Jump to content
Annons

Musikbörsen postorer - garanti?


knop3se

Recommended Posts

Tjena!

Jag beställde lite grejor från Musikbörsen postorder för ett par veckor sedan men nu har min Behringer Ultragain mic200 Preamp börjat krångla..

Den startar fint men efter ett tag så klickar det till (i mina högtalare/hörlurar) och man kan se att nivåmätarens lysdioder släcks och tänds med några sekunders mellanrum (tid varierar)...jag kan dock höra att det fortfarande ljuder från mikrofonen hela tiden och man ser även att röret fortfarande lyser, så Preampen stängs alltså inte av helt men som sagt alla LED´s släcks inklusive power LED:en men exklusive +48V (phantom power) LED:en som är tänd hela tiden och när lysdioderna släcks/tänds uppstår ett klickande ljud som då gör preampen obrukbar vid inspelning etc... Eftersom mikrofonen ljuder hela tiden (signalen genom preamp fram till dator och förstärkare bryts inte) så utesluter jag att det är fel på mikrofonen, kablar och nätanslutningsdelen till preampen. Den fungerade när jag fick den men det är endast typ 6:e gången jag startade den idag och nu är det alltså problem... jag har varit mycket noga med att skruva ner gain kontrollen till noll innan jag satt i nätanslutningsdelen så jag är säker på att jag inte gjort något fel (finns ju ingen powerswitch)...det verkar vara nån slags kortslutning eller glappkontakt eller nåt sånt...Jag har även testat med att koppla ur mikrofonen(XLR) och istället koppla in min elgitarr i teleingången men problemet kvarstår.

skit!

Jag hade tänkte skicka ovanstående i ett mail till Musikbörsen efter att jag verkligen testat allt jag kommer på att testa (vilket inte är mycket)...

min fråga är väl egentligen hur ni andra har blivit bemötta när problem uppstått...och hur går det till? får man tillbaks det man lägger ut på frakten? skickar dom kanske en sån där förbetald grej som man kan klistra på sitt paket?

*orolig och arg*

/Knop

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

Om man är vänlig och trevlig så blir man oftast bemött på samma sätt tillbaka är min erfarenhet så kontakta dem så ska du se att det ordnar sig.

Ta nu en uppfriskande G#"GG och slappna av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt problem stavas B.E.H.R.I.N.G.E.R.

Jag tycker att man generellt ska passa sig noga för att befatta sig med prylar som det står Behringer på. Det brusar ju bara! !

massa lågbudget trams som försöker snärja in lyckligt ovetande konsumenter. Sönder går det också, rätt fort

("Behringer Noisegate" måste ju vara den största paradoxen som finns)

Som jag brukar säga

"Varför köpa ett Behringerbord då det går fortare att bygga ett bättre själv?"

Deras DI boxar är dock dugliga.

Redigerat av Dawnage
Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt problem stavas B.E.H.R.I.N.G.E.R.

Jag tycker att man generellt ska passa sig noga för att befatta sig med prylar som det står Behringer på. Det brusar ju bara! !

massa lågbudget trams som försöker snärja in lyckligt ovetande konsumenter. Sönder går det också, rätt fort

("Behringer Noisegate" måste ju vara den största paradoxen som finns)

Som jag brukar säga

"Varför köpa ett Behringerbord då det går fortare att bygga ett bättre själv?"

Deras DI boxar är dock dugliga.

Jag har hört mkt illa om behringer i mina dagar... Dock alltid vart nöjd med mina prylar.. Har ett 12 kanalers mixerbord med FX och en mic200-preamp.. båda har fungerat smärtfritt... Är svårt att få så mkt för pengarna som man får med behringer... (Dvs om det funkar... )

Till knop3se kan jag ju bara säga att det troligen bara är att gå tillbaka med den... Har du inte kvittot kanske det blir jobbigt... Men det löser sig säkert.. De är ganska serviceminded där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, börja att försöka ta det hela lugnt och vänligt. Oavsett vad dom skulle säga om garanti och sånt, så har man enligt konsumentköpslagen två års reklamtionstid på a l l t i n g man köper (om det nu inte är starkt begränsat hållbarhetsdatum, t ex mjölk). Detta är en tvingande lag, och går alltså inte på något sätt att svära sig fri ifrån. Men som sagt, ring dom och berätta vad som hänt så får du väl se vad dom säger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt problem stavas B.E.H.R.I.N.G.E.R.

Jag håller verkligen med! Jag har en kompis som köpte en Behringer-mixer, och det var i princip problem hela tiden, tills den pajade helt en dag.

Jag har också haft en del Behringer-prylar och brusade gjorde de verkligen! 😉

Lyd mitt råd och köp en Mackie-mixer istället! Suverän kvalitet, smarta funktioner och stabila som urberget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har full rätt att returnera den(under förutsättning att kvitto finns), och de har skyldighet att se till att du får en fungerande enhet.låter som ett fabrikationsfel.... Dock har de rätt att försöka reparera din, innan de skickar dig en ny.....så det kan ta ett tag. Detta brukar inte vara några problem när det gäller bra affärer, då man oftast får en ny där, även fast de kan reparera den trasiga, just för att man ska slippa väntetiden.

en annan sak.....visst är det så att vi i sverige har två års garanti på alla elektriska prylar! Fick lära mig detta på en juridikkurs jag gick på folkuniversitetet....även fast de i 99% av fallen hävdar 1 år i alla affärer.....

Hur kommer det sig då att de nästan ALLTID hävdar att det är ett år? så sent som för ett par veckor se köpte jag en monitor, där han tillade att det är ett års garanti.....hmm, tänkte jag.....varför säger han ett år när det är två år??

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer inte riktigt...

Efter 1 April i år, gäller 3 års reklammationsfrist på "ursprungliga fel" (alltså inte nödvändigtvis samtliga typer av fel som kan uppstå) - men man kan också läsa följande formulering, som begränsar:

Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Självklara ursprungliga fel är alltså inom 6 månader enligt lagen - men efter 6 månader, är det upp till köparen att bevisa att det verkligen är ett ursprungligt fel - så att lämna 1 års garanti är egentligen generösare än vad lagen föreskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har funkat bra när jag beställt därifrån. Fick en cd-skiva som var sprucken, så jag ringde ner och berättade det, så skickade jag tillbaka skivan och fick tillbaka hela paketet med bok och allt. Nu har jag 2 böcker och en cd 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...