SyncEmotions (oregistrerad) Postat 26 oktober 2019 Postat 26 oktober 2019 (redigerat) SyntkĂ€r. BĂ„de elektroniska sĂ€ttet och den ljud den skapar. Tycker om att arbeta i hardvarubaserad studio. Fasttracker, Madtracker mm. FrĂ„n mig du kan fĂ„ rĂ„d och hjĂ€lp hĂ€r med frĂ„gor om elektronik och reparation; och om musik arrangemang&musikteori lĂ€r jag frĂ„n dig gĂ€rna. đ Speciellt om syntar, förstĂ€rkarna, etc. Samt om gamla datorer. Skapar sina egna custom studio utrustning och modifikationer (DAC ombygge, extra preset minne etc. "aftermarket" minneskort ), men ocksĂ„ helt eget analoginspelningsteknik (bandspelarens ombygge t.ex.). Alla ska lĂ€ra sig elektronik, eller hur, det e ju kul, avslappnande, mycket bred omrĂ„de, hobby till alla Ă„ldrar frĂ„n 5 till 90. đ Tycker om EDM, min smaksak e Jan Hammer, Vangelis, Mike Oldfield, Didier Marouani, Jean Michel Jarre, italo disco. Lyssnar massmedia radiokanaler inte alls. Kommer frĂ„n Estland och dĂ€rför sĂ„dant ordföljd och andra saker som bryter sprĂ„kregler. Ankom i Sverige ...hm... nĂ€r det var i cirkulation 50-örig mynt fortfarande, den 4Sound butik var Musikbörsen pĂ„ St. Eriksgatan, och tid dĂ„ alla platser i Stockholm accepterade kontantbetalning, och Behringer V-VERB 2496 kostade redan 1000 SEK . đ Redigerat 26 oktober 2019 av SyncEmotions
Peter Roos Postat 27 oktober 2019 Postat 27 oktober 2019 VÀlkommen till forumet! Det Àr roligt med syntar. Jag Àr ocksÄ syntnörd trots att jag Àr basist och har Àgt allt ifrÄn Casio CZ-101, Yamaha DX-27, den första Roland D-50 som kom ut, Casio VZ-1, Novation Bass Station II och har nu en Roland JP-8000 samt en Moog Subphatty.
SyncEmotions (oregistrerad) Postat 27 oktober 2019 Postat 27 oktober 2019 (redigerat) On 2019-10-27 at 11:57 sa Peter Roos: VĂ€lkommen till forumet! Det Ă€r roligt med syntar. Jag Ă€r ocksĂ„ syntnörd trots att jag Ă€r basist och har Ă€gt allt ifrĂ„n Casio CZ-101, Yamaha DX-27, den första Roland D-50 som kom ut, Casio VZ-1, Novation Bass Station II och har nu en Roland JP-8000 samt en Moog Subphatty. Expandera jaja, jag har Roland D550. ...och nu med digital utgĂ„ng efter modifikation . Vid digital inspelning kom ut att DAC Ă€r med 32kHz. DĂ„ den signal Ă€r sĂ„dant... analysera gĂ€rna med wave editor. djup 80-talets DSP. Your browser does not support the HTML5 audio tag ...och dĂ€refter fick synten ocksĂ„ 256 anvĂ€ndarminne platser, istĂ€llet för 64. (sĂ„ 4x 64 bank). en preset playout. Och dĂ„ kom ut att synt har inte nĂ„got brus, men vissa PCM samplar sjĂ€lv har brus inne. đ OBS! den DC nivĂ„ som signal har vid olika preset. Hitills min Ă€lskling Ă€r JD990 pga dessa saker i vilket Ă€r programmerade inne och den har DAC pĂ„ 44kHz. Gjorde till sĂ„dant ocksĂ„ en experiment att en separat DAC till varje kanal, och tog bort multiplexor. Resultat - 12 dB mindre brus, och THD nivĂ„ gick nere lika mycket men sĂ„dana synth DSP artefakter blev nu hörbara vilka var maskerade i brus innan. đ Men Ă€ndĂ„ hög dynamik Ă€r det. Redigerat 27 oktober 2019 av SyncEmotions tillĂ€gg om modifikations och 64..256 presets.
Peter Roos Postat 27 oktober 2019 Postat 27 oktober 2019 On 2019-10-27 at 12:13 sa SyncEmotions: jaja, jag har Roland D550. ...och nu med digital utgĂ„ng efter modifikation . Vid digital inspelning kom ut att DAC Ă€r med 32kHz. DĂ„ den signal Ă€r sĂ„dant... analysera gĂ€rna med wave editor. djup 80-talets DSP. Your browser does not support the HTML5 audio tag ...och dĂ€refter fick synten ocksĂ„ 256 anvĂ€ndarminne platser, istĂ€llet för 64. (sĂ„ 4x 64 bank). en preset playout. Och dĂ„ kom ut att synt har inte nĂ„got brus, men vissa PCM samplar sjĂ€lv har brus inne. đ OBS! den DC nivĂ„ som signal har vid olika preset. Hitills min Ă€lskling Ă€r JD990 pga dessa saker i vilket Ă€r programmerade inne och den har DAC pĂ„ 44kHz. Gjorde till sĂ„dant ocksĂ„ en experiment att en separat DAC till varje kanal, och tog bort multiplexor. Resultat - 12 dB mindre brus, och THD nivĂ„ gick nere lika mycket men sĂ„dana synth DSP artefakter blev nu hörbara vilka var maskerade i brus innan. đ Men Ă€ndĂ„ hög dynamik Ă€r det. Expandera Min D-50 var ocksĂ„ brusig som bara den och hade artefakter i vissa strĂ„kljud, men oj sĂ„ cool den var.
