Jump to content
Annons
  • 0

Hur kan gitarrens E1 få så olika sustain när inspelningsförhållandena är exakt likadana?


Tomas E

Fråga

Igår kväll gjorde jag en inspelning men allt blev inte till belåtenhet så jag skulle göra ett nytt försök idag. Döm om min förvåning när det helt plötsligt inte finns någon sustain i sträng E1! Det låter som om jag dämpar strängen fastän jag spelar exakt likadant. Lyssna på exemplen jag bifogar. Gitarren låter likadant idag som igår live, så för mig är det helt obegripligt. Mickplaceringen är exakt likadan och jag har inte ändrat nåt i min studio eller effekter. Mickarna är KSM 137 matchat stereopar och står på samma plats och har samma riktning som förut, dvs ca 40 cm från gitarren. Det enda jag kan tänka mig är att ringfingernageln inte har riktigt samma känsla, möjligen är nageln filad något kortare än igår. Det är det enda jag kan komma på, men jag kan inte uppfatta när jag spelar att det är någon skillnad i sustain. Det borde heller inte spela nån roll.

Exempel bra E1.mp3

Exempel dålig E1.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Har ni inte lyssnat på filerna.  Men vet är andra strängar/ noter kan "maskera" och göra att toner försvinner eller mattas ut. Prova spela in med enbart E1 i samma takt, och "identiska" spår och jämför.

Håll samma anslag och vinkel på plektrum samt att du slår an på samma ställe varje gång...???🙃

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
8 minuter sedan sa vayzeria:

Men vet är andra strängar/ noter kan "maskera" och göra att toner försvinner eller mattas ut. Prova spela in med enbart E1 i samma takt, och "identiska" spår och jämför.

Håll samma anslag och vinkel på plektrum samt att du slår an på samma ställe varje gång...???🙃

Jag spelar som sagt med naglarna. Men jag fick tanken nu under eftermiddagen att jag kanske spelade något svagare på övriga toner igår kväll. Ska se om det blir skillnad om jag försöker framhäva E1 mer genom att minska dynamiken på övriga strängar. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kollat så att gitarrkabeln inbytt har skador eller glappar?

Kör du uppmickat eller ljudkort (ampsimulator i datorn?)

Se till att ha tillräckligt stark signalkedja. Se över pickup-en på gitarren.  Höjd kanske behövs justeras.  Lika så treble- knappar/switchar och annat på gitarren 🙃🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...