Jump to content
Annons

hur blir man en kändis


tordA

Recommended Posts

Cleas:

Jag var kanske för otydlig när jag skrev mina inlägg. Alla musikaliska lyssnar givetvis inte på en typ av musik medan de omusikaliska lyssnar på en annan...och eftersom de är flest blir deras musik den som hörs. Klart att det är inte så enkelt. Jag drog alla öven en kant...ja. Men alla har, som jag senare skrev olika preferenser på vad bra musik är, och jag tror att det som är lättlyssnat alltid kommer vara den som hörs mest. Jag ska också passa på att säga att även jag(!) lyssnar på lättlyssnad "radiopop" när det känns rätt (även om jag inte är någor fan av de) tex: DaBuzz, Backstreet boys, Roxette mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jag tyckte bara att det kunde vara på sin plats att kommentera lite, eftersom jag har sett på andra ställen att självutnämnda experter och medlemmar i någon sorts kulturmaffia ofta kommer in och lägger beslag på denna typ av trådar - och talar om för alla andra vad de ska tycka och säger att de är helt omusikaliska om de inte tycker om vissa artister... Det skulle vara synd om det urartar på samma sätt här. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med klabbe! Dessa kulturvetare stöter man på ibland. Det dessa missar är just det jag skrev tidigare, alla lyssnar på olika saker i musiken. För en som är väldigt beläst eller en diktare kan texten kanske vara det vigtigaste. För andra helt ovesäntlig. Jag själv kan lyssna på en låt för att sedan inte komma ihåg ett enda ord som sjöngs i låten. Istället lyssnade jag på andra saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv kan lyssna på en låt för att sedan inte komma ihåg ett enda ord som sjöngs i låten. Istället lyssnade jag på andra saker.

en intresant punkt,

jag måste erkänna att jag nästan aldrig lyssnar på texten (hörselskadad 😉 )

utan på själva ljudbilden, melodin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv kan lyssna på en låt för att sedan inte komma ihåg ett enda ord som sjöngs i låten. Istället lyssnade jag på andra saker.

en intresant punkt,

jag måste erkänna att jag nästan aldrig lyssnar på texten (hörselskadad 😄 )

utan på själva ljudbilden, melodin.

Och jag är arbetskadad och lyssnar mest på basgången 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst igenom (nästan) 😄 hela den här tråden och inte hittat någonting om jazz!

Hade en diskussion för ett tag sedan med en mycket duktig svensk musiker, Nifflas.

Slutligen kom vi fram till att det helt enkelt är så att alla riktigt genialiskt musiker, för eller senare, slutar upp i jazzträsket. Och där finns inte mycket berömmelse att hämta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Genre genre genre= Dumt, UrDumt, SuperDumt

😄

Gör den musik du trivs med, skit samma om det är HipHop, Techno

Schlager, Pop, Deathmetall eller skitsamma. 😄

Jo, sant. I viss mån...

Eftersom tråden dock handlar om "hur man blir känd" är ditt tips inget vidare 😎

Ditt tips är bra ur ett kreativt/musikaliskt perspektiv.

Men om du nu vill bli känd, så måste det gärna till ett skivbolag.

Om det nu måste till ett skivbolag, så vill dom gärna veta VAD du pysslar med.

När dom nu ber dig om det, så är det ju ganska bra om du kan beskriva detta.

Jag antar att detta är alla musikers största fasa (ungefär som mening "spela Sweet Home Alabama nu då!" måste vara för en trubadur), att vara tvungen att sätta en etikett på sin musik.

Men, det har facktiskt sina anledningar. Att sedan många bolag har svårt för att signa artister som är allmakare är ett annat exempel. Du klarar dig helt enkelt bättre om du har en nich, och inte gör för olika stilar.

Trist men sant.

(Sen finns det självklart bolag som man kan imponera på genom att visa ATT man kan massa olika stilar. Allting har två sidor)

Men att mycket handlar om stilar är oundvikligt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

JHoffa (oregistrerad)

Claes, bullseye!

Jag tycker man är helt fel ute när man anser sig vara musikaliskt förfinad bara för att man inte lyssnar på det som säljer. Så fort en låt hamnar på top 10 så är den radioskit eller absolut-hits-1024.. På 60-talet spottades det på motown records eftersom de ansågs vara en hitfabrik och själlösa. Idag är nästan alla de största hitsen från motown heliga credlåtar. Självklart finns det mycket själlös skitmusik som säljer som smör, men det är ju mest bland 14-åriga singelköpare.

Redigerat av JHoffa
Link to comment
Dela på andra sajter

Om de ÄR intresserade av mig, då spelar Genre ingen roll.

