Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Första inlÀgget:) 

Köpt en Alesis samplepad 4 och försöker synka den med Logic Pro X.

Kör alltid producer kits drums I logic.

FÄr ut ljud men kan inte styra vilket spÄr paden ska vara. Har bara tvÄ pukor och tvÄ cymbaler pÄ de fyra padsen oavsett vilket spÄr som Àr markerat. StÀller jag mig pÄ tex. snare sÄ Àr det fortfarande puka.

Tanken Àr att spela in trummor med hjÀlp av paden dÀr tex. en pad Àr kick, en snare, en hi hat osv.

SnÀlla - vet nÄgon hur jag gör för att fÄ rÀtt spÄr till rÀtt pad??

Oerhört tacksam för svar:)

/Jonas

Annons
Postat

Du fĂ„r Ă€ndra vilken not du skickar i alesins instĂ€llningar. Logic följer GM standard, sĂ„ C1 för kick, D1 o E1 snares etc... Öppna pianorullen för ett trumset sĂ„ ser du vilka noter som triggar vilken "kit piece" (vad heter det pĂ„ svenska?)

Postat

Hej!

Tack för feedback!

Ok - sÄ du gör man det via lilla menyn pÄ alesin? Eller vet du om det gÄr att göra via datorn typ midin i findern?

Ska testa nÀr jag kommer hem senare idag!

/Jonas

Postat

Vet inte om Alesin har en editor du installerar ? Annars i menyn, ja. Midin i findern vet jag inte vad du menar riktigt ?

Postat

Nej i Finder dyker den inte upp, midienheter hittar man i Ljud-/MIDI- instÀllningar i Program/Verktygsprogram, men dÀr kan du inte Àndra det din Alesis skickar. 

Postat

Har ingen sjÀlv nej, sÄhÀr Àndrar du noten du sÀnder, taget ur manualen:

"To adjust the MIDI note sent by the Trigger Location:

1. Strike a pad or ext. trigger.

2. Move the cursor to the MIDI area by pressing the Cursor Up or Cursor Down button.

3. Then press the Cursor Left or Cursor Right button to adjust the MIDI note number. [00-127]

Note: The MIDI note does not have an effect on the internal sound."

C1 (kick) bör vara not nummer 36, sen ser du i piano roll vilka noter som triggar vad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.