Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har kört med Cubase VST 5.1 (givetvis en "reggad" version) i några år ihop med Winows 98!!! och det rullar på i stort sett helt smärtfritt och kraschfritt. Använder både hårdvarusynthar (Clavia Nord Rack 2, Korg Wavestation EX, Ensoniq ESQ-1, E-mu ESI 4000) och mjuk-diton. Upplever dock att det är lite begränsat med att bara kunna använda åtta "mjukisar" åt gången då många synthar inte är multitimbrala.

Funderar seriöst på att gå över till Windows XP och Cubase SX / SL. Min dator är en 1,5 Ghz med 512 MB ram.

Hur mycket mer RAM-minne tar XP och SL upp jämfört med VST och W98? (Uppgradering till minst 1024 MB blir nog aktuellt även om jag inte byter till XP och SL.)

Har tidigare läst/hört att man ska använda XP Pro istället för XP Home, stämmer detta?

Enligt den jämförelsetabell som Steinberg har på sin hemsida så sklijer det inte speciellt mycket i funktioner mellan SX och SL. Som jag ser det är det väl ungefär som VST 5.1 och VST 32. Cubase SE och LE påminner mer om gamla Cubasis. Är dett korrekt upfattat?

Hur fungerar importen av gamla mästerverk från VST till SX / SL?

När man hänger på såna här forum känner man sig ibland lite akterseglad när de flesta verkar ha konverterat till SX och en annan harvar på med sin gamla trotjänare VST.

Och alla nyttiga tips i Studio-tidningen utgår från SX, och alla nya pluggar kanske inte går att använda i VST.

Patrik

Annons
Posted

Hmm, nu kör jag bara på VST 4 😄 men iaf.

XP funkar utmärkt med 512Mb och ännu bättre med 1024Mb, själv har jag bara 256Mb så det går lite segt ibland 😎 Frågan är hur långt 1,5MHz räcker.

Jag har home edition, men det går kanske att göra mer anpassade inställningar i pro, det får nog någon med de erfarenheterna svara på 🙂

Cubase SX låter som lite overkill iaf för min del rent prismässigt. Att gå från VST 5.1 för ca 8-900:- till SX3 för ca 7500:- låter lite drastiskt. Räcker inte SE? Klarar 16 VST instrument, hur många behöver du?

Skulle också vilja veta om/hur man importerar från VST till SE/SL/SX

Om du känner dig akterseglad med VST 5 vad ska jag då känna mig? 🙂

Nä, jag håller med om att det känns lite trist när tips etc. utgår från den senaste versionen.

Jag har en hel del pluggar och det enda problem jag har haft är att datorn inte orkar pga för lite minne.

Håkan, som tycker det är kul att svamla ibland 🙂

Posted

Tackar...

Att uppgradera från VST till SX har jag för mig var ganska dyrt, men att uppgradera till SL var betydligt billigare, och det ä ingen större skillnad på dessa program.

SE känns nog lite som en "nedgradering", är jag rädd... Det lutar nog åt SL... tror jag...