Om de undrar vad jag pysslar med så säger jag, allt, Vad vill du ha och

kolla min artissite på nätet. Jag ska inte behöva sitta och säga att min musik

är BÄST, för det är den. I mina öron. Du kanske tycker det låter ()"¤%)=(/"#%.

Och det får du tycka, det rör inte mig.

Om man vill ha ett kontrakt, MÅSTE man ha ett brett

spectrum på sin lyra. Det finns "för" många bolag, förlag som

sitter fast i genreträsket. Då är det bättre att koncentrera sig

på det man tycker låter bra. Du kanske får kontrakt får ett spår som

går i Jazz stuket, men i sjäva verket DYRKAR du HIPHOP. Men du förbiser

en sak, DU HAR ETT KONTRAKT. Dags att börja med dina supermanipulativa

talanger och få bolaget/förlaget dit DU vill. Innan du anar det skriver du spår som

får SuperAssJeansen att stupa av lycka.

Var det ett ba tips 😉

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en teori som ja ska prova....

man tar ett känt artistnamn.. säg britney spears... så gör man en vääääldigt simpel fast väl-proddad låt...

skriv prilney bears som artistnamn t.ex o nåt cheesy låt-namn... sen letar man upp en A&R snubbe på ett stort label som dessutom e dyselektiker (obs. stavfelet)

förhoppningsvis tror han de e britney spears o signar den me en gång!

ska nog prova den nångång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pjuh. Skönt att man inte lyssnar på radio. (P3 dance/rythm gills ick!)

Var nog (ärligt talat) nästan 2 år sen jag hörde en låt sist med britney...

Skönt skönt.

Hehe... då har du missat toxic? till o me ja har hört den... som aldrig lyssnar på radio... frivilligt dvs... 😛

fast toxic e hyffsat bra proddad till skillnad från andra kommersiella låtar... de e ju andreas carlsson som gjort den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Cherrypop (oregistrerad)

Jag provade på det där med att få skivbolaget att inse att min nya (läs egentliga) stil skulle vara så mycket bättre...

Köpte dom det? - Nej. Det blev hot om att riva kontraktet istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade på det där med att få skivbolaget att inse att min nya (läs egentliga) stil skulle vara så mycket bättre...

Köpte dom det? - Nej. Det blev hot om att riva kontraktet istället...

Illa... 😛

men får dom riva kontraktet sådär hur som helst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cherrypop (oregistrerad)

Nej inte hur som helst. Men vi hade bara optioner kvar. = Vill vi släppa+Bolaget vill släppa, så gör vi det. Annars kan båda parter riva. Ett relativt fördelaktigt kontrakt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Integritet

Jag vet band som har tackat NEJ till SonyRec

bara för att dom ville ändra bandets stil.

sånt högaktar jag, mycket !

det är nog snart dax att starta en ny tråd med en

summering om

"Hur man blir rik på 2 hit'ar utan att egentligen anstränga sig"

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej är ju också att ända från barnsben blir man ju nuförtiden tvångsmatad med skitmusik ála Power Hit Radio. En del lyckas ju komma ur det där träsket i tonåren och fatta att det finns riktig musik också medans andra sorgligt nog blir kvar i "Powerträsket".

Hur många i åldrarna 8-15 har inte Britney, Justin eller nån annan liknande tråkig artist som idol? De har ju inte nåt annat val nästan, media och den sanslösa marknadsföringen av dessa artister får de ju att tro att det inte finns nåt annat.

Nu har jag sagt min mening 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många i åldrarna 8-15 har inte Britney, Justin eller nån annan liknande tråkig artist som idol? De har ju inte nåt annat val nästan, media och den sanslösa marknadsföringen av dessa artister får de ju att tro att det inte finns nåt annat.

Hehe! Jag hade inte! (Måste skryta lite...)

Det var då jag började lyssna på hiphop, så jag hade inte mycket till övers för mina kompisars musiksmak. Iofs hade inte dom i sin tur så mycket till övers för MBMA och Looptroop...suck... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Det absolut enklaste sättet att bli (halv-)kändis, men framförallt leva på sin musik är att börja spela i dansband:

Säkra gig, trygg publik.

Problemet är att du får stå och spela hjärndöd musik för fulla medelålders puckon varje helg.

Annars är ett hyfsat bra tips att söka till nån dokusåpa.

När det gått några program och man blivit lite känd på landets högstadieskolor kommer det kanske nån Brinkenstjärnatyp viftande med kontrakt.

Att Fame Factory funkat som språngbräda för i princip all inhemskt producerad topplistemusik det senaste året har redan påpekats i tråden.

