Jump to content
Annons

Köpa begagnad Mac Pro 6.1 (cylindern). Bra/dålig idé år 2017?


Karax

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på att köpa en begagnad Mac Pro 6.1 (cylindern) med 12-core CPU och 64 gb RAM, som främst ska användas för musikproduktion i Logic Pro X. Vad finns det som talar emot att göra det här köpet år 2017?

Jag var först lite inne på en gammal 5.1 Mac Pro, men insåg att Apple ju antagligen inte kommer stöjda den så värst många år till (kanske 2-3 år), med uppdatering av OS etc, så det känns inte som en jättebra idé. Finns det några liknande skäl til undivka köp av 6.1 i nuläget?

Jag har ett RME fireface 400 ljudkort och eftersom 6.1-an inte har firewire port (?), så tänkte jag att detta var ett problem. Men vad jag förstår ska det funka bra med thunderbolt-firewireadaptern som Apple säljer. Någon som har erfarenheter av detta?

Jag är medveten om Imac Pro som kommer i december och den känns ju onekligen intressant. Dock gissar jag att motsvarande konfiguration som jag angett ovan kommer ligga på väsentligt mer pengar än en begagnad 6.1.

Det ska nämnas med att jag inte tillhör de som ogillar cylinderversionen av Mac Pro. Jag kommer inte vilja uppgradera datorn framöver internt och det gör mig inget att ha utrustning kopplad externt.

Eftersom jag kör Logic så är det inte heller aktuellt med byte till PC, så diskussionen PC vs Mac är rätt överflödig här.

Mvh
Joakim

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det hänger ju lite på vad du får betala för den? Kom ihåg att den kom slutet av 2013 och var då vansinnigt dyr. Sen för mer nåt halvår sen så gick Apple ut med att sänka priset på den och i framtiden skrota den för att ge plats åt en helt ny Mac Pro som kommer tidigast sent 2019 eller början av 2020. Under tiden så kommer Apple slappa sin fetaste burk någonsin, iMac Pro till jul med ett utgångspris på 75 papp-ish för grundmodellen...

Tänk då på vad det sitter för hårdvara i den 6.1 som du är intresserad av. Den är alltså snart 4 år gammal, och begagnad.

Det sitter 6 st Thunderbolt 2 i burken och det bara att koppla in upp till 36 st enheter till burken. Eller varför inte 3 stycken 5K skärmar i full upplösning?

Som musikdator så är det ju ett monster. Till 3D och film kanske den är idag lite svag konkurrensmässigt.
Men som musikdator? Ja kör du med extern SSD/Flash-disk till Audio och samplingar så kommer du att kunna maxa Logics 255 stereospår.

Jag kör på en 5.1 med dubbla xeon 6-core (12-core) från 2010 och ännu så kan jag mosa på 240 audiospår och över 430 pluggar och skiten ligger o gäspar på 50%
Den kommer jag förmodligen behålla många år till. Det hänger lite på hur länge Apple och Logic har support för burken...


Fördelar:
Monstermaskin
Thunderbolt
Flashdisk
Tyst
5K-skärmar

Nackdelar:
Priset?
"Gammal" dator, framtida OS? Service?
Hur länge finns det support på den?

Så..
För mig så hänger det på priset och vad du är beredd på att betala.
Se bara till att du får med alla grejerna och helst i originalkartong.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

2020? Förhoppningsvis redan 2018. Men ingen vet vad det kommer att vara för något. Tvivlar starkt på att apple klarar av att komma tillbaka som datorleverantör, de är helt enkelt för insnöade i iphone konceptet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger ju lite på vad du får betala för den? Kom ihåg att den kom slutet av 2013 och var då vansinnigt dyr. Sen för mer nåt halvår sen så gick Apple ut med att sänka priset på den och i framtiden skrota den för att ge plats åt en helt ny Mac Pro som kommer tidigast sent 2019 eller början av 2020. Under tiden så kommer Apple slappa sin fetaste burk någonsin, iMac Pro till jul med ett utgångspris på 75 papp-ish för grundmodellen...

Tänk då på vad det sitter för hårdvara i den 6.1 som du är intresserad av. Den är alltså snart 4 år gammal, och begagnad.

Det sitter 6 st Thunderbolt 2 i burken och det bara att koppla in upp till 36 st enheter till burken. Eller varför inte 3 stycken 5K skärmar i full upplösning?

Som musikdator så är det ju ett monster. Till 3D och film kanske den är idag lite svag konkurrensmässigt.

Men som musikdator? Ja kör du med extern SSD/Flash-disk till Audio och samplingar så kommer du att kunna maxa Logics 255 stereospår.

Jag kör på en 5.1 med dubbla xeon 6-core (12-core) från 2010 och ännu så kan jag mosa på 240 audiospår och över 430 pluggar och skiten ligger o gäspar på 50%

Den kommer jag förmodligen behålla många år till. Det hänger lite på hur länge Apple och Logic har support för burken...

Fördelar:

Monstermaskin

Thunderbolt

Flashdisk

Tyst

5K-skärmar

Nackdelar:

Priset?

"Gammal" dator, framtida OS? Service?

Hur länge finns det support på den?

Så..

För mig så hänger det på priset och vad du är beredd på att betala.

Se bara till att du får med alla grejerna och helst i originalkartong.

Tack för svaret!

Jo, jag misstänkte också att nya Imac kommer ligga där någonstans över 75k kr. Jag kommer nog ha möjlighet att köpa Mac Pro-n för cirka hälften av det. Som du säger, så borde prestandan räcka gott och väl för musikproduktion ett antal år framåt.

Om jag förstått saken rätt så stödjer Apple sina datorer i ca 7 år med OS-uppdateringar efter att de slutar sälja dem. Vet du om detta stämmer? Isf är man ju safe gällande den biten om man köper 6.1 nu.

Jag sysslar även med 3D/video, men till det kör jag PC. Dock kommer jag troligtvis använda Mac-en som en extra render node m.h.a. Bootcamp.

/Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...