Jump to content
Annons

hjälp med mickar?

Recommended Posts

niclassjobeck (oregistrerad)
Postat

jag rotade igenom min pappas lådor och hittade en del mickar, men jag har aldrig använt någon av dom, så jag tänkte höra här om någon har någon koll på hur bra dom kan tänkas vara osv.

jag fann:

en bang & olufsen BM5

en neumann km 86i

och tre schoeps cmc5-u, varav två har serienummer som följer varandra, ex. 523 och 524.

några idéer? 😄

Annons
Postat

äsch då, så dåliga kan dom inte vara. BM5:an är ju tydligen rätt ovanlig.

Postat

men jag antar att du skojjar?

Det är ju otroligt fina mikrofoner och att dom ligger o samlar damm i en byrålåda känns nästan kriminellt. Använd dom!!!

Postat

ja, jag anade ju en viss ironi i ditt tidigare inlägg. hehe.

om det är det någon som vet vilka användningsområden de olika mickarna är bra för, så skulle jag bli glad också.

Postat

Inte illa. Tre toppklass fynd av tre möjliga. Måste erkänna stor avundsjuka.

B&O BM5 är väl en stereo bandmikrofon. Akta den för drag för bandet är mycket känsligt. Använd den till exempel för stereo-inspelning i Blumlein uppställning. Brass är nog vad jag i första hand skulle prova på, men allt akustiskt borde gå (troligen inte rock-trummor dock). Bör nog aktas för fantommatning (miken använder inte det). De här har en låg utsignal så du behöver en preamp med mycket förstärkning. Jag tror att Royer har en modern "kopia" av den här miken.

http://www.beoworld.co.uk/microphones4.htm

KM86 är en vintage neumann som går på 48V fantommatning. Omkopplingsbar mellan tre olika karakteristiker så du kan använda den till en hel mängd saker. Jag tror att det är samma kapsel, fast 2 st rygg-mot-rygg, som i KM84 som ju hålls som en höjdare av många. Mängder av användningsområden.

CMC 5u är själva förstärkardelen av en mikrofonserie med moduler. Ovanpå förstärkarmodulen sätter man sedan någon av de olika kapslar som går att välja på. Colette-serien är toppklass de också. Aktustisk musik är väl huvudområdet.

http://www.schoeps.de/E-2004/overview-mod-mics.html

Fråga till exempel på följande forum, där finns en del riktigt kunniga personer (Klaus är en välkänd profil i världsklass som modifierar och renoverar mikar)

http://recforums.prosoundweb.com/index.php...310b3448fa291fc

Alltså, sammantaget, inte i första hand för närmikning av röster eller uppmikning av gitarrstärkare.

Trombonisten

Postat

jävlar, vilket fint svar. tack, trombonisten!

då är det väl bara att jag börjar testa de här godingarna snart då. trist är dock att bm5:an är isärplockad längst ned, så det är lite sladdar som måste lödas fast först. men det är ett mindre problem. jag förstår inte hur man kan sitta och trycka på sådana mickar i tio år utan att veta det själv. nu kommer de iallafall att komma till bra användning. 😠

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
jävlar, vilket fint svar. tack, trombonisten!

då är det väl bara att jag börjar testa de här godingarna snart då. trist är dock att bm5:an är isärplockad längst ned, så det är lite sladdar som måste lödas fast först. men det är ett mindre problem. jag förstår inte hur man kan sitta och trycka på sådana mickar i tio år utan att veta det själv. nu kommer de iallafall att komma till bra användning. 😠

ja, visst är det skönt med folk som kan mycket?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.