Jump to content
Annons
  • 0

Inspelning av vokalgrupp


zicvic

FrÄga

Hej alla Studio medlemmar 🙂

Jag har fĂ„tt frĂ„gan om att spela in en vokal-kvartett. Jag har mest erfarenhet av att sitta i studion hemma och lĂ€gga gitarr slingor sĂ„ detta Ă€r en ny utmaning för mig đŸ€“. Men tycker det hade varit kul med nĂ„got nytt. Vi har nĂ„gra begrĂ€nsningar som vi behöver förhĂ„lla oss till (men som kanske gĂ„r att komma runt). Vi Ă€r som med all amatörverksamhet nĂ„got begrĂ€nsade av budget. Kan jag klara mig pĂ„ min setup eller borde jag hyra nĂ„gra prylar? Vart kan man hyra studio prylar i Malmö regionen? 

Min setup

  • ljudkort: Apollo Twin
  • mickar: RĂžde NT1-A, Shure SM58 (2st), Line CM4 (2st)

FrÄgor

  1. Vad för lokal bör vi vÀlja?
    1. Kyrka eller nÄgot med mycket rumsklang
    2. NÄgot mer dÀmpat / akustiskt neutralt
    3. NÄgot specifikt att tÀnka pÄ kring valet / prep av lokal?
  2. Vilken mic setup bör jag vÀlja
    1. Enkel stormembran som alla sjunger in i? NT1-A?
    2. Stereo par som tar rummet
    3. Dynamiska mickar till varje sÄngare
    4. Stormembran till varje sÄngare (4st)
    5. 2 + (3 eller4) - Dvs separat mic per sÄngare + rums mic


Tacksam pÄ förhand för alla tips! 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

2 svar pÄ denna frÄga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Lokalen skulle jag skulle sÀga beror pÄ vilket sound du vill ha. Ett mer studio-sound eller mer kyrkokör-sound. Ett torrare sound eller mer drÀnkt i reverb.

Jag spelade in en vokalensemble (sju pers) och dÄ var vi i ett lite torrare rum. Jag plockade fram alla mickar som jag kunde hitta. Vad jag mindes, sm57or, sm58, nÄgra olika kondensatormickar, en rörmick etc.. En blandning av smÄ och stormembranare. Dynamiska och kondensatormickar. Sen stÀllde jag upp alla mickarna pÄ rad och satte pÄ record. SÄ fick de stÀlla sig vid var sin mick och sjunga tillsammans ett kort stycke pÄ lÄten, sedan roterade de och sÄ sjöng de igen. Till slut hade alla sjungit i alla mickar. Vi lyssnade sedan pÄ varje enskild medlem och vilken mick som lÀt bÀst pÄ dennes röst. Det intressanta var att vissa sÄngare lÀt bÀst i sm57an, vissa lÀt bÀst i dyrare mickar. Vi kom fram till vem som skulle ha vilken mick och sedan sÄ stÀllde jag de sju mickarna i en halvmÄne (sÄ att de sÄg varandra). De stod med en meters avstÄnd om jag minns rÀtt. Jag sade Ät dom att hÄlla ungefÀr samma avstÄnd till micken hela tiden, runt 5 cm. (sÄ inte basen ökade och minskade genom lÄten)

Jag hade Àven rumsmickar i mitten. Men de tog jag bort i mixningen. De lÀt kass vad jag minns. Rumsklangen fick reverb och delay stÄ för.

 

Men vill du ha ett mer blötare sound, mer kör-sound. DÄ skulle jag stÀllt dom i en kyrka och ha ett stereopar pÄ lite mer avstÄnd, sÄ som slejnard tipsade om. Men du fÄr prova dig fram. Testa mycket Àr mitt tips.

 

HĂ€r Ă€r inspelningen jag gjorde (sĂ„ kan du avgöra om mina tips Ă€r vĂ€rda att lyssna pĂ„ 🙂 )

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...