Jump to content
Annons

Blue Story


ByOurTimes

Recommended Posts

Annons

Hej! Mastringstips har du bett om och mastringstips ska du få.

Till att börja med kollapsar mixen mer eller mindre i mono eftersom melodislingorna ligger kraftigt utpanorerade. Anledningen till att mixen bör funka i mono finns det mycket skrivet om, bara att googla. En kompressor med ratio 2:1 som komprimerar 0.5-1 dB limmar ihop mixen ytterligare, då helheten känns aningen spretig. Gå försiktigt fram bara så att inte suget och pumpandet försvinner. Frekvensmässigt ligger det en filt över hela mixen, som enligt mig behöver öppnas upp med mer sub och mer topp. En klassisk hängmatta så att säga. Jag rekommenderar att du kikar över följande frekvenser (men du behöver naturligtvis inte följa mina siffror slaviskt): 20-50 Hz +3-4 dB, 150-160 Hz -2 dB, 800 Hz -2 dB (smaksak, om du vill ha ett lite mjukare ljud), 3,1 kHz +1.5 dB 12 kHz +4 dB.

Pluggarna som använts är bland annat TDR Kotelnikov – Gentleman’s Edition, Wavesfactory Spectre och Fabfilter Pro-L 2.

Med ovanstående inställningar låter det nu så här:

Lycka till och bra jobbat du är på god väg!

 

times_fix.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...