Jump to content
Annons

Gitarr till bas?


Tranback

Recommended Posts

Annons
Mitt tips är att spela in på gitarren som vanligt o sedan ta ner det en oktav i värdprogramet med en effekt 🙂 Och använda EQn mkt 😄

kan man ta ner det en oktav i värd programmet berätta mer

jag e nybörjare så jag behöver så mkt hjälp som möjligt typ steg för steg guide 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att spela in på gitarren som vanligt o sedan ta ner det en oktav i värdprogramet med en effekt 🙂 Och använda EQn mkt 😄

kan man ta ner det en oktav i värd programmet berätta mer

jag e nybörjare så jag behöver så mkt hjälp som möjligt typ steg för steg guide 🙂

Vilket värdprogram har du?

Jag kör Cubase o där om du har en ljudfil, så kan du högerklicka på den, sedan välja "Process" och sedan "Pitch Shift".

Där kan du välja på ett klavitaur hur mkt du ska höja eller sänka ljudfilen.

Välj -12 , så sänker du en hel oktav. Det räcker garanterat!

Jazzman & jag satt en gång och höll på att göra sådär, fast med en akustisk nylongitarr, och då fick vi fram kontrabas-sound som lät väldigt trovärdigt, men då hade vi lite effekter till det också 🙂

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att spela in på gitarren som vanligt o sedan ta ner det en oktav i värdprogramet med en effekt 🙂 Och använda EQn mkt 😄

kan man ta ner det en oktav i värd programmet berätta mer

jag e nybörjare så jag behöver så mkt hjälp som möjligt typ steg för steg guide 🙂

Vilket värdprogram har du?

Jag kör Cubase o där om du har en ljudfil, så kan du högerklicka på den, sedan välja "Process" och sedan "Pitch Shift".

Där kan du välja på ett klavitaur hur mkt du ska höja eller sänka ljudfilen.

Välj -12 , så sänker du en hel oktav. Det räcker garanterat!

Jazzman & jag satt en gång och höll på att göra sådär, fast med en akustisk nylongitarr, och då fick vi fram kontrabas-sound som lät väldigt trovärdigt, men då hade vi lite effekter till det också 🙂

Lycka till

tack så mkt för hjälpen ska testa så fort jag kommer hem

men nu ska jag till globen å se Mark Knopfler 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde med akugit-bas med.. Fast jag tycker man borde väga av pitchen med att stämma ner gitarren tex. stämma ner gitarren och pitcha ner resten så inte anslaget grötas upp för mycket,. de problemet fick jag iallafall när jag lekte med att göra gitarr till bas. Anslagen blev grötiga och (svajjiga typ) och den utringande tonen efter lät skum. hmmz.. orkar inte ultraprecisera just nu, men tycker du borde prova på å se om de spelar dig nån roll.

Lägg gärna upp sen så man får höra, har ingen bas å vill gärna få lite tips på att få till en myspys bas utan att böja ett stackars basljud till oigenkännelse och fålite variation å feel i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde med akugit-bas med.. Fast jag tycker man borde väga av pitchen med att stämma ner gitarren tex. stämma ner gitarren och pitcha ner resten så inte anslaget grötas upp för mycket,. de problemet fick jag iallafall när jag lekte med att göra gitarr till bas. Anslagen blev grötiga och (svajjiga typ) och den utringande tonen efter lät skum. hmmz.. orkar inte ultraprecisera just nu, men tycker du borde prova på å se om de spelar dig nån roll.

Lägg gärna upp sen så man får höra, har ingen bas å vill gärna få lite tips på att få till en myspys bas utan att böja ett stackars basljud till oigenkännelse och fålite variation å feel i det.

Alternativ till din idé

1) Man kopierar bas-spåret, döp de ena spåret till "bas 1" o det andra till "bas 2"

2) På "bas 1" skär vi all bas, så vi bara har kvar strängljud o annat som ligger i diskanten. Den låter vi vara orörd. Precis som orginalet.

3) På "bas 2" skär vi all diskant, då har vi bara kvar själva tonerna. Detta spår kan du pitcha ner en oktav.

Nu har vi kvar den snygga diskanten men vi har ändå fått fram en djup bas. Dessutom kan man panna det lite snyggt så det låter stereo om man skulle vilja det.

