Jump to content
Annons

SNÄLLA HJÄLP mig vid val av Ljudkort!(RME)


cuauhtemoc (oregistrerad)

Recommended Posts

cuauhtemoc (oregistrerad)

Skall i dagarna uppdatera min hemmastudio

En Powermac G5 skall införskaffas och till denna ett nytt ljudkort. Har i nuläget en powermac G4 med ett m-audio delta66-kort och kör LogicPro.Först i början sneglade jag på Presonus Fiepod som verkar vara ett ok ljudkort med 8 bra preampar till ett otroligt lågt pris. Men sen tog jag mig en funderare och kom fram till att det var lika bra att köpa ett rejält ljudkort med möjligheter till summering samt bra routing.

Valet har då fallit på två uppsättningar hos RME

RME Fireface800

ff800.jpg

eller

HDSP9652 med en Octa Mic D

9652.jpg

octamic.jpg

Det skiljer ca: 3000kr i upplägget men 9652:an har inget inbyggt hörlursuttag vilket gör att man måste punga ut lite mera....

Som allra mest så skulle jag nog kanske köra 16 preampar, och då har jag tagit i ordentligt. Det mesta av jobbet kommer aldrig att kräva mer en 4 preampar.

Jag jobbar först med en skiss. Lägger loopar i Stylus som grund. Sedan så kommer en "riktig" trummis och lägger levande trummor. Det är just i detta som jag blir tvungen att använda allt mellan 5-16 preampar. Förmodligen runt 10 för att aproximera lite... Efter detta så lägger jag själv en massa pålägg i studion. Det är då jag ej kommer att jobba med fler än 4 preampar. Latancy problemet kommer att vara otroligt viktig JUST I DEN FASEN då jag vill kunna lyssna på trumspåren samtidigt som jag gör pålägg!

Vid truminspelningen så skulle jag kunna använda mig av min Laptop (som då är PC) men jag vet inte om det blir så mycket mindre bök, när man ändå måste ha stativ, mickar, preampar, hårddiskar och kablar.

Fireface kortet går ned till 48samples buffert men lägger till en säkerhetsmarginal på uppspelningen. Det gör att man får en latancy på 48+64+48=160samplingar samplingar istället för 128 samplingar för 9652an

Hur mycket kan detta spela in vid mina påläggssituationer?

Vad skulle ni ha valt?

Tack för er tid

Eric

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftesom du är på Mac skulle jag rekommendera Metric Halo Mobile I/O 2882. Omvandlarna är bättre än på Fireface och det har 8 micpres.

Mobile I/O finns med DSP och då får man med pluggarna i MHlabs Channelstrip, som alla drar nytta av DSP'n.

Routingdelen gör detta ljudkort extremt flexibelt. Jag funderar på att byta upp mig från mitt Fireface pga omvandlarna (som är bättre än Apogee MiniMe) och pga att jag ibland behöver 8 micpres.

En annan finess är att kortet är portabelt (rackmonteringsvinklar medföljer) och det väger nästan ingenting. Dessutom kan det drivas via firewireporten.

www.mhlabs.com eller www.mastersounds.net har info om kortet.

Du får gärna PM'a mig om du vill köpa mitt beggade Fireface som jag köpte i januari. Vi har också ett nästan nytt HDSP9652 som vi haft i en G5'a. Vi kommer att köra MHlabs över hela linjen från och med nu, så det åker också...

Link to comment
Dela på andra sajter

cuauhtemoc (oregistrerad)

Den har jag inte sett 😛

Verkar ju vara lovande!

Angående PCI mot firewire:

Klarar jag mig bra på ett firewirekort eller ska jag köra PCI istället?

Låter intressant det där med dina RME kort 😄

Jag ska ta mig en liten funderare på det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

cuauhtemoc (oregistrerad)
ytterligare ett förslag är ju att kolla in MOTU's grejer. funkar nog klockrenast av allt på mac.

Jo 😄

MOTU har ju nästan haft patent på kort i mellanprisklassen till Mac.

Jag har vänner som kör MOTU och visst är dom korten jättetrevliga men samtidigt gör dom så att du "binder" dig till MOTU. Du kan koppla ihop flera interface i ett MOTU-PCI-kort så länge som du kör deras grejjer!Jag skulle vilja ha ett friare upplägg som tillåter allt Behringer och Focusrite. (Jag hoppar förmodligen över det förstnämnda men jag har i alla fall möjligheten 😛 ). Sen känns det som att det är ett rejält steg upp till HD192 som jag faktiskt skulle kunna tänka mig men kostar därefter.

Men vad säger ni firewire eller PCI?

Vilket blir bäst?

Redigerat av cuauhtemoc
Link to comment
Dela på andra sajter

PCI vs Firewire är hugget som stucket tycker jag. Firewire blir portabelt och smidigt och det är viktigt för mig som ofta spelar in live.

En ball pryl med nya Metric Halo MIO Console är att den har en 'Recording panel' som spelar in SDII filer direkt på hårddisken. Detta är grymt bra om man har en gammal seg Powerbook eller iBook och vill spela in många kanaler. Recording panel måste vara grymt effektivt skriven. Enligt återförsäljaren utnyttjar den DSP'n för inspelning vilket medför att CPU'n avlastas.

Det enda jag saknar bland MHlabs DSP pluggar är ett schysst reverb, annars innehåller de i princip allt jag behöver. EQ'n är grym likaså Kompressorn, det är ju samma som i Channelstrip TDMOjoj Jag låter nästan religiös! Halleluljah! Metric Halo for president! Men de ÄR ju så fantastiskt bra!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

cuauhtemoc (oregistrerad)
PCI vs Firewire är hugget som stucket tycker jag. Firewire blir portabelt och smidigt och det är viktigt för mig som ofta spelar in live.

En ball pryl med nya Metric Halo MIO Console är att den har en 'Recording panel' som spelar in SDII filer direkt på hårddisken. Detta är grymt bra om man har en gammal seg Powerbook eller iBook och vill spela in många kanaler. Recording panel måste vara grymt effektivt skriven. Enligt återförsäljaren utnyttjar den DSP'n för inspelning vilket medför att CPU'n avlastas.

Det enda jag saknar bland MHlabs DSP pluggar är ett schysst reverb, annars innehåller de i princip allt jag behöver. EQ'n är grym likaså Kompressorn, det är ju samma som i Channelstrip TDMOjoj Jag låter nästan religiös! Halleluljah! Metric Halo for president! Men de ÄR ju så fantastiskt bra!!!

Med detta gäller väl bara för DSP versionen och då kostar det lite mer. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...