Jump to content
Annons

Mixning


Im ok

Recommended Posts

  • 1 månad senare...
Annons

Hej Im ok. På det stora hela tycker jag du lyckats bra med denna mix/master. Om vi börjar med att kika på volymen, antar att du vill släppa denna digitalt? Såg att limitern inställd på -0.1 dBTP istället för standard -1dBTP. Detta kan du läsa mer om här.

Bra pump i botten. Gällande balansen så skulle jag personligen föredra mer lågt mellanregister för att få fram lite tjockhet, så det inte bara blir sub och diskant. Jag boostade på mellan 150 Hz ganska brett upp mot 500 Hz. Vidare kan jag tycka att låten saknar övre mellanregister, tydligheten mellan 1 kHz-6 kHz, med eventuellt en liten kärna runt 2 kHz. Kan slutligen ana lite onödigt mycket väsande/luft vid ungefär 16 kHz. Mycket av detta handlar naturligtvis om tycke och smak, så ta mina frekvensråd med en nypa salt.

Men som sagt, på det stora hela. Bra jobbat! Gjorde en snabbmaster som nu låter så här.

ok_fix.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jon,

Tack för ditt feedback, uppskattar det verkligen!

Jag har bara proddat i ca 1,5 år och har ibland svårt att förstå vad vissa grejer innebär. När du säger att att det saknar övre mellanregister menar du att det eventuellt skulle vara en synthar/synthar eller ett annat instrument som fyller upp det övre mellanregister? Vad menar du med "kärna"?

För att boosta låten ska jag använda en limiter för det? 

 

Vänliga hälsningar

Alexia

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-23 at 12:21 sa Im ok:

Hej Jon,

Tack för ditt feedback, uppskattar det verkligen!

Jag har bara proddat i ca 1,5 år och har ibland svårt att förstå vad vissa grejer innebär. När du säger att att det saknar övre mellanregister menar du att det eventuellt skulle vara en synthar/synthar eller ett annat instrument som fyller upp det övre mellanregister? Vad menar du med "kärna"?

För att boosta låten ska jag använda en limiter för det? 

 

Vänliga hälsningar

Alexia

När jag talar om övre mellanregister så talar jag i detta fall om frekvensområdet mellan 2000-4000 Hz, diskanten eller tydligheten om så önskas. Detta kan du "fylla ut" genom att jobba med en equalizer, eller precis som du beskriver genom att lägga till något instrument som gör ljudbilden mer komplett. Detta är naturligtvis överkurs och inget jag man förklara på några gå rader. Med kärna menar jag tydlighet, det som gör att musiken kommer "ur högtalarna".

Det är alltså i första hand equalizern du ska jobba med, vilket du kan bland annat kan läsa om här:

 

 

 

 

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra mix generellt!

För att få ännu mer punch kan du tänka på att gröpa ut lite 170 hz generellt i kick bas och leadsythar, för att addera lite vid 50 hz. Då skapar du en punchkurva som efterliknar en pultec "eq tricket"

Detta är vad jag fick fram med bland annat detta i åtanke, men skulle hjälpt om mixen hade fokuserat lite på detta innan master
https://dl.dropboxusercontent.com/s/l4asf304xw6m9nm/Master ok.wav?dl=0

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...