Linus Postat 27 oktober 2019 Postat 27 oktober 2019 On 2019-10-27 at 12:13 sa SyncEmotions: jaja, jag har Roland D550. ...och nu med digital utgÄng efter modifikation Expandera Kul! Var och hur plockar du ut signalen?
SyncEmotions (oregistrerad) Postat 27 oktober 2019 Postat 27 oktober 2019 (redigerat) On 2019-10-27 at 15:03 sa Linus: Kul! Var och hur plockar du ut signalen? Expandera det finns inte direkt nÄgon digital utgÄng signal. konverter Àr 20bit parallel, sÄ det ska bearbetas till serial data först. sÄ det blev en kretskort med tio 74HC logikkretsar som hanterade signal innan det ska passa till AES/EBU/SPDIF sÀndare (eller för modern sigma-delta 24bit DAC). Med nÄgon CPLD kan man göra ocksÄ. data signal: PCM54HP ingÄng och 7474 trigger ingÄngen i PCM54HP nÀrhet. Men observera, den Àr paralleldata 20bit. clock signal: samt 13Mhz (eller sÄ clock var delat med 2 direkt frÄn crystal), LRCLK trigg signal var hÀmtad frÄn den multiplexor signal. det var gjort som experiment, men det fungerar ocksÄ med Korg M1, Wavestation, Roland D110 och TX802 etc. vilka har PCM54HP, fast den har mer kanaler. Redigerat 27 oktober 2019 av SyncEmotions SPDIF / 24bit DAC tillÀgg, typo
SyncEmotions (oregistrerad) Postat 27 oktober 2019 Postat 27 oktober 2019 (redigerat) det var gjort liksom en experiment och tĂ€nkte att ska det vara Korg Wavestation men dĂ„ tĂ€nkte att gör det med D550 för att min kompisen sade alltid att oj hur mycket brus har det. Och efter sĂ„dant digital utgĂ„ng modifikation det var sĂ„ att hm, att minska brus, man ska göra det i analog domĂ€n, för att allt sĂ„dant brus Ă€r inne i PCM patch ocksĂ„ och i sĂ„dant fall digital utgĂ„ng ger inte nĂ„gon nytta. đ SĂ„ det blev dynamisk filter till slutet istĂ€llet med K157XP3 och "case closed" med sĂ„dant problem. DĂ„ bĂ€ttre modifikation vore just utökad patch minne (att ersĂ€tta 256kbit SRAM chip med 1Mbit SRAM). Redigerat 27 oktober 2019 av SyncEmotions
Peter Roos Postat 27 oktober 2019 Postat 27 oktober 2019 (redigerat) On 2019-10-27 at 12:37 sa Peter Roos: Your browser does not support the HTML5 audio tag Expandera Lyssnade och det lÀt vÀldigt fint det du spelade in, kÀnner igen mÄnga ljud; och 550:n var vÀl en mindre modell av D-50 fast i rack? Redigerat 27 oktober 2019 av Peter Roos
SyncEmotions (oregistrerad) Postat 27 oktober 2019 Postat 27 oktober 2019 On 2019-10-27 at 15:20 sa Peter Roos: Lyssnade och det lÀt vÀldigt fint det du spelade in, kÀnner igen mÄnga ljud; och 550:n var vÀl en mindre modell av D-50 fast i rack? Expandera ROland D550, Àr EXAKT rack version av D50, men utan joystick.
SyncEmotions (oregistrerad) Postat 30 oktober 2019 Postat 30 oktober 2019 (redigerat) en gĂ„ng till om D550 / D50. 2018 maj, gjorde jag sĂ„dant kretskort, för att ersĂ€tta PCM54HP till en modern DAC som Ă€r i bruk i Roland XV5080 rack --(provade med AK4324VF , samt lĂ€ggde till digital utgĂ„ng (den lilla kortet bredvid)). SĂ„, mĂ„nga kablar att löda pĂ„ i synt. Jag tog inte bild nĂ€r allt experimentation var pĂ„ gĂ„ng. SĂ„ kort pĂ„ foto e efter den e togit ut frĂ„n synten efter digital inspelning. Vad kortet gör Ă€r att omvandlar parallel data till serial data vilken kan matas vidare till vilket som helst sigma-delta DAC, SPDIF sĂ€ndare eller Ă€ven DSP system och sampling rate konverter. Dit kommer mĂ„nga kretsar. Saken vore enklare med en CPLD, men jag gjorde med enkel-logik istĂ€llet. Efter sĂ„dant experiment uppfattade jag att digital utgĂ„ng till sĂ„dant synt Ă€r inte bĂ€sta lösning dĂ€rför att... 1. DC offset i systemet redan, dĂ„ digital utgĂ„ng har ocksĂ„ DC-offset ; 2. dĂ„ det blir inte det samma ljud pga den har en filter efter multiplexor i analog system som förhöjer lĂ„ga och höga frekvenser. 3. digital systemets DAC sampling rate Ă€r 32kHz bara! SĂ„ det Ă€r för utgĂ„ng ocksĂ„. För att minska brus dĂ„ det ska vara dynamisk filter istĂ€llet vid behov. đ Man lyckas bĂ€ttre att minska brus i Roland Juno-106 och JX8P (deras chorus Ă€r hyfsat brusig). Men... till sĂ„dant Ă€r helt annan kretskort och det e helt annan projekt. Men mycket enklare som Ă€r 1 mikrochip och en handful komponenter. đ Redigerat 30 oktober 2019 av SyncEmotions meningsbyggnad
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.