Jump to content
Annons

Nybörjare, Lite hjälp med riktguidning.


Richi

Recommended Posts

Hej . Började pilla lite med musik för några veckor sedan och fastnade direkt, Hade lite smått erfarenhet med FL studio när jag var yngre så blev automatiskt att jag starta med det.

Dock känner jag efter lite efterforskning att Ableton Live 10 standard nog skulle passar mig bättre. För tillfället sitter jag endast och med tangentbord och mus. men kände att det ej var tillräckligt och lärningskurvan blir alldeles för långsam, så har beställt Komplete S49 mk2, just för dess kontent mm.. tror jag kan bli en bra start att lära sig. varför jag valde detta mest och inte ett mycket billigare var att när det blir för simpelt med "finesser och ljud" så blir det lätt tröttsamt ^^ och man nöjjer sig inte ändå. Så ju mer kontent mm ju mer triggad blir jag att fortsätta.

Försöker läsa på mig så mycket som möjligt om musik teori mm..  Kanske någon som vet någon bra bok/pdf/film som går på svenska om detta ?, 
Vilken riktlinje bör jag ta för att lära sig så mycket som möjligt ? vilka nyckelord bör jag använda och söka på ?,
min plan först och främst är att lära mig mitt piano utan o in med bastoner och gå vidare därifrån, kunna grundläggande pianospelning tror jag kommer hjälpa mycket.

Musiken jag är intresserad att inrikta mig på är liknande dessa låtar. "inget sångskrivande"
Avicii - Ten more days
Avicii - True believer
 

Redigerat av Richi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror inte riktigt jag förstår vad du frågar om? 

Att lära sig ett instrument gör man genom att öva, öva och öva (och kanske ta nån lektion om man känner för det). Finns inte ett videoklipp i världen som kan ersätta övning... 

Låter som du har vad du behöver så det är bara att sätta igång. 🙂 

Köp inte fler prylar än du behöver om du precis börjat. Lägg istället energin på att spela och skapa! Det är då i alla fall min åsikt. 

Om jag missförstått din fråga så utveckla gärna så kanske du kan få hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske var lite otydlig :), Nej nu har jag vad jag behöver, med sökorden mena ja tx vad heter det med "tomma" sångröster och vart man kan få tag/köpa dessa 🙂 som låter bra och seriöst, så man även kan träna på att lägga upp en åt

Link to comment
Dela på andra sajter

8bit det var precis vad jag letade efter tackar :), du får gärna skicka mig ett smakprov på ditt.

estinex, hooktheory verkar vara rätt nice skall absolut testa detta 🙂 tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...