ett pyttelitet område på ratten där stärkaren låter bra. Och sedan låter den skit i alla andra lägen(varför inte ta bort ratten och bygga stärkaren rattad och klar? 😄 )

Jaja det var väll allt. Testa dig fram med lite olika tekniker och se vad du gillar.

MVH Kritoffer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hola!

Jag gjorde som ni skrev... 😏

Just nu har jag en skit kompressor mm....

Här har ni ljud filen förrästen...

Gå in på:

http:/www.freewebs.com/metal_tester

Och tryck på Metal test som är där...

Thnx folks... :rolleyes:

Tjena!

Lät juh vettigt det där! Bra jobbat! I o f s relativt svårbedömt på dom korta prickarna...men för att va en Valvestate så är det fint!

Hare bra!! Tja

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det här på rätt sätt nu.

Men för att få dina låtar att låta större , Fetare , Bättre m.m

så måste du lägga mer energi på att spela snortight.

Ditt test kanske bara var nått du slängde ihop men för mig låter det väldigt mycket replokal över det hela.Då menar jag inte ljudet utan spelandet.

Att det låter så FETT när addic59 spelar in är att han är tight och kan lägga 2-5 spår på varandra som i stort sett är identiska.

Då är det lätt att Panorera , Eqa , osv fram ett bra Ljud.

Så ta inte illa upp , Alla har vi ju börjat spela nån gång.

Ett knep som du kan pröva är att spela in ca 5-10 bpm saktare för att sedan Pitcha upp gitarrerna igen.

Brukar vara lättare att spela tight till en låt som man kan lite saktare.

Dock inte sänka för mycket för då får man en mysig Flager effekt när man sedan höjer upp tempot igen ...

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett knep som du kan pröva är att spela in ca 5-10 bpm saktare för att sedan Pitcha upp gitarrerna igen.

Timestrecha upp dom ska det ju vara... 😛

Hehe,,, det skulle låta förjävligt annars... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Här händer det grejjer! Har inte kommenterat tråden, men strölyssnade för ett par dar sen, och så alldeles nyss...

Sjysst utveckling Gogg! MYCKET bättre än för en vecka sen!

/Bengan

Danke danke så mkt! 😉🙂😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...