Svagheten med dokusåpaupplägget är ju bortglömningsfaktorn; hur många vet vem Emma Andersson är om 3 år? Fast å andra sidan, är det någon som minns att Stakka Bo faktiskt gjorde musik en gång i tiden, innan han valde att lägga allt sitt engagemang på filmpremiärer?

Allvarligt talat så tror jag att folk som är seriösa med sin musik får finna sig i att dom aldrig blir rika och kanske inte ens igenkända på stan.

Sysslar man dessutom med någon form av mindre säljbar dansmusik, som många här verkar göra, ja då är det snarare en regel att man inte tjänar nåt på skivförsäljning.

I branschen vet man till exempel att tolvor nästan aldrig lönar sig eller ens säljer tillräckligt för att täcka tillverkningskostnaderna.

I Sverige gör man tolvor enbart som promotionmaterial och för att journalister tycker det är coolt.

Det man som smal technoartist kan hoppas på är dj-gigs och att hamna på samlingsalbum.

Men inte är det väl för att hamna i Hänt i Veckan som man gör musik? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju dra parraleller med konst film och andra konstformer

Inte är det det ju "Det sjunde inseglet" som är den mest hyrda filmen

på video butiken fast den anses som ett mästerverk så det är väl som ni säger

marknadsföring folk vet inte om att det finns annan musik än det som spelas på radio MTV och Z-tv...

Men det är ju också skillnad om man är musik intresserad jag har frågat folk

om det betyder något för dom om musikerna är skickliga som spelar etc...

Svaret blir oftast att det verkar inte spela någon roll...

Konstigt för i en film så uppskattar man ju om det är bra skådespelare

bra regi osv..

Det finns ju bra och dålig smak inom allt...

Musik betyder olika mycket för människor...

Link to comment
Dela på andra sajter

ähh kylie minouge kan ju inte sjunga bättre än min mamma 😎 Detta är ju ett praktexempel på bra marknadsföring och anspelande på sex. Det lär ju vara grymt många killar som bara köper skivan för att de tycker hon e snygg 😛 Patrik, erkänn nu 😉

Sjävl så har jag inte kommit så långt i mitt musikskapande, men det är ju för att det e kul jag sysslar med musiken! skulle jag sen tjäna pengar på den i framtiden så skulle jag bara se det som en bonus!

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

JHoffa (oregistrerad)
ähh kylie minouge kan ju inte sjunga bättre än min mamma 😎 Detta är ju ett praktexempel på bra marknadsföring och anspelande på sex. Det lär ju vara grymt många killar som bara köper skivan för att de tycker hon e snygg 😛 Patrik, erkänn nu 😉

Sjävl så har jag inte kommit så långt i mitt musikskapande, men det är ju för att det e kul jag sysslar med musiken! skulle jag sen tjäna pengar på den i framtiden så skulle jag bara se det som en bonus!

peace!

Nä, ge dig.. Jag är inget fan men visst fan kan hon sjunga. Tycker hon har perfekt söt popröst. Hon tillhör ju faktiskt den lilla skara som har bättre sångröst live än på skiva. Kanske inte så konstigt med den tanke på hur erfaren hon är.

Link to comment
Dela på andra sajter

ähh kylie minouge kan ju inte sjunga bättre än min mamma 😛 Detta är ju ett praktexempel på bra marknadsföring och anspelande på sex. Det lär ju vara grymt många killar som bara köper skivan för att de tycker hon e snygg 😱 Patrik, erkänn nu 😎

Ok, jag erkänner.... Jag tankade faktiskt hem hennes senaste album *skäms* 😉😛

btw, din Mamma måste vara rätt het på att sjunga då eller?!

Link to comment
Dela på andra sajter

ähh kylie minouge kan ju inte sjunga bättre än min mamma 😛 Detta är ju ett praktexempel på bra marknadsföring och anspelande på sex. Det lär ju vara grymt många killar som bara köper skivan för att de tycker hon e snygg 😛 Patrik, erkänn nu 😉

Sjävl så har jag inte kommit så långt i mitt musikskapande, men det är ju för att det e kul jag sysslar med musiken! skulle jag sen tjäna pengar på den i framtiden så skulle jag bara se det som en bonus!

peace!

Nä, ge dig.. Jag är inget fan men visst fan kan hon sjunga. Tycker hon har perfekt söt popröst. Hon tillhör ju faktiskt den lilla skara som har bättre sångröst live än på skiva. Kanske inte så konstigt med den tanke på hur erfaren hon är.

Sen när SJÖNG Kylie Minouge live? Hah! Playback är ett faktum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...