Jump to content
Annons

En ny låtidé från Melodiam Studios...


Jizzen

Recommended Posts

Ett första utkast av en ny låtidé, så allt är ganska kantigt än så länge... ?

 

Texten  just nu:

No one calls you a liar
Nobody says you done wrong
We should be straight with each other
instead of doing as now

So listen to your heart
and say what you need to say
Someone will be hurt
Yes honey, it can be the price of love

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Försöker jobba mig fram till ett bättre sound - framför allt för sången (som lär sjungas in på nytt då detta bara är den första tagningen jag gjorde). Jag har också låtit det brutna pianokompet komma fram mer i denna version. Refrängen som jag har en idé om hur den ska låta kommer att komma direkt efter dessa två verser.

The lyrics:

No one calls you a liar
Nobody says you done wrong
We should be straight with each other
instead of doing as now

So listen to your heart
and say what you need to say
Someone will be hurt
Yes honey, it can be the price of love

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

instead of doing as now     ...denna rad stämmer inte för mig ...  jag är inte så bra på engelska men den känns fel för mig.

annars : keep upp the good work !

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, HomerJSimpsson säger:

instead of doing as now     ...denna rad stämmer inte för mig ...  jag är inte så bra på engelska men den känns fel för mig.

annars : keep upp the good work !

Jag tyckte själv att den raden inte riktigt kändes rätt direkt när jag skrev den, men jag tror jag har vant mig nu och den känns inte fel längre. Så småningom kommer jag göra ett nytt sångpålägg och då lär jag se över texten igen. 

Min engelska är väl inte heller den bästa, så med tanke på det hade det underlättat att skriva på svenska egentligen. Dock känns det mycket roligare att sjunga på engelska... ? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-01-25 på 06:21, HomerJSimpsson säger:

instead of doing as now     ...denna rad stämmer inte för mig ...  jag är inte så bra på engelska men den känns fel för mig.

annars : keep upp the good work !

Nu har jag ändrat raden "instead of doing as now" till "instead of playing the game". Låten har fått titeln "The price of love" och det har tillkommit en idé till en refräng. Arrangemanget är omgjort något så att det nu blir ett mer naturligt intro. Dessutom har jag sjungit in allt igen och grejat lite med soundet på sången.

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är början på låten fram till första delen av refrängen:

/The Price Of Love\

No one calls you a liar

Nobody says you done wrong

We should be straight with each other

instead of playing the game

 

So listen to your heart

and say what you need to say

Someone will be hurt

Yes honey, it can be the price of love

 

The price of love can be hard to endure

The price of love is always hard to cure...

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag för första gången någonsin i mitt liv provat på att editera audio/sång i en låt. Melodyne var verktyget och det jag har justerat är pitch på några få ställen samt även timing. Ett högpassfilter har jag också provat att lägga till för att skära bort en del låga frekvenser i min sång.

Texten är dock än så länge samma som tidigare... ?

/The Price Of Love\

No one calls you a liar

Nobody says you done wrong

We should be straight with each other

instead of playing the game

 

So listen to your heart

and say what you need to say

Someone will be hurt

Yes honey, it can be the price of love

 

The price of love can be hard to endure

The price of love is always hard to cure...

https://soundcloud.com/melodiamstudios/the-price-of-love-in-this-version-i-have-worked-with-the-pitch-and-timing-of-the-vocals

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

YES !

En liten melodi på violin typ e-sträng skulle göra sig fint i början ... eller kanske lite munspel ...

alternativ text : the price of love takes time to cure ...

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, HomerJSimpsson säger:

YES !

En liten melodi på violin typ e-sträng skulle göra sig fint i början ... eller kanske lite munspel ...

alternativ text : the price of love takes time to cure ...

Violin i början skulle jag kunna tänka mig, och den alternativa textraden du nämnde gillar jag! ? Det enda är att det mindre antalet stavelser i den raden kanske kan ställa till det lite.

Låter min sång överlag naturlig förresten? Inte för mycket "melodyne-isk" hoppas jag?! ?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, slejnard säger:

Tycker det låter bra! Men vad skulle hända om du höjde den en tonart? Du sjunger bra  men tror du skulle få mer tryck i sången i en högre tonart. Eller så tar du det till nästa sång ?

Ok, kanske. Ett nytt sångpålägg kommer antagligen ändå göras när alla låtdelar är på plats så småningom, så då kan jag testa att höja tonarten något för att se hur det blir! ?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Under eftermiddagen har jag jobbat lite med min låt "Price of love". Låtsnutten har inte blivit längre tidsmässigt, men ett "ungefärligt" intro har jag nu i alla fall och en bas är tillagd liksom stråkar. Övergången från vers till refräng har jag också grejat med. För första gången någonsin har jag provat mig fram med "volume automation" på några ställen.

https://soundcloud.com/melodiamstudios/the-price-of-love-made-an-intro-and-added-a-bass-and-some-strings

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går framåt, men den där keyboarden låter riktig plast,  enligt mig alltså,  ersätt den gärna med 'finare' frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, HomerJSimpsson säger:

Det går framåt, men den där keyboarden låter riktig plast,  enligt mig alltså,  ersätt den gärna med 'finare' frekvenser.

Tänker du på något speciellt ljud eller menar du att det låter "plast" överlag om ljuden i arrangemanget?  Det är ju inte det mest moderna ljudpaketet jag använder i och för sig. Första versionen av Sonik Synth är det. Stråkarna kommer i och för sig från Cakewalks interna ljudbank. För mig personligen är inte exakta ljud det viktiga (för det kan de flesta leta fram eller köpa sig), utan jag försöker nog mest ha fokus på att försöka skriva välfungerande verser, refränger och melodier bara. Det är där inom det området jag hoppas att jag ska utvecklas mycket mer med tiden (genom regelbundet låtskrivande). Dock finns det en grej rent ljudtekniskt som jag verkligen vill få kontroll över..och det är sångljudet. Sedan är det roligare om det inte låter plastigt om ens musik - om nu inte det är tanken förstås.... 🙂

Tack för input!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller förgrunds keyboarden i början jag hänger mig på ... typ samma ljud som min yahmaha leksakskeyboard från 90talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...