Jump to content
Annons

90-tals Soundet


Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att söka till diverse utbildningar inom musikproduktion, till en utav skolorna är ett utav arbetsproven att skriva och producera en reggae låt som ska andas 90-tal. (Kortfattat)

Jag blev då nyfiken på vad som egentligen får något att låta 90-tal?

Vilka ljud skulle ni säga att jag borde sikta på? Några att undvika?

Tacksam för svar! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Roland D50 & JV1080 är 90 tal på burk. Lika så Korg m1. Om reggae använde dessa på 90 talet vet jag inte.
Max 24 kanaler, bra musiker och ingen kvantisering. Max två reverb och 4 sends.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur mycket ljud dom använde i reggae på 90 talet men bas, gura, trummor kanske nån synt och sång är väl grunden i reggae som annan populär musik. Kort sagt du behöver hårdvara att spela in med, en låt, nån/några som lirar och sjunger först och sen skruvar man till ljudet till det funkar med låten

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig känns kanske inte 90-talet som ett klassiskt reggae-decennium, men om man kisar lite var det ju då Cheiron dök upp och gjorde en del låtar som definitivt hade reggae-koppling och som numera kan ses som ett väldigt typiskt 90-talssound. Jag tänker t.ex. på No Coke med Dr. Alban och All That She Wants med Ace Of Base.

Om det är ”riktig” reggae eller inte får var och en avgöra själv 😉 men jag tycker att det borde kunna platsa som inspiration till uppgiften. 

Lycka till! 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...