Jump to content
Annons

Lära sig piano från grunden (musikteori, notläsning etc) tips på svensk bok


Recommended Posts

Hej alla!

Det blev en lång topic, men som den skvallrar om vill jag börja spela piano. Jag har till en början tänkt att köpa ett midikeyboard med 49 tangenter för att se vart det bär av så att säga.

Jag vill lära mig allt från grunden, så jag önskar således tips på böcker (på svenska) som lär ut musikteori, pianoteori(?), Notläsning etc på en grundläggande nivå.

Tack för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Har varit / är i samma situation som dig, fast kan spela en hel del - dock ej på 'korrekt' sätt.

Det finns en enorm mängd böcker, kurser och interaktiva lösningar att tillgå av olika kvalitet och typ... viktigast av allt är att inte gå fällan att prova för många utan bestämma sig för en och köra den från A till Ö.

En motfråga.. är det någon särskild typ av musik du vill spela på piano?

Mitt konkretaste samling tips är:

- köp 'Rami bar niv - The art of Piano fingering' - amazon har den och den är extremt värdefull vad gäller att få en att spela 'rätt' / hitta sitt optimala sätt att spela på.

- välj en 'kurs' i bokform... exempelvis 'Blake Neely - Piano for Dummies (även den finns på amazon) eller någon annan motsvarande bok och kör den från början till slut! fundera inte för mycket på ifall just den kursen är rätt.. man kan alltid köra en till vad det lider..

- ta en notbok eller två.. psalmböcker är bra, barnvisor eller vad som - gärna inom den genre du själv gillar och lär dig spela låtar därifrån.. det gör ju inget om det går trögt och osammanhängande i början.. återvänd när du blivit bättre och kör samma låtar igen..

- ha tålamod, var konsekvent och öva ofta.. bestäm dig exempelvis för att köra minst 15 minuter per dag.

- voila 🙂

Hoppas något av detta hjälper dig till ditt mål!

MVH.

Kristofer

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Har varit / är i samma situation som dig, fast kan spela en hel del - dock ej på 'korrekt' sätt.

Det finns en enorm mängd böcker, kurser och interaktiva lösningar att tillgå av olika kvalitet och typ... viktigast av allt är att inte gå fällan att prova för många utan bestämma sig för en och köra den från A till Ö.

En motfråga.. är det någon särskild typ av musik du vill spela på piano?

Mitt konkretaste samling tips är:

- köp 'Rami bar niv - The art of Piano fingering' - amazon har den och den är extremt värdefull vad gäller att få en att spela 'rätt' / hitta sitt optimala sätt att spela på.

- välj en 'kurs' i bokform... exempelvis 'Blake Neely - Piano for Dummies (även den finns på amazon) eller någon annan motsvarande bok och kör den från början till slut! fundera inte för mycket på ifall just den kursen är rätt.. man kan alltid köra en till vad det lider..

- ta en notbok eller två.. psalmböcker är bra, barnvisor eller vad som - gärna inom den genre du själv gillar och lär dig spela låtar därifrån.. det gör ju inget om det går trögt och osammanhängande i början.. återvänd när du blivit bättre och kör samma låtar igen..

- ha tålamod, var konsekvent och öva ofta.. bestäm dig exempelvis för att köra minst 15 minuter per dag.

- voila 🙂

Hoppas något av detta hjälper dig till ditt mål!

MVH.

Kristofer

Hej Kristofer!

Tack för fint svar!

Jag har ju lite notböcker (barnvisor) hemma som tillhör mitt barn. Jag har också tänkt tanken att öva med hjälp av dem. Men, måste jag inte kunna läsa noter först? Hur lär man sig det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle titta på Yousician. https://yousician.com/

Har inte testat programmet själv men jag har börjat från grunden själv gällande gitarr. Några vänner till mig som spelar i band har talat väldigt gott om Yousician då det är väldigt bra tänk och pedagogiskt.

Har funderat länge på att hoppa på tåget och lära mig gitarr bättre. Finns för piano med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har spelat piano sedan barnsben, men är nog inte rätt person att ge råd om notläsning (spelar fortfarande helt på gehör). Dock tänkte jag på en sak när jag läste din tråd - och det är fingersättning! Ett otroligt trist ämne och inte särskilt kul att öva på, men man har mycket tillbaka senare av att från början lärt sig spela skalorna på rätt sätt. Ibland får du hjälp av noterna, var noga i så fall, och i allmänhet gäller följande principer:

http://www.spelapiano.org/ovningar-skalor.html

Lycka till! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...