Jump to content
Annons

spara kraft med sends


sam

Recommended Posts

Jag undrar om man sparar nån processorkraft om man använder effekter på samma sätt som när man kör live (med sends), dvs att man kopplar in en effekt till send och sedan anger hur mkt av den effekten som ska verka på varje kanal. Nån som vet hur man gör i cubase 2? Tyvär har jag ingen manual....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag undrar om man sparar nån processorkraft om man använder effekter på samma sätt som när man kör live (med sends)

Japp... iaf enligt mina erfarenheter (och fördomar?)

Innan använde jag ett reeverb per effekt-kanal, vilket kunde bli upp emot 10 st. Sedan märkte jag att det räckte med 2, max 3 st reeverb. 1 stort för strings och dylikt och ett litet för hihats osv. Inte bara sparar du processorkraft utan de blir även oftast mindre grötigt.

Angående hur då gör i Cubase 2 får du tyvärr fråga någon annan.

mvh

Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag inte vara sån, men det kan tyckas lite.. ehh.. "lurigt" att du inte har någon manual. Med tanke på att den installeras automatiskt och finns med på originalskivan, dessutom finns det en inbyggd hjälpfunktion i programmet. Förutom det har även Steinberg lagt upp manualen gratis på sitt Cubase forum. Skulle det vara så att du kör en piratversion kan jag tipsa varmt om att köpa Cubase SE så har du alla funktioner du behöver och support via MI7, dessutom kommer folk vara trevligare mot dig och villigare att svara på dina frågor då du inte sitter på ett 8000kr's program utan manual. Äger du programmet så ber jag om ursäkt, hoppas dock du förstår min förundran...

I Cubase SL/SX 2.0 finns inte Send Effects fönstret kvar, det har bytts ut mot FX Tracks. Det du gör är helt enkelt att skapa ett nytt FX spår och aktiverar de effekter du vill använda på FX spåret, sedan väljer du det FX spåret som Send Bus på de kanaler du vill skicka från till din nya "Sendeffekt".

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

ok majken... tack så mkt.

Visst stämmer det att jag inte köpt nån 8000kronorsversion. Men det hindrar väl inte folk från att tipsa. Nu hittade jag faktiskt manualen också. Visste inte om att den var med. Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...