Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Ny som musikskapare och hÄller pÄ att sÀtta ihop min studio. Har ordnat dator och nu ska jag vÀlja ljudkort men jag blir trött av att inte veta vad jag kan börja mef( och vara nöjd). Vill inte att det ska begrÀnsa mina idéer men vill samtidigt inte behöva lÀgga ner sÄ mycket pengar pÄ det. Har nÄgra gitarrer, synth och en mic snart

SÀg vad jag ska köpa sÄ kan jag börja tÀnka pÄ annat. Tack

Lars-Göran 

Annons
Postat (redigerat)

Hej:

Vilken DAW tÀnker du köpa?

Hur mÄnga kanaler behöver du för inspelning?

Redigerat av rammega
pme (oregistrerad)
Postat

Finns hur mycket som helst. Audient id14, ssl 2, eller Steinberg ur22 kanske vara vÀrt att titta pÄ.

Postat

DÄ skulle jag gÄ för Steinberg UR22.

Mycket ljud för slantarna.

pme (oregistrerad)
Postat

Kan vara vĂ€rt att kolla om man kan fĂ„ med nĂ„gon kul programvara.  Man brukar fĂ„ nĂ„gon form av lite daw, men om du redan vet vilken du ska ha sĂ„ fĂ„r du kolla om det finns nĂ„gon med plugins som kan vara anvĂ€ndbara för dig.

Postat

Det finns gratis-DAW:ar. Jag kör med Waveform 11 free frÄn Tracktion. Funkar utmÀrkt. Ett annat folk verkar gilla Àr Cakewalk by Bandlab. Gratisljud hÀmtar jag frÄn Spitfire, LABS.

• Gilla 1
Postat
  On 2021-04-05 at 17:06 sa Lars-Göran:

2 eller Ă€r det bra med mer? 

Expandera  

Jag skulle vÀlja nÄgot fler, sÄ att du kan ha mick, gitarr och synt inkopplat samtidigt. (Om du vaknar mitt i natten med en idé sÄ vill du att allt ska finnas pÄ plats!)

Postat

Oioi. Det lĂ„ter förstĂ„ndigt men det e nog lite som i poker. Man fĂ„r anvĂ€nda det man har pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt 🙂

Det Ă€r vĂ€ldigt nytt för mig sĂ„ jag vĂ€ntar pĂ„ mitt ljudkort och under tiden försöker jag lĂ€ra mig Ableton. 

Tack för svar

Postat (redigerat)

Budget?

LĂ„ter för mig som att att du behöver nĂ„gra ingĂ„ngar fler Ă€n 2. 
Av erfarenhet vet jag att behovet av ingÄngar vÀxer över tid, sÄ jag skulle rekommendera att du vÀljer ett kort med 8.
Kort jag kan rekommendera Ă€r frĂ„n Presonus eller Focusrite.  Ljudkort med lĂ„g latency, ren Ă„tergivning och hög kvalitet.  Dessutom kostar de inte skjortan.

edit: sÄg nu att du köpt ett redan. Hoppas du inte finner det alltför begrÀnsande med 2 ingÄngar. Men mitt tips, utifrÄn den utrustning du beskriver att du har, Àr att du skickar tillbaka ditt UR22 och bestÀller ett kort med fler ingÄngar.

Redigerat av Nbient
Postat

Jo jag förstÄr. Men jag börjar med det jag köpt (som har 2). Det viktigaste Àr att jag kommer igÄng för att sen se nÀr jag behöver uppdatera och dÄ kommer jag vÀnda mig hit igen

JĂ€ttebra sida detta 🙂👍

Postat

Du gör rĂ€tt. Börja med att lĂ€ra dig spela in med rĂ€tt nivĂ„er m.m.

Sen kan du börja fundera pÄ en expantion.

Postat (redigerat)

Glöm inte 

Redigerat av GĂ€st
  • 3 mĂ„nader senare...
MaryJame (oregistrerad)
Postat

NÀr du vÀljer ett ljudkort Àr det viktigt att komma ihÄg att kvaliteten pÄ ljudutgÄngen inte beror pÄ enskilda enheter utan pÄ hela ljudsystemet. SÄledes rÀcker det inte bara att köpa ett bra externt kort - det mÄste kompletteras med högtalare av lÀmplig kvalitet, annars kommer du inte att uppskatta köpets fulla potential.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.