Jump to content
Annons

Digital utgivning


Carlzone

Recommended Posts

Hej allesammans. 

Jag är fullständigt novis i branschen. 

Har dock precis avslutat en inspelning med egna låtar som ska tryckas en mindre upplaga utav. Vidare ämnar jag lägga upp musiken digitalt, då det ju är det som gäller i dag. För mig känns det dock märkligt att betala 25 procent på intäkterna till det bolag som eventuellt ska hjälpa mig lägga upp musiken. Det känns rimligare att betala dem en avgift för det i stället, då ju de inte har någon som helst del annars i verken. Vad tänker ni andra kring detta och vilka alternativ finns i dag. 

Mvh Carl one... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Carl och välkommen till Studio forum.

Jag vet inte riktigt vilket "bolag" du syftar på som tar 25% - Men om det är distribution (aggregator) du pratar om som exempelvis Record Union, eller CD Baby , så har olika tjänster olika betalningsplan. 

Du kan börja med att spana in: Amuse, Bandcamp, CDBaby, Ditto Music, Musicbase, Record Union, Spinnup, Spotmeup och TuneCore - Läs på vad varje tjänst erbjuder och välj den som passar dig.

Lycka till.

Mvh Jon

 

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Yllet säger:

Hej Carl och välkommen till Studio forum.

Jag vet inte riktigt vilket "bolag" du syftar på som tar 25% - Men om det är distribution (aggregator) du pratar om som exempelvis Record Union, eller CD Baby , så har olika tjänster olika betalningsplan. 

Du kan börja med att spana in: Amuse, Bandcamp, CDBaby, Ditto Music, Musicbase, Record Union, Spinnup, Spotmeup och TuneCore - Läs på vad varje tjänst erbjuder och välj den som passar dig.

Lycka till.

Mvh Jon

 

Tack så mycket för informationen Jon.... 🙂 Japp det var precis det jag menade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för svaret. 

Får väl kolla lite på de olika aggregatorerna du namnger, och vilka erbjudanden som finns. Jag har beställt en liten upplaga skivor genom Skivtryck.se och genom dem kan man även få hjälp att nå ut på digitala medier. Deras kallas visst DiscRepublic. Någon med erfarenhet av dem? Annars får jag bara återigen tacka för alla fina alternativa förslag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Men varför inte bara ge ut den själv det kostar inte mera än avgiften för internet. Youtube är till exempel helt gratis och har väl världens högsta andel av visningar av alla. 

Är det bra grejor så säljer den ju sig själv är det kasst så spelar det ingen roll vem man anlitar att prata för varan.

Det finns många exempel på youtube (inte bara inom musik) som tex bald and bankrupt som tycks klara sig väldigt bra utan ett TV bolag eller liknande i ryggen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...