Jump to content
Annons
  • 0

Hur vet jag hur stort Rack jag behöver till mina synthmoduler mm?


hertingen

Fråga

Hej,
Jag har en del synthmoduler och annan rack utrustning som jag skulle vilja sätta i ett Rack. 
Men hur vet jag hur stort Rack jag behöver ha? Kan jag räkna ut det på något sätt genom att mäta enheterna?
Om jag har förstått det rätt så är standarden på studio utrustning som sätts i rack 19 tum? 
Har kollat lite på Rack på nätet och det verkar som att de specificeras i "U" i hur många enheter som kan sättas i racket.
Är "U" en standard för hur hög en rackenhet är? Så om jag har 5 enheter då behöver jag ett rack som rymmer 5 "U"? (Som ett exempel)

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

@Neosus You’re doing it right👍🏼

@hertingen Focusrite och Palmer-enheterna är 1U vardera och tar således upp 2U (se bild). Det som sitter under och över  dem är rackplåtar som man kan plutta dit om nu någon av dem alstrar supermycket värme.

Nu vet inte jag hur dina synthmoduler ser ut eller hur många de är men det finns också större prylar som tar upp 2U vardera (och t o m 4U) så då får du ju ta med det i beräkningen när du köper en racklösning.

Vänligen,

CHAE

IMG_8759.jpeg

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2023-10-28 at 10:14 sa CHAE:

@Neosus You’re doing it right👍🏼

@hertingen Focusrite och Palmer-enheterna är 1U vardera och tar således upp 2U (se bild). Det som sitter under och över  dem är rackplåtar som man kan plutta dit om nu någon av dem alstrar supermycket värme.

Nu vet inte jag hur dina synthmoduler ser ut eller hur många de är men det finns också större prylar som tar upp 2U vardera (och t o m 4U) så då får du ju ta med det i beräkningen när du köper en racklösning.

Vänligen,

CHAE

IMG_8759.jpeg

 

Tack så mycket för ditt svar! Då vet jag hur jag ska kolla vilken storlek på racket jag behöver.

Är det något man bör tänka på vid placeringen av enheterna i racket? Att man sätter de minsta enheterna överst och sedan de större under? Eller kan man sätta dom hur man vill beroende på vilka som används mest?

Jag har en synth med klaviatur som jag använt till att styra synth modulerna. Jag har även några Gitarr/Bas-Poddar i rackformat. Jag vill sätta synthmodulerna och Poddarna i racket. Sedan skulle jag vilja ha dom kopplade så att jag kan styra synthmodulerna med klaviatur-synthen. Och att jag kan koppla in gitarr/bas för att spela på Poddarna. Finns det något bra/smidigt sätt att koppla ihop dessa? Jag vill helst inte gå via dator/ljudkort. Utan kanske kan man koppla ihop alla enheterna i någon "Bas-Enhet?" som jag kan koppla in hörlurar till. Och att jag även kan koppla in klaviatur-synthen där via midi och spela på synth-modulerna. 
Jag kanske kan använda en mixer? Men hur gör jag isf för att ansluta alla synthmodulerna via midi? Jag vill helst inte gå genom "midi-throu" på dom då det innebär att jag måste ha fler/alla enheterna på. Utan jag vill endast starta den synthmodul jag vill använda för tillfället.

Hoppas du förstår vad jag menar. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...