Jump to content
Annons

Progressive House låt...Åsikter? Tack.


-Johan-

Recommended Posts

Tja. La upp en låt för att få lite åsikter på en annan sida som är specificerad för den här typen av musik. Men är ganska dött där och blev inte många som varken lyssnade eller gav kritik, så provar även här.

Förstår att den är lite speciell och "svår", men men, jag mottager gärna allehanda åsikter. Vill du bara berätta att du vill kräkas av den så kanske det är bättre än fullkomlig tystnad...? Vad vet jag 😉

Vore faktiskt lite kul att höra vad äldre generation tycker om den, om det är som terror för öronen eller nått 🙂

https://soundcloud.com/fuxzz/a-progressive-tale

 

Redigerat av -Johan-
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta är ju inte riktigt vad jag normalt lyssnar på, men bad min kära make lyssna eftersom han konsumerar mycket house (yes, i vårt hem spelar jag klassisk musik på flygel och han house i högtalarna. Så kan det bli). Han gillade det! Tyckte det var bra producerat och att det upplevdes dynamiskt. Var något han kunde tänka sig lägga till på spellistan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Johan!

Skön låt! Jag är räknas nog som ”äldre”, lyssnar en del på house, men inte riktigt den här inriktningen. Några spontana tankar, rätt eller helt fel:

- För mig kretsar låten kring bas-riffet. Riffet är bra, jag gillar det!

- Det hade varit skönt med lite med luft här och där genom att riffet kunde flytta upp på andra instrument. Då kan låten ändra karaktär i olika delar utan att man behöver lämna grundgroovet. Nu känns det kanske lite som att det ”mal på” även för att vara progressive house. 😉

- I min lyssning saknar jag lite backbeat. Trummorna (loopen?) ligger i mitten av stereobilden och backbeatet känns ganska defensivt. Jag hade kanske testat att lägga ett brett handclap (bred stereo alltså) som backbeat för att trumbeatet skulle ta sig igenom den täta ljudbilden.

Men skön låt, som sagt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2017-12-23 på 21:52, Emelie Gabriella säger:

Detta är ju inte riktigt vad jag normalt lyssnar på, men bad min kära make lyssna eftersom han konsumerar mycket house (yes, i vårt hem spelar jag klassisk musik på flygel och han house i högtalarna. Så kan det bli). Han gillade det! Tyckte det var bra producerat och att det upplevdes dynamiskt. Var något han kunde tänka sig lägga till på spellistan.

Variation förnöjer =) , inte illa att ha levande klassisk musik i hemmet!

Tack för att du frågade gubben, uppskattat! Har fått feedback från lite olika håll nu och börjar få en uppfattning om vad folk tycker.

Hälsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat

Hej Johan!

Skön låt! Jag är räknas nog som ”äldre”, lyssnar en del på house, men inte riktigt den här inriktningen. Några spontana tankar, rätt eller helt fel:

- För mig kretsar låten kring bas-riffet. Riffet är bra, jag gillar det!

- Det hade varit skönt med lite med luft här och där genom att riffet kunde flytta upp på andra instrument. Då kan låten ändra karaktär i olika delar utan att man behöver lämna grundgroovet. Nu känns det kanske lite som att det ”mal på” även för att vara progressive house. 😉

- I min lyssning saknar jag lite backbeat. Trummorna (loopen?) ligger i mitten av stereobilden och backbeatet känns ganska defensivt. Jag hade kanske testat att lägga ett brett handclap (bred stereo alltså) som backbeat för att trumbeatet skulle ta sig igenom den täta ljudbilden.

Men skön låt, som sagt! 🙂

 

Tja tja!

Bra att du gillar basen, den är ju väldigt simpel på ett sätt, även om jag haft stora problem att få den och kicken att hamna rätt i ljudbilden, men verkar som att de flesta tycker att den hamnat någotsånär rätt nu.

Egentligen så kretsar inte låten så mycket runt basen i sig, utan jag vill mest ha den på det sättet du säger, att den liksom bara möljer på och inte stjäl så mycket uppmärksamhet från det andra. Den här stilen är ju som sagt lite speciell, och meningen har varit att skapa något ganska hypnotiskt/drömmande. Vissa gillar det, de flesta tycker nog att det blir lite väl repetitivt. Men det är som det är det, man kan inte göra musik för alla.

Angående trummorna har du nog rätt i att det skulle varit bra med någonting mer på den fronten. Blir möjligtvis lite tunt. Tar med mig det till nästa låt, är så jävla trött på den här nu så tror inte att jag skulle kunna göra den bättre...

Tack för dina åsikter! Värdefullt.

Redigerat av -Johan-
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...