Jump to content
Annons

Behringer B-Control BCA2000


jesp

Recommended Posts

Har precis köpt en laptop och ska till att köpa ett externt ljudkort, då stötte jag på en sån här:

BCA2000_medium.jpg

Det finns allt man önskar sig: Teleanslutning naturligtvis, 48v fantommatning, midi in o ut mm, ansluts till datorn med USB

2495:-

Nån som har några erfarenheter av dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
JanneL (oregistrerad)
Har precis köpt en laptop och ska till att köpa ett externt ljudkort, då stötte jag på en sån här:

BCA2000_medium.jpg

Det finns allt man önskar sig: Teleanslutning naturligtvis, 48v fantommatning, midi in o ut mm, ansluts till datorn med USB

2495:-

Nån som har några erfarenheter av dom?

Hej, jag har haft min BCA2000 i ca två månader. Det finns några saker som är viktiga. Ta hem den senaste drivern på Behringers hemsida, det är en beta tills vidare men det kommer en ny driver snart. www.behringer.com

Kör Cubase och wavelab, det funkar inte med ett billigare program. Använd winamp för uppspelning av mp3. Kör alltsammans på en ren win xp installation, ha inte internetuppkoppling och stäng av alla automatiska funktioner i xp så funkar den riktigt bra.

Lycka till!

hälsning

Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör alltsammans på en ren win xp installation, ha inte internetuppkoppling och stäng av alla automatiska funktioner i xp så funkar den riktigt bra.

ÖH?

det låter som en riktigt kackig pryl.

Link to comment
Dela på andra sajter

JanneL (oregistrerad)
Kör alltsammans på en ren win xp installation, ha inte internetuppkoppling och stäng av alla automatiska funktioner i xp så funkar den riktigt bra.

ÖH?

det låter som en riktigt kackig pryl.

ljudet är helt suveränt och funktionerna gör att man känner igen sig från den analoga mixern, dessutom har den en mängd möjligheter med alla in och utgångar, men jag håller med om att den kan ställa till ordentligt med problem om man är van vid "plug and play". Den ger en hel del kunskap om olika inställningar i inspelningsprogrammen osv innan allting fungerar som det ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Cubase och wavelab, det funkar inte med ett billigare program. Använd winamp för uppspelning av mp3.

Heh... Låter lite väl tillyxat tycker jag...

Den funkar alltså bra med ASIO (=Cubase o WaveLab) och WDM/MME (=WinAmp), men inte till nåt annat...? Varför inte Sonar (ASIO/WDM) eller Reason (ASIO, väl?) eller Fruityloops (ASIO)...?

Kolla helt enkelt vilka drivrutiner den stöder, och vilka drivrutiner ditt program kräver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om det finns någon större variant av denna?

Eller en stööre midikontroller överlag som är ok?

DDX3216...? 😉

Denna kanske kan vara kul också - men jag vet inte hur bra/dålig den är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Av det jag hör här så låter den ju inget vidare.....jag är van med m-audios prylar som det verkligen bara är att plugga in och köra... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

JanneL (oregistrerad)
Kör Cubase och wavelab, det funkar inte med ett billigare program. Använd winamp för uppspelning av mp3.

Heh... Låter lite väl tillyxat tycker jag...

Den funkar alltså bra med ASIO (=Cubase o WaveLab) och WDM/MME (=WinAmp), men inte till nåt annat...? Varför inte Sonar (ASIO/WDM) eller Reason (ASIO, väl?) eller Fruityloops (ASIO)...?

Kolla helt enkelt vilka drivrutiner den stöder, och vilka drivrutiner ditt program kräver.

Du har förstås alldeles rätt i att den bör fungera med andra program som jobbar med dom rätta drivrutinerna och övriga förutsättningarna som krävs, men jag har inga egna erfarenheter av något annat än cubase, wavelab och winamp, det borde jag ha skrivit. Jag har fått bra hjälp här http://left.atspace.com/bca.html och även av Behringers support, dom svarar på mail inom 24 timmar vilket jag tycker är rimligt. Jag kan rekommendera den trots att den är rätt komplicerad att få att fungera, alla möjligheter den har och ett bra pris kompenserar det hela tycker jag.

hälsn

Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om det finns någon större variant av denna?

Eller en stööre midikontroller överlag som är ok?

DDX3216...? 😄

Denna kanske kan vara kul också - men jag vet inte hur bra/dålig den är...

Riktigt läcker design!! Fast den blir säkert inte billig här, 1849$... Det är väl ungefär vad någon av Mackie's kontrollers kostar?

Behringer har ju annars tre stycken rena midi-kontrollers, där i a f två av dom fick riktigt bra kritik i Studio: http://www.behringer.com/02_products/compu...ex.cfm?lang=ENG

Det enda som saknas är väl ett sådant där jog-wheel, men jag har för mig att jag frågade om det någon gång (här på forumet) och fick till svar att det fanns "lösa" sådana från dryga tusenlappen och uppåt. Då har man ju en hyfsat komplett kontrollyta för ca 3-3500 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Denna kanske kan vara kul också - men jag vet inte hur bra/dålig den är...

Vi hade sådana på högskolan där jag läste för några år sedan, använde dem knappt eftersom de strulade en del med DP och Pro Tools som vi använde mest...

Kör Digidesign command|8 i min egen studio nu och den fungerar kanonbra....saknar jog-wheel dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Har nyligen köpt en BCA2000 men får den inte att funka. När jag kör in min ADAT optiskt indikerar BCA2000 insignal på alla åtta spår men jag får inget hörbart ljud i lyssningen. Får heller inte någon som helst audioindikering i Cubase.

Kan det vara fel på D/A omvandlaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt läcker design!! Fast den blir säkert inte billig här, 1849$... Det är väl ungefär vad någon av Mackie's kontrollers kostar?

Behringer har ju annars tre stycken rena midi-kontrollers, där i a f två av dom fick riktigt bra kritik i Studio: http://www.behringer.com/02_products/compu...ex.cfm?lang=ENG

Mackie Universal Control ligger på 9400kr hos Thomann. Helt klart mer prisvärd än SAC2.2 som har legat på samma prisnivå sen den introducerades.

Behringercontrollerna är väldigt prisvärda. Det jag inte gillar är att det inte finns någon display på dem. Hade de gjort en med display för runt 4000kr och den funkat bra med MCU-emulation så hade jag inte tvekat.

Link to comment
Dela på andra sajter

- free “virtual display”, which simulates Mackie®/Logic®-display on the screen of your Windows® computer

- only for Windows® computers (98SE or higher)

- only for usage with a BCF2000 and firmware v1.06 (or higher)

funkar för mej!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...