Jump to content
Annons

Synth, musik, teknik, tracker

Recommended Posts

SyncEmotions (oregistrerad)
Postat (redigerat)

SyntkÀr. BÄde elektroniska sÀttet och den ljud den skapar. Tycker om att arbeta i hardvarubaserad studio. Fasttracker, Madtracker mm.

FrĂ„n mig du kan fĂ„ rĂ„d och hjĂ€lp hĂ€r med frĂ„gor om elektronik och reparation; och  om musik arrangemang&musikteori lĂ€r jag frĂ„n dig gĂ€rna. 🙂

Speciellt om syntar, förstĂ€rkarna, etc. Samt om gamla datorer. Skapar sina egna custom studio utrustning och modifikationer (DAC ombygge, extra preset minne etc. "aftermarket" minneskort ), men ocksĂ„ helt eget analoginspelningsteknik (bandspelarens ombygge t.ex.). Alla ska lĂ€ra sig elektronik, eller hur, det e ju kul, avslappnande, mycket bred omrĂ„de, hobby till alla Ă„ldrar frĂ„n 5 till 90. 🙂

Tycker om EDM, min smaksak e Jan Hammer, Vangelis, Mike Oldfield, Didier Marouani, Jean Michel Jarre, italo disco. Lyssnar massmedia radiokanaler inte alls.

Kommer frĂ„n Estland och dĂ€rför sĂ„dant ordföljd och andra saker som bryter sprĂ„kregler. Ankom i Sverige ...hm... nĂ€r det var i cirkulation 50-örig mynt fortfarande, den 4Sound butik var Musikbörsen  pĂ„ St. Eriksgatan, och tid dĂ„ alla platser i Stockholm accepterade kontantbetalning, och Behringer V-VERB 2496 kostade redan 1000 SEK . 😉 

Redigerat av SyncEmotions
Annons
Postat

VĂ€lkommen till forumet!

Det Ă€r roligt med syntar. Jag Ă€r ocksĂ„ syntnörd trots att jag Ă€r basist och har Ă€gt allt ifrĂ„n Casio CZ-101, Yamaha DX-27, den första Roland D-50 som kom ut, Casio VZ-1, Novation Bass Station II och har nu en Roland JP-8000 samt en Moog Subphatty. 

Postat (redigerat)
  On 2019-10-27 at 11:57 sa Peter Roos:

VĂ€lkommen till forumet!

Det Ă€r roligt med syntar. Jag Ă€r ocksĂ„ syntnörd trots att jag Ă€r basist och har Ă€gt allt ifrĂ„n Casio CZ-101, Yamaha DX-27, den första Roland D-50 som kom ut, Casio VZ-1, Novation Bass Station II och har nu en Roland JP-8000 samt en Moog Subphatty. 

Expandera  

jaja, jag har Roland D550. ...och nu med digital utgÄng efter modifikation . Vid digital inspelning kom ut att DAC Àr med 32kHz. DÄ den signal Àr sÄdant... analysera gÀrna med wave editor. djup 80-talets DSP.

...och dÀrefter fick synten ocksÄ 256 anvÀndarminne platser, istÀllet för 64. (sÄ 4x 64 bank).

en preset playout. Och dĂ„ kom ut att synt har inte nĂ„got brus, men vissa PCM samplar sjĂ€lv har brus inne. 😄 OBS! den DC nivĂ„ som signal har vid olika preset. 

Hitills min Ă€lskling Ă€r JD990 pga dessa saker i vilket Ă€r programmerade inne och den har DAC pĂ„ 44kHz. Gjorde till sĂ„dant ocksĂ„ en experiment att en separat DAC till varje kanal, och tog bort multiplexor. Resultat - 12 dB mindre brus, och THD nivĂ„ gick nere lika mycket men sĂ„dana synth DSP artefakter blev nu hörbara vilka var maskerade i brus innan. 😄 Men Ă€ndĂ„ hög dynamik Ă€r det.

tillÀgg om modifikations och 64..256 presets.
Postat
  On 2019-10-27 at 12:13 sa SyncEmotions:

jaja, jag har Roland D550. ...och nu med digital utgÄng efter modifikation . Vid digital inspelning kom ut att DAC Àr med 32kHz. DÄ den signal Àr sÄdant... analysera gÀrna med wave editor. djup 80-talets DSP.

...och dÀrefter fick synten ocksÄ 256 anvÀndarminne platser, istÀllet för 64. (sÄ 4x 64 bank).

en preset playout. Och dĂ„ kom ut att synt har inte nĂ„got brus, men vissa PCM samplar sjĂ€lv har brus inne. 😄 OBS! den DC nivĂ„ som signal har vid olika preset. 

Hitills min Ă€lskling Ă€r JD990 pga dessa saker i vilket Ă€r programmerade inne och den har DAC pĂ„ 44kHz. Gjorde till sĂ„dant ocksĂ„ en experiment att en separat DAC till varje kanal, och tog bort multiplexor. Resultat - 12 dB mindre brus, och THD nivĂ„ gick nere lika mycket men sĂ„dana synth DSP artefakter blev nu hörbara vilka var maskerade i brus innan. 😄 Men Ă€ndĂ„ hög dynamik Ă€r det.

