Jump to content
Annons

Feedback på mix


TobbeG

Recommended Posts

Hej!
Tänkte bara få in lite feedback på denna lilla poplåt som jag och en polare har gjort.
Allt kan bli bättre, mix, sång, musik, arr, men är bara intresserad av feedback gällande mixen.
Använder Logic Pro X 10.5.0, och bara de pluggar/effekter som ingår där.

Med vänlig hälsning,
Tobbe

Wings of Love_Tobbe_Mix_v01.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Tobbe, bra jobbat ni är på god väg. Det första som slår mig är att basen ligger starkt och äter onödig energi vilket gör att övriga instrument hamnar i bakgrunden. Vidare ligger leadsången till höger och känns inte tillräckligt fokuserad - saknar närvaro, briljans. I sista refrängen verkar sången dock mer centrerad. Om du spelar upp mixen i mono (finns en funktion i de flesta DAW) så placeras leadsången med ens lång bak i mixen, vilket också är precis så den upplevs när du lyssnar genom ett par högtalare på normalt avstånd.

Om vi kikar på mixen frekvensmässigt så är det för mycket botten 0-150 Hz främst pga basens volym och för lite mellanregister vid 1200 Hz, vidare behövs mer topp/luft för att öppna upp ljudbilden 4000 Hz och uppåt.

Men innan du börjar ratta frekvenser är mitt råd att först kika på balansen mellan instrumenten. Börja med att sänka basen och lägg sången i mitten. Gitarrerna får gärna ta mer plats också, speciellt när de ligger själva och spelar melodi. Slutligen känns hela mixen ganska jämntjock, så när refrängen kickar in händer det inte särskilt mycket. Här kan du jobba med automatisering och låta verserna vara lite lägre i volym och mer i mono och refrängerna bredare och extra allt. Jag skruvade till en snabb mastring av låten, även om det mesta naturligtvis bäst sköts i mixen.

Lycka till.

Mvh Jon

tobbe_fix.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...