Jump to content
Annons

Digital utgivning


Carlzone

Recommended Posts

Hej allesammans. 

Jag Àr fullstÀndigt novis i branschen. 

Har dock precis avslutat en inspelning med egna lÄtar som ska tryckas en mindre upplaga utav. Vidare Àmnar jag lÀgga upp musiken digitalt, dÄ det ju Àr det som gÀller i dag. För mig kÀnns det dock mÀrkligt att betala 25 procent pÄ intÀkterna till det bolag som eventuellt ska hjÀlpa mig lÀgga upp musiken. Det kÀnns rimligare att betala dem en avgift för det i stÀllet, dÄ ju de inte har nÄgon som helst del annars i verken. Vad tÀnker ni andra kring detta och vilka alternativ finns i dag. 

Mvh Carl one... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej Carl och vÀlkommen till Studio forum.

Jag vet inte riktigt vilket "bolag" du syftar pÄ som tar 25% - Men om det Àr distribution (aggregator) du pratar om som exempelvis Record Union, eller CD Baby , sÄ har olika tjÀnster olika betalningsplan. 

Du kan börja med att spana in: Amuse, Bandcamp, CDBaby, Ditto Music, Musicbase, Record Union, Spinnup, Spotmeup och TuneCore - LÀs pÄ vad varje tjÀnst erbjuder och vÀlj den som passar dig.

Lycka till.

Mvh Jon

 

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

4 timmar sedan, Yllet sÀger:

Hej Carl och vÀlkommen till Studio forum.

Jag vet inte riktigt vilket "bolag" du syftar pÄ som tar 25% - Men om det Àr distribution (aggregator) du pratar om som exempelvis Record Union, eller CD Baby , sÄ har olika tjÀnster olika betalningsplan. 

Du kan börja med att spana in: Amuse, Bandcamp, CDBaby, Ditto Music, Musicbase, Record Union, Spinnup, Spotmeup och TuneCore - LÀs pÄ vad varje tjÀnst erbjuder och vÀlj den som passar dig.

Lycka till.

Mvh Jon

 

Tack sĂ„ mycket för informationen Jon.... 🙂 Japp det var precis det jag menade...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Stort tack för svaret. 

FĂ„r vĂ€l kolla lite pĂ„ de olika aggregatorerna du namnger, och vilka erbjudanden som finns. Jag har bestĂ€llt en liten upplaga skivor genom Skivtryck.se och genom dem kan man Ă€ven fĂ„ hjĂ€lp att nĂ„ ut pĂ„ digitala medier. Deras kallas visst DiscRepublic. NĂ„gon med erfarenhet av dem? Annars fĂ„r jag bara Ă„terigen tacka för alla fina alternativa förslag. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 Ă„r senare...

Jo Amuse Àr vÀldigt gratis, men fanraizd kostar inte mycket, o framförallt har grejer som fÄ andra har, tex sÀlja/ge bort andelar av en lÄt till andra anvÀndare pÄ tjÀnsten, som dÄ fÄr sina % av royalties, olika streams tÀvlingar mm

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men varför inte bara ge ut den sjÀlv det kostar inte mera Àn avgiften för internet. Youtube Àr till exempel helt gratis och har vÀl vÀrldens högsta andel av visningar av alla. 

Är det bra grejor sĂ„ sĂ€ljer den ju sig sjĂ€lv Ă€r det kasst sĂ„ spelar det ingen roll vem man anlitar att prata för varan.

Det finns mÄnga exempel pÄ youtube (inte bara inom musik) som tex bald and bankrupt som tycks klara sig vÀldigt bra utan ett TV bolag eller liknande i ryggen. 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...