Jag har inte testat detta, men kom på det nyss 😄

Lycka till

/Viktor

PS. Maximiliananthony, om du vill ha bra bas, så rekomenderar jag "Trilogy"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, sk prova det när de e dags, dock e ja alldeles för pank för att investera i ljudbibbla. de första jag ska investera i såfort jag får lite löst cash skulle nog va ett grafikkort som inte havererar datorn i tid och otid, som när jag

1 - Leker med bonniers trafikskola

2 - har bakgrundsbild på desktopen

3 - leker med Qbasic

4 - pillar med flashspel för länge

5 - visar jpg filer för länge

6 - spelar demise (kom ut 2000, ultra B graff)

7 - eller starcraft, de vet man ju hur de ser ut 😄

8 - Använder starcraft level editorn

men ultragrafikkrävande spel som doom3 fungerar uitmärkt, go figure.

Tack o lov ballar den inte ut av musikprogrammen jag använder

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

kan man stämma ner en vanlig el gitarr så att den låter som en el bas eller måste man byta strängar och sånt då

för jag tycker inte att det låter nå bra när man gör basen med synten

Rekommenderar dig verkligen att införskaffa en elbas istället. Äkta vara är äkta vara. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

kan man stämma ner en vanlig el gitarr så att den låter som en el bas eller måste man byta strängar och sånt då

för jag tycker inte att det låter nå bra när man gör basen med synten

Rekommenderar dig verkligen att införskaffa en elbas istället. Äkta vara är äkta vara. 🙂

Fast mina & Maximiliananthony's alternativ är bra mkt billigare 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen är ju det viktigaste instrumentet, så det bör inte fuskas bort med en halvdan lösning... 😎

En äkta bas eller ett välgjort samplingsbibliotek, som Scarbee J-slap'n Fingered, EastWest's Hardcore Bass eller liknande är de klart bästa alternativen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast mina & Maximiliananthony's alternativ är bra mkt billigare 😄

...och låter inte hälften så bra som "the real stuff" 🙂

beror ju helt på vad de e man ska ha för stil på basen... E man ute efter ett slap-bas solo lär de ju inte vara något vidare. men att välja på å punga ut 5000 på en bas eller programera den så e valet klart om man har tight med cash. undviker man att basen sticker ut för mycket så vet inte många om de e the "real thing" eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Mark Knopfler? Var han bra hördudu?

Blir nästan nostalgisk när denna fråga kom upp om att stämma ned gitarren till "basljud". Jag var väl en 11...12....

Kom på att det är bäst att ha riktig bas i alla fall.

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har spelat bas i minst 25 år, men jag tycker inte att man förlorar något på att använda samplingsbibliotek. Nu kan jag ju spela äkta vara och spelar därför säkert annorlunda än någon som inte kan spela på en riktig bas, men ljudmässigt finns det inget att klaga på hos de bättre ljudbiblioteken. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att du köper någon begagnad budgetbas, en sådan behöver inte kosta så mycket och då får du ju in spelkänslan också. Du kan helt klart få till en juste bas med samplingar också men då behöver du ett samplingsbibliotek och någon form av midikeybord och sånt. Mitt tips är helt klart en billig bas istället. Lägg kanske 1500:- så har du en som funkar och skulle du sedan känna att du ställer högre krav på den så sälj den och köp en bättre. Nedstämd gitarr i all ära men det låter inte det samma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - nedstämd gitarr kan inte vara kul... Blir den det automagiskt när man spelar Blues...? 😆

Skämt åsido - en gitarr som har stämts ner en oktav låter som en gitarr som har stämts ner en oktav - och inte som en bas. Om det inte är ett alternativ att köpa en riktig bas, så satsa på ett av de stora basbilbioteken som finns...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej, den här tråden är gammal, men kom på en grej.

om man köper en riktig bas, kan man använda den i en vanlig gitarr förstärkare eller måste man köpa en bas förstärkare.

PS. Mark Knopfler var jävligt bra lite sent å svara kanske ett halvt år försent, men bättre sent än aldrig. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, den här tråden är gammal, men kom på en grej.

om man köper en riktig bas, kan man använda den i en vanlig gitarr förstärkare eller måste man köpa en bas förstärkare.

PS. Mark Knopfler var jävligt bra lite sent å svara kanske ett halvt år försent, men bättre sent än aldrig. :rolleyes:

För typ träningssyfte duger det utmärkt med en gurastärkare. Jag spelar elbas genom min POD. Ska du brottas med en trummis i en replokal är det nog dock fiffigt med lite baswatt:)

För inspelning av bas så använder jag egentligen PODen bara som linebox.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...