Expandera  

Min D-50 var ocksĂ„ brusig som bara den och hade artefakter i vissa strĂ„kljud, men oj sĂ„ cool den var. 

Postat
  On 2019-10-27 at 12:13 sa SyncEmotions:

jaja, jag har Roland D550. ...och nu med digital utgÄng efter modifikation

Expandera  

Kul! Var och hur plockar du ut signalen? 

Postat (redigerat)
  On 2019-10-27 at 15:03 sa Linus:

Kul! Var och hur plockar du ut signalen? 

Expandera  

det finns inte direkt nĂ„gon digital utgĂ„ng signal. konverter Ă€r 20bit parallel, sĂ„ det ska bearbetas till serial data först. sĂ„  det blev en kretskort med tio 74HC logikkretsar som hanterade signal innan det ska passa till AES/EBU/SPDIF sĂ€ndare (eller för modern sigma-delta 24bit DAC). Med nĂ„gon CPLD kan man göra ocksĂ„.

data signal:   PCM54HP ingĂ„ng och 7474 trigger ingĂ„ngen i PCM54HP nĂ€rhet. Men observera, den Ă€r paralleldata 20bit.

clock signal: samt 13Mhz (eller sÄ clock var delat med 2 direkt frÄn crystal),

LRCLK trigg signal var hĂ€mtad frĂ„n den multiplexor signal.

det var gjort som experiment, men det fungerar ocksĂ„ med Korg M1, Wavestation, Roland D110 och TX802 etc. vilka har PCM54HP,  fast den har mer kanaler.

SPDIF / 24bit DAC tillÀgg, typo
Postat (redigerat)

det var gjort liksom en experiment och tĂ€nkte att ska det vara Korg Wavestation men dĂ„ tĂ€nkte att gör det med D550 för att min kompisen sade alltid att oj hur mycket brus har det. 

Och efter sĂ„dant digital utgĂ„ng modifikation det var sĂ„ att hm, att minska brus, man ska göra det i analog domĂ€n, för att allt sĂ„dant brus Ă€r inne i PCM patch ocksĂ„ och i sĂ„dant fall digital utgĂ„ng ger inte nĂ„gon nytta. 🙂 SĂ„ det blev dynamisk filter till slutet istĂ€llet med K157XP3 och "case closed" med sĂ„dant problem. DĂ„ bĂ€ttre modifikation vore just utökad patch minne (att ersĂ€tta 256kbit SRAM chip med 1Mbit SRAM).

Postat (redigerat)
  On 2019-10-27 at 12:37 sa Peter Roos:

Expandera  

Lyssnade och det lÀt vÀldigt fint det du spelade in, kÀnner igen mÄnga ljud; och 550:n var vÀl en mindre modell av D-50 fast i rack?

Redigerat av Peter Roos
Postat
  On 2019-10-27 at 15:20 sa Peter Roos:

Lyssnade och det lÀt vÀldigt fint det du spelade in, kÀnner igen mÄnga ljud; och 550:n var vÀl en mindre modell av D-50 fast i rack?

Expandera  

ROland D550,  Ă€r EXAKT rack version av  D50, men utan joystick.

Postat (redigerat)

en gĂ„ng till om D550 / D50. 

2018 maj, gjorde jag sĂ„dant kretskort, för att ersĂ€tta PCM54HP till en modern DAC som Ă€r i bruk i Roland XV5080 rack --(provade med AK4324VF , samt lĂ€ggde till digital utgĂ„ng (den lilla kortet bredvid)). SĂ„, mĂ„nga kablar att löda pĂ„ i synt.

Jag tog inte bild nÀr allt experimentation var pÄ gÄng. SÄ kort pÄ foto e efter den e togit ut frÄn synten efter digital inspelning. Vad kortet gör Àr att omvandlar parallel data till serial data vilken kan matas vidare till vilket som helst sigma-delta DAC, SPDIF sÀndare eller Àven DSP system och sampling rate konverter. Dit kommer mÄnga kretsar. Saken vore enklare med en CPLD, men jag gjorde med enkel-logik istÀllet.

Efter sÄdant experiment uppfattade jag att digital utgÄng till sÄdant synt Àr inte bÀsta lösning dÀrför att...

1. DC offset i systemet redan, dĂ„ digital utgĂ„ng har ocksĂ„ DC-offset ;

2.  dĂ„ det blir inte det samma ljud pga den har en filter efter multiplexor i analog system som förhöjer lĂ„ga och höga frekvenser.

3. digital systemets DAC sampling rate Ă€r 32kHz bara! SĂ„ det Ă€r för utgĂ„ng ocksĂ„.  

För att minska brus dĂ„ det ska vara dynamisk filter istĂ€llet vid behov. 🙂

img_0685.jpg

img_0687.jpg

Man lyckas bĂ€ttre att minska brus i Roland Juno-106 och JX8P (deras chorus Ă€r hyfsat brusig). Men... till sĂ„dant Ă€r helt annan kretskort och det e helt annan projekt. Men mycket enklare som Ă€r 1 mikrochip och en handful komponenter. đŸ™‚

meningsbyggnad

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.