Jump to content
Annons

Waves CLA Epic |Video där jag testar pluggen i mix!


crillemannen

Recommended Posts

Tjo,

 

Någon som spanat in CLA Epic pluginen? Testade den förra veckan och passade på att göra en video. Riktigt bra plugin, och det kanske är ett guilty pleasure men jag är ett fan av "do it all" pluggar så som t.ex Waves CLA vocals vilken jag brukar använda på sång bussen.  I och med waves nu för tiden har bra priser så känns denna som ett givet köp. 

 

Videon är lång men jag har delat in den i kapitel. Tänkte mest var kul att få testa den med fräscha öron i en mix. Resultatet blev bra tycker jag!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det jag gillar mest med detta släppet är undervisnings/infomercial CLA gav på waves hemsida. Jag lärde mig väldigt mycket om djup när cla visade sitt concept, också väldigt intuitivt arbetssätt. Denna pluggen blir inte helt rätt då allt man skickar till en enhet får samma blend av rum, plate etc. Det vill man ju oftast inte, isåfall får man ju sätta en hel EPIC på varje kanal om man ska blenda dem olika. Nice video Crille!

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag tycker nog att det är lite komiskt. CLA sätter upp sina favoriter och de emuleras. Men hur använder han sedan sin effekt matris? Jo, han matar den med sends, dvs man kan sända olika mycket till de olika delarna av effekten.  Tex vocal ha ha 25% till A, 50% till B medans gitarren kan ha 35% till B och 75% till C. I Waves pluggen så är det bara en stereo ingång så man kan inte inte ha olika mycket av varje komponent. Dvs man kan inte alls mixa på samma sätt som CLA. Och tyvärr är begränsningen där helt i onödan, i alla fall för VST3 där man mha av sidechain can ha upp till 8 stereo ingångar till en effekt, så man skulle kunna mixa på samma sätt som CLA fast i den digital världen och de skulle nog inte vara så dumt här för denna pluggen är ganska hungrig när det gäller CPU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ni kikar!

 

Jag hade väl gärna sett att de brutit upp pluggen också.  Eller kanske i stil med VMR där man skulle kunna expandera X antal effekter. Pluggen skruvar lixom in ni sig självt i ett hörn.

 

Men jag tycker ändå den överlag lät kanon och även om den inte kommer ersätta mina vanliga FX kan jag lätt se mig själv slänga på den på säg en gitarr lead buss å Blenda ihop ett gött sound. 

Gillar genvägar när man ska skapa ett sound. Snabbt, bom bom -->  klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...