Salbo Postat 30 augusti 2017 Postat 30 augusti 2017 Tjena! Jag planerar att skaffa ett kit till kĂ€llaren dĂ€r jag spelar in lite provisoriskt. Letar beg set för runt 3000kr. Yamaha dtxplorer verkar ligga i den klassen och gĂ„r att köra med ez-drummer. Det jag klurar pĂ„ Ă€r om trumseten Ă€r som datorer. En 5 Ă„r gammal 15000kr dator Ă€r tusen gĂ„nger sĂ€mre Ă€n en ny för 3000kr. Ăr det bĂ€ttre att köpa ett nytt kit för 3500 Ă€n ett beg typ dtxplorer för 3000? Tar gĂ€rna emot tips och idĂ©er. TĂ€nkte nog mest mangla garagerock och inte sĂ„ mycket finlir. (Ă€r ingen trummis) Hare gött! /Olle
oioioi Postat 31 augusti 2017 Postat 31 augusti 2017 Köp begagnat! (Digitaltrummor utvecklas inte lika fort som datorer.) Dessutom Àr det rÀtt mÄnga som köper trummor men kommer fram till att de inte hinner/orkar/vill fortsÀtta, och dÀrmed sÀljer vidare prylarna - ofta till ett betydligt lÀgre pris.
JohnRick Postat 31 augusti 2017 Postat 31 augusti 2017 On 2017-08-31 at 12:11 sa oioioi: Dessutom Ă€r det rĂ€tt mĂ„nga som köper trummor men kommer fram till att de inte hinner/orkar/vill fortsĂ€tta, och dĂ€rmed sĂ€ljer vidare prylarna - ofta till ett betydligt lĂ€gre pris. Hear, hear. Hur mĂ„nga ggr har man inte sett annonser om folk som köpt sig ett Roland TD-20 eller TD-30 men nu sĂ€ljer det tvĂ„ mĂ„nader senare för att de "tappat intresset". Som om jag skulle köpa mig en strandvilla men sedan "tappa intresset för att bo". OT: Ska TS Ă€ndĂ„ köpa begagnat i den prisklassen funkar ju DTXplorer. Dock enbart en (1) zon pĂ„ hihaten vilket Ă€r en dealbreaker för mĂ„nga - inklusive mig sjĂ€lv. Hittar du ett DTXpress hade jag satsat pĂ„ det i stĂ€llet. Det kom strax efter, eller samtidigt som, DTXplorer. I övrigt bör du mest betĂ€nka typen av yta för fysisk Ă„terkoppling (mesh heads, TCS eller gummi). Det lĂ€r bli gummi för 3K. KĂ€nsligheten kommer hĂ€rnĂ€st. Jag gillar ju Yamaha's TCS alla dagar i veckan, men annars Ă€r nĂ€tskinn standard. Antal zoner pĂ„ befintliga pads Ă€r ocksĂ„ vĂ€rt eftertanke. Dual/triple. GĂ€ller framför allt ride och virvel. Hihaten Ă€r annars det som det mesta brukar stĂ„ och falla med. Ăven antalet ingĂ„ngar Ă€r intressant om du vill lĂ€gga till pads i senare skede.
Salbo Postat 31 augusti 2017 TrÄdstartare Postat 31 augusti 2017 Tack för bra svar! KÀnsligheten, Àr det hur löst man kan slÄ men ÀndÄ fÄ ljud? Vad Àr bÀst dtxplorer eller dtx430 dtx500? Har sett nÄgra pÄ blocket. Har googlat och letat priser men greppar det inte riktigt. Dyrast nytt borde vara bÀst tÀnker jag som har dÄlig koll.
Salbo Postat 2 september 2017 TrÄdstartare Postat 2 september 2017 Vad behöver jag för sladd för att kunna fÄ trumsetet att jobba ihop med ljudkortet och ez-drummer? NÄgon midivariant antar jag. Vart köper man det billigt?
oioioi Postat 3 september 2017 Postat 3 september 2017 Klassisk midi-kabel hittar du pÄ lokala musikaffÀren, kostar nÄgon hundring. Detta krÀver dock att bÄde trumsetet och ljudkortet har midi-kontakter. Alternativt fÄr du nog köra USB-kabel. Jag vet inte om det Àr lika bra, sÄ anvÀnd midi-kabel om det gÄr. Köp lÀngre sladd Àn vad du tror du kommer behöva!
Salbo Postat 3 september 2017 TrĂ„dstartare Postat 3 september 2017 BĂ„da har midi in och utgĂ„ngar. Ăr det alltsĂ„ bara denna billiga sladd som behövs!!? Det vore ju guld. DĂ„ köper jag 6m Ă„ borrar hĂ„l i vĂ€ggen pĂ„ min mancave ut i tvĂ€ttstugan dĂ€r trummorna stĂ„r. Borde gĂ„ att sĂ€tta en extern dataskĂ€rm dĂ€r sĂ„ jag kan styra protools frĂ„n tvĂ€ttstugan med! Fan vad jag Ă€lskar att ha flyttat till hus dĂ€r man fĂ„r göra vad man vill!! đ
oioioi Postat 4 september 2017 Postat 4 september 2017 On 2017-09-03 at 21:13 sa Salbo: BĂ„da har midi in och utgĂ„ngar. Ăr det alltsĂ„ bara denna billiga sladd som behövs!!? Det vore ju guld. DĂ„ köper jag 6m Ă„ borrar hĂ„l i vĂ€ggen pĂ„ min mancave ut i tvĂ€ttstugan dĂ€r trummorna stĂ„r. Borde gĂ„ att sĂ€tta en extern dataskĂ€rm dĂ€r sĂ„ jag kan styra protools frĂ„n tvĂ€ttstugan med! Fan vad jag Ă€lskar att ha flyttat till hus dĂ€r man fĂ„r göra vad man vill!! đ Helt klart rĂ€tt prioriterat! Ut med tvĂ€ttmaskinen, in med trummor.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.