Jump to content
Annons

Macen har blivt knasig


browno

Recommended Posts

Hej. Efter ett par veckors inspelning var igår kväll bandets låtar äntligen färdig masterade. Jag masterade dem i logic (audio 6) och med hjälp av audio catalyst så gjorde jag dem till mp3:or och skickade till mina bandmedlemmar. När jag skickade låtarna upptäckte jag att de inte funkade, det bara susade när jag lyssnade på dem, eftersom det var sent så orkade jag inte göra om allting utan sköt upp det till idag.

När jag imorse skulle fixa låtarna så var min Mac G3:a (OS 9.1) helt störd, jag kan inte göra någonting utan att det hänger sig, eftersom att jag inte kan så mycket om mac (jag bara spelar in musik på den, sitter vid familjens pc och skriver nu) så vet jag inte vad jag ska göra.

Jag ger er lite exempel på vad som händer när jag ska göra olika saker och jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig eller hänvisa mig till ett ställe där jag kan få hjälp, jag blir grymt tacksam för alla goda råd iaf.

När jag ska bränna ner låtarna så står det följande i toast: Failed to allocate 32K of temporary hard disk cache on install disk please use the preferences menu item to select a different volume. Jag har varit i preferences och provat massa olika, inget funkar.

När jag ska bounca i logic så står det: could not find HMenu's parent in MenuKey result code= -127.

Denna "code -127" får jag upp hela tiden, tillochmed och jag försöker tömma papperskorgen.

Jag är helt galet desperat efter hjälp, det skulle kännas lite trist om alla veckors inspelning bara går åt helvete. Hoppas ni kan ge mig tips. Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jo jag tolkade det också så men jag kan inte slänga någonting i papperskorgen, jag får bara felmedelande då... Finns det något annat finurligt sätta att frigöra minne på måntro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att slänga i papperkorgen är inte detsamma som att radera.. Du flyttar bara då.. Hmm.. Nu är jag dålig på Mac iof men.. Prova med att slänga små filer och töm papperkorgen allt eftersom.. Då frigör du utrymme allt eftersom så att du kan slänga större filer.. Kan ju funka iof.. men som sagt. Mac är jag dålig på. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen, tack för att du tar dig tid att svara. Jag är också rätt dålig på mac... Jag är ganska dålig på att prata i klartext också tror jag :rolleyes: jag kan lägga i papperskorgen men inte slänga, då kommer mitt mystiska fel "-127" upp. Jag kan inte installera om datorn heller för ominstallations cdn har gått sönder, det kanske är dags att beställa ett os x...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel nr -127 är just filsystemet.

Om du markerar hårddisken och väljer "get info" (tangentkommando äpple-i)

hur mycket ledigt utrymme står det att du har?

Jag skulle börja med att prova att hålla nere alt-tangenten

medan du väljer "töm papperskorgen".

Funkar inte det,

starta om datorn med shift-tangenten nedtryckt. Då startar datorn utan att

systemtilläggen laddas in. Värt att prova.

Funkar inte det,

starta om datorn med tangenterna command-option-P-R nedtryckta allihop.

Då nollställs PRAM-minnet. Innehåller lite disk cache och sånt.

Bör kunna frigöra några stackars byte...

Som du hör har jag inget säkert svar, men lite tips i alla fall.

Let us know how it's going.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen, tack för svaret milton. Jag har 13 gig av 17 lediga på install disk. Det mesta ligger på min externa disk. Att hålla nere alt-tangenten

medan jag väljer "töm papperskorgen". Hjälpte inte, jag slapp felmedelanden men inget hände. Att starta om datorn med shift-tangenten nedtryckt hjälpte tyvärr inte heller. Ditt sista förslag har jag inte provat för jag måste erkänna att jag inte vet vilka command och option är 🙂 kan det tänkas att command är samma som enter på pc?

Fan min mac som har varit så duktig annars, låt oss be för den.

Link to comment
Dela på andra sajter

En till sak.

Gå till mappen

Systemmappen -> Programinställningar (Preferences om du har engelskt system...)

och flytta på filerna

"Systeminställningar" och "Finder-inställningar"

(System Preferences och Finder Preferences på engelska...duh! 😏 )

Lägg dom bara nånstans utanför denna mapp, typ på skrivbordet.

Och starta om igen.

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

kom på att jag hade en mp3 spelare så jag överför nu alla viktiga låtar och så med den till pcn. sen ska jag testa det nyaste förslaget, nu gör det inte så mycket om jag skulle råka förstöra någonting, så länge musiken är räddad... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen, tack för att du tar dig tid att svara. Jag är också rätt dålig på mac... Jag är ganska dålig på att prata i klartext också tror jag 😉 jag kan lägga i papperskorgen men inte slänga, då kommer mitt mystiska fel "-127" upp. Jag kan inte installera om datorn heller för ominstallations cdn har gått sönder, det kanske är dags att beställa ett os x...

Tjacka OSX! Jag köpte 10.4 "Tiger" idag och det rockar fett.

Mina erfarenheter av OS9 är allt annat än goda och jag vill minnas att jag råkade ut för samma sak som du någon gång.

Har du provat skivverktyg? Annars kan du ju låna en installationsskiva av någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog för att OS X fungerar på G3or, men det är inte särskilt kul. Minns min gamla iBook 500. Det fanns en tydligt märkbar fördröjning från att man tryckte på en rullgardinsmeny till att den vecklades ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heikki (oregistrerad)

Bygg om skrivbordet.

Håll nere "alt" och "command" och starta om. Håll nere dem tills det kommer upp en dialogruta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, inget funkar så jag ställer helt enkelt en ny fråga: Kan min dator klara av OS X? Jag har som sagt en G3a men den är rätt "upphottad" den har 640 i inbyggt minne (ram?) och hårddisken ligger på 18gig och sen har jag en extern på 20gig. Den klarar rekomendationerna vill jag minnas, men kommer det att gå felfritt?

tack iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...