Jump to content
Annons

Bygga dator?


damien thorne

Recommended Posts

Hej.

Jag planerar att bygga en dator. Jag kommer enbart att anvÀnda den till att se film (netflix/viaplay kopplat till tv) och till en amatörmusikstudio. Jag vill att den ska klara 20 audiokanaler samtidigt (elgitarrer) med sÄ lite latency som möjligt utan att strula, samt 10 midikanaler. Jag har redan ett externt ljudkort samt ett grafikkort geforce gt730 med inbyggd flÀkt.

Jag har slÀngt ihop ett paket, men min bror sÀger att det Àr lite vÀl extremt, att det Àr för dom mest krÀvande spelen.

Min frÄga Àr vad jag kan byta ut för att fÄ billigare, men ÀndÄ klara mina krav?

Samt om det Àr nÄt mer jag mÄste lÀgga till? LÀste att amd rekommenderas till musikstudios, men passar mitt grafikkort till det?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10703400/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Man brukade sÀga att man ska köra Intel i studiodatorer. Men nu Àr det Är 2017, och det Àr fullt möjligt att AMD fungerar lika bra.

250 GB lagring kÀnns lite snÄlt.

Ska du inte spela spel kan du kanske hoppa över grafikkortet och i stÀllet köra pÄ det inbyggda? Kolla specifikationen!

Utan extra grafikkort  blir det mindre vÀrme och mindre effekt, dvs tystare och du kan gÄ ner i effekt i powersupplyet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har ett grafikkort sen tidigare.

Är detta nĂ€taggregatet bĂ€ttre?

https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#specs

Ja det Àr mycket bÀttre och förmodligen stabilare. De som Àr mÀrkta "Gold" Àr de du ska satsa pÄ om du Àr seriös med ditt byggande.

Mvh Jon

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja det ser bra ut. Dock undrar jag om du inte ska ha ett grafikkort? Sedan hade jag personligen satsat pÄ ett bÀttre nÀtaggregat. LÀs recensioner.

Mvh Jon

Nu har jag ingen koll pÄ AMD-processorn och moderkortet som finns i "varukorgen". Men har inte de flesta HDMI-anslutning som duger gott till bÄde studiobruk och tv-tittande?

Min fem Är gamla dator har inga problem med HD-videos pÄ youtube etc, utan separat grafikkort.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Japp, moderkortet har hdmi.

Jag ska prova utan grafikkort till att börja med, sen fÄr jag sÀtta in ett om det behövs.

Tack för svar 🙂

Japp, moderkortet har hdmi.

Jag ska prova utan grafikkort till att börja med, sen fÄr jag sÀtta in ett om det behövs.

Tack för svar 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...