Jump to content
Annons

USB/MIDI-keyboard utan internt ljudkort!


willchord

Recommended Posts

Det här kommer låta jävligt korkat och säkert vara fel av mig på flera punkter, men ska försöka formulera detta så noga jag kan.

Precis beställt en ny dator från inet, med ett moderkort som har ett integrerat ljudkort. Har även köpt till firewire-portar till den nya datorn då jag äger ett firewire-ljudkort! (TC Electronic Desktop Konnekt 6)

Har på sistone tänkt på att skaffa en usb/midi-keyboard för att kunna spela på de ljuden man suttit och gnuggat fram i Sylenth1, men jag undrar hur det kommer funka för mig då jag för det första inte har midi in/out på mitt ljudkort.

Om man utgår från att jag köper en USB-keyboard, kommer jag få ut något ljud ur det då trots att jag kopplat in det direkt i datorn istället för i mitt externa ljudkort? Räcker det med det integrerade ljudkortet som finns i moderkortet eller behöver jag något mer för att få det att funka?

Anledningen att jag frågar detta är att datorn fortfarande byggs ihop av inet och det finns fortfarande chanser att göra ändringar 🙂

Tack på förhand / Wille

Redigerat av willchord
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Meidenberg (oregistrerad)

Jag kör FW ljudkort (RME fireface 800) och usb keyboard (Novation Nocturn 49) och det funkar prima, du behöver inget internt ljudkort.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör FW ljudkort (RME fireface 800) och usb keyboard (Novation Nocturn 49) och det funkar prima, du behöver inget internt ljudkort.

Okey,gött! Tack för svaret :-)

Din USB-keyboard, är det något du rekommenderar? Vad kostar det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man utgår från att jag köper en USB-keyboard, kommer jag få ut något ljud ur det då trots att jag kopplat in det direkt i datorn istället för i mitt externa ljudkort?
Det kommer aldrig ut ljud ur en USB-klaviatur. MIDI är en datasignal, inte en ljudsignal. Därför behöver inte signalen passera ett ljudkort, varken det interna eller ditt externa ljudkort.

Sedan skickar du signalen till t ex en mjukvarusynt i datorn som sedan skickar ut ljudet till ditt ljudkort.

Ett USB-ljudkort med inbyggt midi-gränssnitt och midi-kontakter samt klaviatur gör samma sak som en klaviatur med inbyggt midi/USB-gränssnitt och kopplas med USB-kabel till dator.

Vilka behov har du av din klaviatur då? Antal tangenter? Krav på känsla i tangenterna? Drivrutinsoberoende? Reglar? Rattar? Slagplattor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Okey,gött! Tack för svaret :-)

Din USB-keyboard, är det något du rekommenderar? Vad kostar det? 🙂

Den duger för mig, jag är ingen direkt höjdare på att spela och den har lite mer rattar/spakar än vad jag behöver, tror den kostade runt 2500-3000:- när jag köpte den men nu säljs den inte längre förrutom ett skyltex på Billebros för 1995:-

Ska försöka hitta någon med 2 oktaver istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...